Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
man kan ju undra varför han inte köpte en svensk såld eller med bra historik??? :???: det finns ju ganska många på blocket
av perhall
Frigge skrev:
perhall skrev:
Tyskar kör MYCKET mer än oss Svenskar som regel.
När man kollar upp bilar Importerade från Tyskland är OFTA körsträckan mellan 4000 och 8000 mil per år.
Det är ju därför det är så tacksamt för skumfirmor att Importera bilarna från Tyskland och sen skruva ner mätarställningen 10 - 15000 mil
Frigge, där har du tyvärr fel.

Kolla här t ex:
http://www.eco-driving.de/haeufige_fragen.htm

"Der durchschnittliche Deutsche fährt mit seinem Auto rund 12.000 Kilometer pro Jahr " = tysken kör i genomsnitt ungefär 1200 mil per år (Tyska trafikförsäkringsföreningen, Deutscher Verkehrssicherheitsrat)

Jag har jämfört nationell statistik och tyskar kör 50-100 mil mindre än svenskar per år i genomsnitt. Att sedan vissa importbilar som kommer till Sverige är skruvade är ju en helt annan sak. SÄljare och andra kan köra 8 000 mil per år i Tyskland precis som i Sverige.

PH
av Frigge
perhall skrev:
Frigge skrev:
perhall skrev:
Tyskar kör MYCKET mer än oss Svenskar som regel.
När man kollar upp bilar Importerade från Tyskland är OFTA körsträckan mellan 4000 och 8000 mil per år.
Det är ju därför det är så tacksamt för skumfirmor att Importera bilarna från Tyskland och sen skruva ner mätarställningen 10 - 15000 mil
Frigge, där har du tyvärr fel.

Kolla här t ex:
http://www.eco-driving.de/haeufige_fragen.htm

"Der durchschnittliche Deutsche fährt mit seinem Auto rund 12.000 Kilometer pro Jahr " = tysken kör i genomsnitt ungefär 1200 mil per år (Tyska trafikförsäkringsföreningen, Deutscher Verkehrssicherheitsrat)

Jag har jämfört nationell statistik och tyskar kör 50-100 mil mindre än svenskar per år i genomsnitt. Att sedan vissa importbilar som kommer till Sverige är skruvade är ju en helt annan sak. SÄljare och andra kan köra 8 000 mil per år i Tyskland precis som i Sverige.

PH

Ja jäklar.....

Då är det väl så att det är mycket tjänstebilar som köps in i Sverige just pga av att dom gått långt då :wink:
Användarvisningsbild
av gundj
Jag har köpt en c70 cab här nere (bor i tyskland) och de flesta låg mellan 7000 och 14000 mil oavsett årsmodell nästan.
Jag köpte en 01:a som gått 7500 mil med en tidigare ägare och alltid servad hos säljaren/Volvo och köpte på VW-firma med ett års garanti till ett pris långt långt under vad motsvarande skulle kosta hemma.
Allt verifierat via firmor o tidigare ägare, så det går att hitta fina bilar med lågt miltal utan att det är fuskat, men att köpa via mellanhand skulle jag aldrig göra.
Vid egen import bör man köra ett test hos ADAC eller DEKRA för o inte gå på rejäla minor.
av Frigge
gundj skrev:Jag har köpt en c70 cab här nere (bor i tyskland) och de flesta låg mellan 7000 och 14000 mil oavsett årsmodell nästan.
Jag köpte en 01:a som gått 7500 mil med en tidigare ägare och alltid servad hos säljaren/Volvo och köpte på VW-firma med ett års garanti till ett pris långt långt under vad motsvarande skulle kosta hemma.
Allt verifierat via firmor o tidigare ägare, så det går att hitta fina bilar med lågt miltal utan att det är fuskat, men att köpa via mellanhand skulle jag aldrig göra.
Vid egen import bör man köra ett test hos ADAC eller DEKRA för o inte gå på rejäla minor.
Självklart kan man göra fynd o köpa lika bra eller till o med bättre bilar i Tyskland OM man åker dit själv o gör affären med en vanlig seriös handlare. Problemen kommer när man handlar av Svenska småhandlare som Importerar biler enbart för att tjäna pengar, det är dom som manipulerar bilarna o INTE Tyskarna.
Användarvisningsbild
av gundj
Frigge skrev: Problemen kommer när man handlar av Svenska småhandlare som Importerar biler enbart för att tjäna pengar, det är dom som manipulerar bilarna o INTE Tyskarna.
Precis min uppfattning oxâ.
Det finns ingen anledning att ge bort pengar till en fifflare, kolla pâ mobile.de eller autoscout24.de, välj bilar som stâr pâ "riktiga" bilfirmor, om än inte märkesverkstäder, testa bilen om du är osäker och ta sedan hem den lätt som en plätt.
Märkeshandlarna och en del andra stora firmor t ex autohus.de fixar alla papper ât dig för exportregistrering inkl försäkring, kostar dock en liten slant, ca 200€ tror jag.
av Spiff
Lite gammal tråd men nog sitter chippet som "styr bilens identitet" och räknar milen i instrument konsollen och inte i elektronikboxen? Fick iaf höra det när jag köpte en från jönköpingsskroten för moddning och lät därför bli att montera den. Någon volvo fantast som kan slå hål på det eller ligger det någon sanning i det?

Tror även jag läst att det lagras på två ställen och med rätt prylar kan man jämföra. Nu är ju dock internet internet... :)
av *pettson*
Spiff skrev:Lite gammal tråd men nog sitter chippet som "styr bilens identitet" och räknar milen i instrument konsollen och inte i elektronikboxen? Fick iaf höra det när jag köpte en från jönköpingsskroten för moddning och lät därför bli att montera den. Någon volvo fantast som kan slå hål på det eller ligger det någon sanning i det?

Tror även jag läst att det lagras på två ställen och med rätt prylar kan man jämföra. Nu är ju dock internet internet... :)
jag kan iallafall se och räkna milen i styrdonet på bilen. På nyare bilar så köper du *tomt* instrument och när du drar på tändningen så är ditt miltal där..
Alla miltal dubbel lagras. Ett i instrumentet och ett i styrdonet. PLUS att tiden som styrdonet inte får kontakt med instrumentet räknas. Så man kan se om det varit urkopplat för lång tid.
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]