Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Harlock skrev:Aja, det löste sig utan er hjälp.. äntligen åker man runt utan Jävla ABS skiten :D:D känns bra :D:D:D
ABS skiten??? Hoppas du siktar på diket när du hasar fram med låsta hjul.
Med ABS kan du styra undan hindret och förhindra en påkörning eller avåkning.
Användarvisningsbild
av uno83
Får hoppas att det bara är han själv och ingen annan som råkar illa ut vid en eventuell olycka då....
av Bred
Med rätt tryck på foten kan du få en kortare bromssträcka än med ABS:en. Om han däremot lyckas trycka lagom hårt i en panikbromsning vet jag inte :D

Men bilen har ju funnits rätt många år utan ABS och det verkar ju ha fungerat och även bilar med ABS smäller och dödar. I slutändan handlar allt som vanligt opm föraren!
av Fisketorp
Vet inte om jag är enbart kass förare eller om det låter bättre med abs än vad det är..

var på en "test" -bana som vv annordnade.. fick köra skitfina välutrustade saabar där vi körde i normala hastigheter som 90 osv och sedan skulle panikbromsa och väja för hinder..

Visst svängde det till en viss del men får då säga att bilen gick i stort sett rakt fram...
när man gjorde en riktig tvärnit så tenderade hjulen att låsa sig även fast abs var aktiverad... och låsta hjul svänger ju inte fullt så bra..

somsagt möjligt att jag är värdelös förare, men finns gott om sådana som jag och tyvärr en hel del värre..
så hur bra är egentligen abs jämtemot vanliga bromsar.. krävs det något av föraren utöver det vanliga som uppmärksamhet?

alltför ofta man möter mobilpratare, spegelfolk och pilla på stereon typer på vägarna=(
av *pettson*
Fisketorp skrev:Vet inte om jag är enbart kass förare eller om det låter bättre med abs än vad det är..

var på en "test" -bana som vv annordnade.. fick köra skitfina välutrustade saabar där vi körde i normala hastigheter som 90 osv och sedan skulle panikbromsa och väja för hinder..

Visst svängde det till en viss del men får då säga att bilen gick i stort sett rakt fram...
när man gjorde en riktig tvärnit så tenderade hjulen att låsa sig även fast abs var aktiverad... och låsta hjul svänger ju inte fullt så bra..

somsagt möjligt att jag är värdelös förare, men finns gott om sådana som jag och tyvärr en hel del värre..
så hur bra är egentligen abs jämtemot vanliga bromsar.. krävs det något av föraren utöver det vanliga som uppmärksamhet?

alltför ofta man möter mobilpratare, spegelfolk och pilla på stereon typer på vägarna=(
Först av allt.. ABS är inte ett bromshjälpmedel i första hand för att korta sträckan.. Det är för att du ALLTID ska kunna STYRA bilen oavsett bromsläget... låsta hjul är inte på nåt sätt styrbara.
ABS systemet är alltid effektivare än du utom på grus.. för en låsning på grus packar upp grus framför hjulet som ger dej kortare bromssträcka..
Om hjulen låste sej för dej på testbanan så skulle du gått och sagt till testledaren att abs systemet inte gjorde sitt jobb..Hjulen ska inte låsa.
Sen kan det ju vara så att det är så halt att bilen inte svänger när du försöker... trots att hjulen rullade med abs systemet i?.... ? Men det kan du lätt tala om ifall det smattrade hela tiden så du trodde pedalen skulle släppa med darrningar i pedalen hela tiden...? Om inte, tryckte du inte tillräckligt på pedalen, ett abs system jobbar bara effektivt om du håller tvärnit på pedalen.. eller så var där ett fel/ eller för halt för att styra i vilket fall.. Inget ABS system råder över halkan och däckens grepp....
Har gjort några hundra mil på bana i ett antal olika bilar och märker du inte skillnad och liksom känner vad ABS gör för dej så känns det bara otroligt sorgligt..
av *pettson*
Harlock skrev:Aja, det löste sig utan er hjälp.. äntligen åker man runt utan Jävla ABS skiten :D:D känns bra :D:D:D
kalas.. Måtte ingen av oss möta dej där du låser..
av *pettson*
Bred skrev:Med rätt tryck på foten kan du få en kortare bromssträcka än med ABS:en. Om han däremot lyckas trycka lagom hårt i en panikbromsning vet jag inte :D

Men bilen har ju funnits rätt många år utan ABS och det verkar ju ha fungerat och även bilar med ABS smäller och dödar. I slutändan handlar allt som vanligt opm föraren!
*Med rätt tryck på foten kan du få en kortare bromssträcka än med ABS:en. Om han däremot lyckas trycka lagom hårt i en panikbromsning vet jag inte :D *

Högklassig bullshit.. utom i ett enda väglag... GRUS....
Men systemet är inte utvecklat för att korta din bromssträcka huvudssakligen... Det är för att du ska kunna STYRA medans du bromsar.. nåt du inte kan när det låst.
Att tro att man ska hålla rätt pedaltryck medans man bromsar avancerat med en svenssonbil är så taget ur luften att det inte behöver kommenteras ens.. Medans du säger HEJ har abs systemet släppt ditt hjul från låsning 22ggr på en volvo från -01 och 12ggr på en -92. Hur många ggr har du hunnit känna av din pedal?..
Användarvisningsbild
av Nexus
*pettson* skrev:
Bred skrev:Med rätt tryck på foten kan du få en kortare bromssträcka än med ABS:en. Om han däremot lyckas trycka lagom hårt i en panikbromsning vet jag inte :D

*Med rätt tryck på foten kan du få en kortare bromssträcka än med ABS:en. Om han däremot lyckas trycka lagom hårt i en panikbromsning vet jag inte :D *

Men systemet är inte utvecklat för att korta din bromssträcka huvudssakligen... Det är för att du ska kunna STYRA medans du bromsar.. nåt du inte kan när det låst.
Att tro att man ska hålla rätt pedaltryck medans man bromsar avancerat med en svenssonbil är så taget ur luften att det inte behöver kommenteras ens.. Medans du säger HEJ har abs systemet släppt ditt hjul från låsning 22ggr på en volvo från -01 och 12ggr på en -92. Hur många ggr har du hunnit känna av din pedal?..
Tack *pettson* Du tog hand om svaren. (W) Det skulle nästan ingå en kurs i hur ABS fungerar när en ny bil säljs.T Y P en dag på halkbanan eller liknande. Om du bara visste hur många kunder som kom in på vinter som säger det är fel på bromsarna? Det slår i pedalen och låter illa!! Många blir rädda då och släpper pedalen för att istället trycka hårdare.
Användarvisningsbild
av tracker
grammse skrev:
*pettson* skrev:

Tack *pettson* Du tog hand om svaren. (W) Det skulle nästan ingå en kurs i hur ABS fungerar när en ny bil säljs.T Y P en dag på halkbanan eller liknande. Om du bara visste hur många kunder som kom in på vinter som säger det är fel på bromsarna? Det slår i pedalen och låter illa!! Många blir rädda då och släpper pedalen för att istället trycka hårdare.
här måste jag nog protestera lite, ett hjul som inte låser sig måste bromsa bättre än ett hjul som låser, sig sedan spelar det ingen roll om det är 12, 22 eller 100 ggr i sekunden
eller kanske det är jag som är ute och cyklar :roll: men utnyttjar du maximal friktion mellan marken och däcket än att du pulsar och låser däcket sedan ska du hämta hem friktionen igen och sedan låsa hjulet måste ta längre tid = längre bromssträcka
av *pettson*
tracker skrev:
grammse skrev:
*pettson* skrev: *Med rätt tryck på foten kan du få en kortare bromssträcka än med ABS:en. Om han däremot lyckas trycka lagom hårt i en panikbromsning vet jag inte :D *

här måste jag nog protestera lite, ett hjul som inte låser sig måste bromsa bättre än ett hjul som låser, sig sedan spelar det ingen roll om det är 12, 22 eller 100 ggr i sekunden
eller kanske det är jag som är ute och cyklar :roll: men utnyttjar du maximal friktion mellan marken och däcket än att du pulsar och låser däcket sedan ska du hämta hem friktionen igen och sedan låsa hjulet måste ta längre tid = längre bromssträcka
Tycker inte du ska tveka, teori är en sak med bara två parametrar..
I verkligheten spelar 100 saker roll samtidigt..(tja t.ex varierande temp på bromssträckan, värmeutvecklingen mot beläggen, skivornas bett.. tja det och 97 parametrar till du glömt..
ut nu och dra ur säkringen... upp i 100 på nån bra sträcka utan folk... nita på markering... Mät sträckan..
Gör om samma sak genom att ställa dej på bromsen med säkringen i....
inse att du är så spöad i bromssträcka att det gör ont.... Inse att du som människa inte är ett dugg effektiv vad du än tror..
Gör om samma sak på grus.. inse att du stannar fortare än ABS systemet.. :idea:
Inse att du inte kan svänga nånstans.. :idea:
Inse att du kan svänga vart du vill med systemet inkopplat mot att det tar några meter längre på gruset.. NU vet du vad systemet är till för..
:idea:
Lambdalampan lyser

Då är det ju bara att plocka fram multi[…]

Justera motorhuv i framkant

Jag testade det högra huvlåset och det […]

Motorstyrningen växlar mellan dessa för[…]

Har lossat rutan och glidskorna var sönder oc[…]