tracker skrev:grammse skrev:*pettson* skrev:
*Med rätt tryck på foten kan du få en kortare bromssträcka än med ABS:en. Om han däremot lyckas trycka lagom hårt i en panikbromsning vet jag inte :D *
Högklassig bullshit.. utom i ett enda väglag... GRUS....
Men systemet är inte utvecklat för att korta din bromssträcka huvudssakligen... Det är för att du ska kunna STYRA medans du bromsar.. nåt du inte kan när det låst.
Att tro att man ska hålla rätt pedaltryck medans man bromsar avancerat med en svenssonbil är så taget ur luften att det inte behöver kommenteras ens.. Medans du säger HEJ har abs systemet släppt ditt hjul från låsning 22ggr på en volvo från -01 och 12ggr på en -92. Hur många ggr har du hunnit känna av din pedal?..
Tack *pettson* Du tog hand om svaren. (W) Det skulle nästan ingå en kurs i hur ABS fungerar när en ny bil säljs.T Y P en dag på halkbanan eller liknande. Om du bara visste hur många kunder som kom in på vinter som säger det är fel på bromsarna? Det slår i pedalen och låter illa!! Många blir rädda då och släpper pedalen för att istället trycka hårdare.
här måste jag nog protestera lite, ett hjul som inte låser sig måste bromsa bättre än ett hjul som låser, sig sedan spelar det ingen roll om det är 12, 22 eller 100 ggr i sekunden
eller kanske det är jag som är ute och cyklar :roll: men utnyttjar du maximal friktion mellan marken och däcket än att du pulsar och låser däcket sedan ska du hämta hem friktionen igen och sedan låsa hjulet måste ta längre tid = längre bromssträcka
Tycker inte du ska tveka, teori är en sak med bara två parametrar..
I verkligheten spelar 100 saker roll samtidigt..(tja t.ex varierande temp på bromssträckan, värmeutvecklingen mot beläggen, skivornas bett.. tja det och 97 parametrar till du glömt..
ut nu och dra ur säkringen... upp i 100 på nån bra sträcka utan folk... nita på markering... Mät sträckan..
Gör om samma sak genom att ställa dej på bromsen med säkringen i....
inse att du är så spöad i bromssträcka att det gör ont.... Inse att du som människa inte är ett dugg effektiv vad du än tror..
Gör om samma sak på grus.. inse att du stannar fortare än ABS systemet.. :idea:
Inse att du inte kan svänga nånstans.. :idea:
Inse att du kan svänga vart du vill med systemet inkopplat mot att det tar några meter längre på gruset.. NU vet du vad systemet är till för..
:idea: