Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Varför byter man fälgar när orginal är anpassade till just din bil???

I mitt fall för att de nya var snyggare, samt att väghållningen blev rätt mycket bättre med bredare däck och lägre profil... Klart påvisbart dessutom..
Sen finns det avskärmnings plåt man sätter dit för att avskärma från just motorns värme.
På min bil så tas luften in framför IC och kylare, och oavsett skärmplåt så kan du hoppa upp och sätta dig på att luften i motorrummet betydligt varmare efter att ha passerat kylaren.. 10C varmare insugsluft ger väl runt 2,5% lägre effekt...
Vi var 5 stycken som gjorde en test på alla bilarna med olika filter. Körtyp och laddtryck noterades. Och som sagt.. det skiljer..
Jag har sett mätprotokoll på diverse luftbox/filtertyper och är inte övertygad, det finns givetvis boxar som är riktigt kass, men vid "vanliga" effektuttag på lätt trimmade Volvosnurror så är originalboxarna oftast alldeles tillräckliga. Insatsfilter från K&N kan ge någon hk, men filtreringsförmågan är rätt mycket sämre än ett pappersfilter. Pappersfilterna är dessutom relativt billiga, byt dubbelt så ofta i stället..Bytesintervallet för filter på min nuvarande bil är 6000 mil på original pappersfilter och tro det eller ej, men det passerar luft genom det även då.. Byta någon gång mellan det föreskrivna intervallet kostar 200kr gången och det kan det vara värt på samma sätt som att jag byter olja oftare än föreskrivet.

Men var och en får göra som dom vill, vill man ha ljudet från ett sportfilter eller en öppen dump så får man väl ha det, bara inte man lurats att tro att det ger någon postiv effekt på en nära standard motor..

/Thomas
av *pettson*
Funk skrev:
Varför byter man fälgar när orginal är anpassade till just din bil???

I mitt fall för att de nya var snyggare, samt att väghållningen blev rätt mycket bättre med bredare däck och lägre profil... Klart påvisbart dessutom..
Sen finns det avskärmnings plåt man sätter dit för att avskärma från just motorns värme.
På min bil så tas luften in framför IC och kylare, och oavsett skärmplåt så kan du hoppa upp och sätta dig på att luften i motorrummet betydligt varmare efter att ha passerat kylaren.. 10C varmare insugsluft ger väl runt 2,5% lägre effekt...
Vi var 5 stycken som gjorde en test på alla bilarna med olika filter. Körtyp och laddtryck noterades. Och som sagt.. det skiljer..
Jag har sett mätprotokoll på diverse luftbox/filtertyper och är inte övertygad, det finns givetvis boxar som är riktigt kass, men vid "vanliga" effektuttag på lätt trimmade Volvosnurror så är originalboxarna oftast alldeles tillräckliga. Insatsfilter från K&N kan ge någon hk, men filtreringsförmågan är rätt mycket sämre än ett pappersfilter. Pappersfilterna är dessutom relativt billiga, byt dubbelt så ofta i stället..Bytesintervallet för filter på min nuvarande bil är 6000 mil på original pappersfilter och tro det eller ej, men det passerar luft genom det även då.. Byta någon gång mellan det föreskrivna intervallet kostar 200kr gången och det kan det vara värt på samma sätt som att jag byter olja oftare än föreskrivet.

Men var och en får göra som dom vill, vill man ha ljudet från ett sportfilter eller en öppen dump så får man väl ha det, bara inte man lurats att tro att det ger någon postiv effekt på en nära standard motor..

/Thomas
På min bil har jag öppet filter.. men jag hämtar luften från fronten i ordinarieröret. Jag har skärmat med gummilister mot huven så där inte är någon möjlighet att hämta varm luft. Notera att jag tar inte ut mera än strax 300hk och då uppstår dessa sugproblem ur originalboxen. Men om man som sagt orkar kika på originalboxen ser man att urtaget på locket är av det idiotiska slaget. Detta eftersom luft inte ägnar sej åt att göra 180 graders vändningar så värst frivilligt. Och det är nåt som syns på ett begagnat filter. Hela ytan blir alltså inte smutsig på samma sätt. Ett bevis för att hela arean inte används så flitigt.
En tanke som däremot slagit mej är att många orkar inte tänka innan ett köp. Om man tar original filterarea eller större på ett öppet filter så lär det göra gott. Men MASSOR köper små skitfilter som är MINDRE area på med motivationen (från säljaren antagligen) att dom flödar så mycket bättre att man kan köra med så mycket mindre filter. Och detta är totalt fel. Du använder dom förbättrade egenskaperna för att underlätta.. inte för att få förminska..
Användarvisningsbild
av camaro69
Placeboeffekten kan man aldrig bortse ifrån.

En sjuk motor blir frisk, och går som "skinnet". :wink:
Användarvisningsbild
av Funk
På min bil har jag öppet filter.. men jag hämtar luften från fronten i ordinarieröret. Jag har skärmat med gummilister mot huven så där inte är någon möjlighet att hämta varm luft. Notera att jag tar inte ut mera än strax 300hk och då uppstår dessa sugproblem ur originalboxen. Men om man som sagt orkar kika på originalboxen ser man att urtaget på locket är av det idiotiska slaget. Detta eftersom luft inte ägnar sej åt att göra 180 graders vändningar så värst frivilligt. Och det är nåt som syns på ett begagnat filter. Hela ytan blir alltså inte smutsig på samma sätt. Ett bevis för att hela arean inte används så flitigt.
En tanke som däremot slagit mej är att många orkar inte tänka innan ett köp. Om man tar original filterarea eller större på ett öppet filter så lär det göra gott. Men MASSOR köper små skitfilter som är MINDRE area på med motivationen (från säljaren antagligen) att dom flödar så mycket bättre att man kan köra med så mycket mindre filter. Och detta är totalt fel. Du använder dom förbättrade egenskaperna för att underlätta.. inte för att få förminska..
Börjar du komma en bit över ärliga 300hk så kan jag tänka mig att gränsen för 850/70 boxen börjar begränsa en smula..
Hur skiten fastnar på filtret säger bara en del om hur luften flödar i boxen, skiten är tyngre än luft och den följer inte riktigt samma mönster som luften. Att det sitter mera skit på en del av filtret indikerar bara att luftströmmen riktats dit. Eftersom tilloppet och utflödet är mindre än filterytan så saktas luften ned i boxen och passerar över hela ytan av filtret. Man bör nog mäta tryckfallet över filtret om man skall få ett rättvisande resultat. Men det är klart att böjar inte hjälper luften...

Att man inte använder ett bättre pappersfilter/luftbox däremot förvånar mig lite, för filtreringen i ett bomullsfilter eller skumfilter är definitvt sämre än papper. Och turboaggregat gillar inte smuts..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Nexus
Funk skrev:Oavsett om det skadar LMM på vagnar utan tråd. varför montera ett öppet filter ?
Som regel suger det bara mer varmluft och ger mindre effekt än original... Även på lätt trimmade vagnar är oftast originalburken och originalfiltret gott nog. Skall man över 300hkr så kan det vara ide att börja se sig om efter bättre lösningar, lite beroende på vilken bil vi pratar om.. Men på en otrimmad sugis är original box med pappersfilter fullt tillräckligt under alla förutsättningar, och troligen betydligt bättre än ett tvättbart filter. K&N insats sägs iofs ha rätt bra filtreringsförmåga, men knappast bättre än original pappersfilter. Vill man ha mer oljud så kan man ta till hålsågen och såga ett par hål i originalboxen på rätt sida om originalfiltret..

/Thomas
men om man sågar hål så får du in varmluft i boxen. så det var ett konstigt förslag du gav. sen tycker jag man kan vårda språket lite. vi är här för att hjälpa varandra inte hålla på med pajkastning.
alla har vi olika erfarenheter.
Mvh Magnus
Användarvisningsbild
av Funk
Vill man ha mer oljud så kan man ta till hålsågen och såga ett par hål i originalboxen på rätt sida om originalfiltret..
men om man sågar hål så får du in varmluft i boxen. så det var ett konstigt förslag du gav. sen tycker jag man kan vårda språket lite. vi är här för att hjälpa varandra inte hålla på med pajkastning.
Mvh Magnus
Som sagt, om man bara vill ha mer oljud. Och utan att få sämre filtrering av luften än med ett undermåligt filter, ovan står inte om någon annan fördel. Och jag undrar uppriktigt på vilket sätt mina inlägg kan tolkas som pajkastning ? Samt även var det ovårdade språket skulle kunna finnas ?
Jag är högst seriös när jag skriver om mina uppfattningar om vad som är bra respektive dåligt med så kallade sportluftfilter. Och om det inte är hjälpsamt att avråda från en modifiering som t.o.m kan ge negativa effekter så vet inte jag vad som är hjälpsamt..

/Thomas
av Frigge
*pettson* skrev:
Frigge skrev:Filter som ska oljas in sabbar förr eller senare Luftmassemätaren
en kul missuppfattning.. prova gärna med en beggad massmätare till 850.. olja in den och se vad som krävs för att den ska ge upp... hoppas du har gott om tid.. :idea: Har nämligen roat mej med att olja in och då o då rengöra med bräkleen.. allt för att döda.. massmätaren har vi för skojs skull låtit sitta i olika bilar.. Den är inne på bil nr 8 och totalt 14000 mil kört med olika inoljningar/tvättningar.. Varför gör vi så?.. Enkelt.. allt för att bevisa motsatsen..
Gör nu samma sak med en gammal massmätare med tråd i typ 740.. där kan du räkna sekunderna innan det ger upp vid renbränningen.. Kanske är det därifrån rädslan kommer?..

Hur kommer det sig då att bilar med luftfilter av sorten man måste olja in är överrepresenterade i byte LMM då :roll:
Har varit med om bilar vi bytt på med 3000 mils mellan rum och när man sen byter tillbaka till Original eller öppet filter som inte oljas in håller dom :?:
Användarvisningsbild
av Nexus
Funk skrev:
Vill man ha mer oljud så kan man ta till hålsågen och såga ett par hål i originalboxen på rätt sida om originalfiltret..
Mvh Magnus
Som sagt, om man bara vill ha mer oljud. Och utan att få sämre filtrering av luften än med ett undermåligt filter, ovan står inte om någon annan fördel. Och jag undrar uppriktigt på vilket sätt mina inlägg kan tolkas som pajkastning ? Samt även var det ovårdade språket skulle kunna finnas ?
Jag är högst seriös när jag skriver om mina uppfattningar om vad som är bra respektive dåligt med så kallade sportluftfilter. Och om det inte är hjälpsamt att avråda från en modifiering som t.o.m kan ge negativa effekter så vet inte jag vad som är hjälpsamt..

/Thomas
hoppa upp och sätta mig på stod det!!!
är alla öppna filter skit menar du???
finns det några tester som visar att de filtrerar så dåligt som du påstår???
För om det är så illa så skulle ju inte så många ha det på sina bilar eller har jag fel????
Det kommer alltid finnas de som är för eller mot öppet filter, stora hjul,vingar,mm mm. även dessa saker har ju sina för och nackdelar.
Senast redigerad av 2 Nexus, redigerad totalt 0 gång.
av *pettson*
Frigge skrev:
*pettson* skrev:
Frigge skrev:Filter som ska oljas in sabbar förr eller senare Luftmassemätaren
en kul missuppfattning.. prova gärna med en beggad massmätare till 850.. olja in den och se vad som krävs för att den ska ge upp... hoppas du har gott om tid.. :idea: Har nämligen roat mej med att olja in och då o då rengöra med bräkleen.. allt för att döda.. massmätaren har vi för skojs skull låtit sitta i olika bilar.. Den är inne på bil nr 8 och totalt 14000 mil kört med olika inoljningar/tvättningar.. Varför gör vi så?.. Enkelt.. allt för att bevisa motsatsen..
Gör nu samma sak med en gammal massmätare med tråd i typ 740.. där kan du räkna sekunderna innan det ger upp vid renbränningen.. Kanske är det därifrån rädslan kommer?..

Hur kommer det sig då att bilar med luftfilter av sorten man måste olja in är överrepresenterade i byte LMM då :roll:
Har varit med om bilar vi bytt på med 3000 mils mellan rum och när man sen byter tillbaka till Original eller öppet filter som inte oljas in håller dom :?:
tja... om vi ska dra snabba slutsatser så.. hur kommer det sej att man får köpa en massmätare om året till S80 T6?.. utan att ha bytt filter alls?..
Det är ju sånt löpande band knäck på dom att volvo faktiskt fått sänka priset på massmätarna.. Dom finns ju som utbytes nu med..
Om det är oljan som knäcker alla?..
Svaret är nog att det är värmen som knäcker dom.. och precis som du sa så sugs varmluft in i dom flesta.. Och med ordinarieboxen så är det inte samma problem..
99% vet ju faktiskt inte ens att olja in det alls.. det sabbar ju färgen.. :wink:
Men oljan.. den är inte problemet.
Användarvisningsbild
av Funk
hoppa upp och sätta mig på stod det!!!
Här där jag bor har det inte någon annan mening än "jag lovar dig" eller det "kan jag garantera", om det är ovårdat språk för dig så var det ju olyckligt..
är alla öppna filter skit menar du???
Nej inte alls, flera av dem flödar väldigt bra. Och är absolut nödvändiga i vissa bilar. T.ex i racing där dom sitter placerad på rätt ställen i bilen, med öppningar för kalluft designade för max funktion. Men i racing räknas allt, för att man skall vinna. Där gör det inget att dom filtrerar mindre för motorerna renoveras eller byts regelbundet. Och det enkla faktumet att det är ett annat användningsområde än vardagskörning, dom kör aldrig sakta, och hamnar inte heller i köer...

finns det några tester som visar att de filtrerar så dåligt som du påstår???
För om det är så illa så skulle ju inte så många ha det på sina bilar eller har jag fel????
Det finns tester, googla lite så får du se, men man får leta lite för det mesta är reklam eller liknande för produkterna. För min egen del så har många års intresse och goda kontakter inom fordonsindustrin gett mig möjlighet att prata med dem som testat och mätt det mesta.
Anledningen till att många har det i sina bilar är tyvärr okunskap, det är lätt att falla för reklam eller att man tittar på de riktiga tävlingsbilarna och tror att det är bra. Men det som nödvändigt på Kenneth Hansens rallycrossbil kan ge stora nackdelar på våra bilar..
Det kommer alltid finnas de som är för eller mot öppet filter, stora hjul,vingar,mm mm. även dessa saker har ju sina för och nackdelar.
Så sant, men jag tror att de flesta som t.ex skruvar på en vinge inte tror att det verkligen ger dem nödvändig extra downforce i pendeltrafiken. Där handlar det oftast om tycke och smak.

Vill du ha ett öppet filter som kan ge sämre effekt och kortare livslängd så OK, men du bör fatta det beslutet efter att lärt dig om nackdelarna och där kommer sådana här trådar in i bilden. Och ursprungsfrågan i tråden var väl om det var skadligt för motorn att montera ett öppet filter på en 170hkr 850. Och det har flera gett sin syn på.

/Thomas

Da det har vært, flere hundre klikk på[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]