- mån 16 jul 2007, 06:56
I mitt fall för att de nya var snyggare, samt att väghållningen blev rätt mycket bättre med bredare däck och lägre profil... Klart påvisbart dessutom..
Men var och en får göra som dom vill, vill man ha ljudet från ett sportfilter eller en öppen dump så får man väl ha det, bara inte man lurats att tro att det ger någon postiv effekt på en nära standard motor..
/Thomas
Varför byter man fälgar när orginal är anpassade till just din bil???
I mitt fall för att de nya var snyggare, samt att väghållningen blev rätt mycket bättre med bredare däck och lägre profil... Klart påvisbart dessutom..
Sen finns det avskärmnings plåt man sätter dit för att avskärma från just motorns värme.På min bil så tas luften in framför IC och kylare, och oavsett skärmplåt så kan du hoppa upp och sätta dig på att luften i motorrummet betydligt varmare efter att ha passerat kylaren.. 10C varmare insugsluft ger väl runt 2,5% lägre effekt...
Vi var 5 stycken som gjorde en test på alla bilarna med olika filter. Körtyp och laddtryck noterades. Och som sagt.. det skiljer..Jag har sett mätprotokoll på diverse luftbox/filtertyper och är inte övertygad, det finns givetvis boxar som är riktigt kass, men vid "vanliga" effektuttag på lätt trimmade Volvosnurror så är originalboxarna oftast alldeles tillräckliga. Insatsfilter från K&N kan ge någon hk, men filtreringsförmågan är rätt mycket sämre än ett pappersfilter. Pappersfilterna är dessutom relativt billiga, byt dubbelt så ofta i stället..Bytesintervallet för filter på min nuvarande bil är 6000 mil på original pappersfilter och tro det eller ej, men det passerar luft genom det även då.. Byta någon gång mellan det föreskrivna intervallet kostar 200kr gången och det kan det vara värt på samma sätt som att jag byter olja oftare än föreskrivet.
Men var och en får göra som dom vill, vill man ha ljudet från ett sportfilter eller en öppen dump så får man väl ha det, bara inte man lurats att tro att det ger någon postiv effekt på en nära standard motor..
/Thomas
Insert punchline here !_____________________________