Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sierau
Jahopp, va på meken idag igen och nu kunde dom inte läsa av koden alls :evil:
Dom fick inte kontakt med bilen så nån avläsning blev det inte... skumt!... Nån som haft ett sånt problem?
av Fisketorp
Typ ingen kontakt att den var "död" eller att felkoden var borta?

En liten fråga bara, du trode det var LMM eller Lamban?

Tänkte höra om det var vanligt att Lamban pajar, LMM verkar ju ge upp titt som tätt på s70 iallafall..=)

Varför jag undrar är. grannen äger en bilskrot och när folk kommer och köper en Lamba av honom så skrattar han smått efteråt och säger att felet kommer att kvarstå.

För en lamba går i stort sett aldrig sönder, stämmer detta?
gäller visserligen äldre bilar än s70 då men...
Användarvisningsbild
av Sierau
Att själva sonden går sönder eller blir dålig händer absolut oftast efter typ 10.000 mil har jag hört, samma gäller LMM. Men jag ska nog inte yttra mig eftersom jag inte har någon egen erfarenhet.

Vad gällde avläsningen så fick dom ett felmeddelande på dispalyen på avläsaren att det inte gick att får kontakt med bilens dator typ.
av Fisketorp
hmm det låter ju inte riktigt bra att datorn inte vill svara..

funkar inte att göra en "norsk"? dvs pluspolen en stund..
Användarvisningsbild
av Sierau
Hehe jo man får nog testa det e jag rädd :???:
Användarvisningsbild
av uno83
Fast man ska ta av minuspolen, inte pluspolen...
av Fisketorp
uno83 skrev:Fast man ska ta av minuspolen, inte pluspolen...
Du har säkerligen rätt, men egentligen vad spelar det för roll???

Enda jag vet är att man ska koppla pluspolen först och sedan minus i karossen när man ska ladda/hjälpstarta en bil för att undslippa gnistbildning nära batteriet.

Men vilken pol du än rycker från batteriet så är "funktionen" densamma

Eller har jag helt fel? =)
Användarvisningsbild
av Phantom
Var idag till Volvo som läste av en felkod bilen larmat för. De fick fram att det var antingen lamda eller luftmassemätare, men kunde inte göra mer än så utan felsökning. Lampan släcktes med förbehåll att den kunde tändas igen. Jag körde hem, ställde bilen ett tag för att sedan flera timmar senare åka ut igen. Åkte motorväg och när hastigheten minskade när jag var framme tändes lampan igen. Första gången den tändes var efter en reparation av bakre packbox mellan låda och motor, så motorn har varit lossad samt lådan(automat) borttagen. Efter körningen hem, med ett stopp på vägen, stod bilen på tomgång när garaget öppnades och lampan tändes. Det märks ingen skillnad vid körning, men vet inte om avgasvärdena är riktiga.
Bilen är en V70 AWD -98 med 11300mil rullade.
Alla tips, råd och erfarenheter är välkomna. Kan det vara skadligt för bilen om man inte åtgärdar problemet omgående?
Släcker man varningslamapn provisoriskt om man kopplar loss batteriet ett tag, och den tänds igen om felet uppstår igen?
av *pettson*
Phantom skrev:Var idag till Volvo som läste av en felkod bilen larmat för. De fick fram att det var antingen lamda eller luftmassemätare, men kunde inte göra mer än så utan felsökning. Lampan släcktes med förbehåll att den kunde tändas igen. Jag körde hem, ställde bilen ett tag för att sedan flera timmar senare åka ut igen. Åkte motorväg och när hastigheten minskade när jag var framme tändes lampan igen. Första gången den tändes var efter en reparation av bakre packbox mellan låda och motor, så motorn har varit lossad samt lådan(automat) borttagen. Efter körningen hem, med ett stopp på vägen, stod bilen på tomgång när garaget öppnades och lampan tändes. Det märks ingen skillnad vid körning, men vet inte om avgasvärdena är riktiga.
Bilen är en V70 AWD -98 med 11300mil rullade.
Alla tips, råd och erfarenheter är välkomna. Kan det vara skadligt för bilen om man inte åtgärdar problemet omgående?
Släcker man varningslamapn provisoriskt om man kopplar loss batteriet ett tag, och den tänds igen om felet uppstår igen?
kontrollera så alla vacumslangar är hela. Om felet inte funnits innan så måste nåt TROLIGEN hänt. Det kan ju i värsta fall vara en slump.
Dock så river man mycket bland slangar och kontakter när man river lådan. Man river även runt lamdakablar och sånt.
Dessvärre så är det en riktig felsökning som gäller. Man måste lägga upp massmätaren och lamdan online för att se om signalkurvorna rör sej som tänkt. man gasar på upprepade ggr för att se om massmätaren registrerar inluften som tänkt. Gör den inte det så går bilen klent och plötsligt så är det lamdan som sätter felkoder..
Iof tycker väl jag att man kan bjuda på en felsökning om man ändå gjort jobbet på verkstan som KAN HA orsakat det hela.
Massmätare finns faktiskt på biltema sen. Vet inte om dom har ditt nr men.. dom kostar runt 600 spänn istället för 4000kr. Och är väl värt att prova.
Användarvisningsbild
av Phantom
Tack *pettson* för tips.
Jag gjorde ett litet eget test idag och kopplade ur lmm och startade bilen en liten stund. Kopplade sen ur batteriet för att sen återsluta. Startade än en gång bilen med lmm urkopplad och lampan tändes efter 2-3 sekunder, tidigare tänd hela tiden från start. Kopplade loss batteriet igen och vid återkoppling så kopplade jag till lmm igen. Startade bilen och lampan var släckt. Åkte en sväng och lampan var fortsatt släckt under/efter körning då jag gasade ur den ganska rejält och lät den sen gå på tomgång ett tag. Frugan är nu ute och kör och så får vi se om lampan tänds under den tiden, hon kommer att köra en lite längre sträcka.
Kan detta bero på felaktig lmm om lampan tänds igen? Bilen gick något ojämnt vid start när lmm var inkopplad igen, men rättade till sig efter en stund. Kände även igår när lampan tändes och jag parkerade bilen en svag tendens av bensinlukt.
Biltema har ingen lmm till mig :( Men den finns på mekonomen för 2800.- och kostar lite för mycket för att bara köpa och prova, men det kanske är dags att den behöver bytas ändå :?:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]