Phantom skrev:Var idag till Volvo som läste av en felkod bilen larmat för. De fick fram att det var antingen lamda eller luftmassemätare, men kunde inte göra mer än så utan felsökning. Lampan släcktes med förbehåll att den kunde tändas igen. Jag körde hem, ställde bilen ett tag för att sedan flera timmar senare åka ut igen. Åkte motorväg och när hastigheten minskade när jag var framme tändes lampan igen. Första gången den tändes var efter en reparation av bakre packbox mellan låda och motor, så motorn har varit lossad samt lådan(automat) borttagen. Efter körningen hem, med ett stopp på vägen, stod bilen på tomgång när garaget öppnades och lampan tändes. Det märks ingen skillnad vid körning, men vet inte om avgasvärdena är riktiga.
Bilen är en V70 AWD -98 med 11300mil rullade.
Alla tips, råd och erfarenheter är välkomna. Kan det vara skadligt för bilen om man inte åtgärdar problemet omgående?
Släcker man varningslamapn provisoriskt om man kopplar loss batteriet ett tag, och den tänds igen om felet uppstår igen?
kontrollera så alla vacumslangar är hela. Om felet inte funnits innan så måste nåt TROLIGEN hänt. Det kan ju i värsta fall vara en slump.
Dock så river man mycket bland slangar och kontakter när man river lådan. Man river även runt lamdakablar och sånt.
Dessvärre så är det en riktig felsökning som gäller. Man måste lägga upp massmätaren och lamdan online för att se om signalkurvorna rör sej som tänkt. man gasar på upprepade ggr för att se om massmätaren registrerar inluften som tänkt. Gör den inte det så går bilen klent och plötsligt så är det lamdan som sätter felkoder..
Iof tycker väl jag att man kan bjuda på en felsökning om man ändå gjort jobbet på verkstan som KAN HA orsakat det hela.
Massmätare finns faktiskt på biltema sen. Vet inte om dom har ditt nr men.. dom kostar runt 600 spänn istället för 4000kr. Och är väl värt att prova.