Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av marcusjj
*pettson* skrev: köp då två.. du har råd att byta det vid 500-750 mil om du är orolig.
Det var tanken lite. Tack för tipset iaf :)
Användarvisningsbild
av camaro69
*pettson* skrev:
marcusjj skrev:
*pettson* skrev:
ett tips är att titta i ditt vanliga filter om där är en backventil. Fundera lite på vad en sån gör.. och varför den finns..
Biltemas filter är inte urusla.. och dom är inte ur filtrerings synpunkt värdelösa heller. Dom hamnade på plats 4 av 28 testade.. och nej...original filtren görs av FRAM och dom kom för övrigt på plats 3..
Det låter ju som att biltemafiltret är rätt bra då med andra ord. Har nämligen närmre till biltema än vad jag har till volvohandlare :)

EDIT: Varför finns det backventil på filtret?
tycker jag camaro69 ska fylla i om..

för övrigt så.. gillar man inte biltema filtret.. köp då två.. du har råd att byta det vid 500-750 mil om du är orolig.
Pettson

Jag är inte någon, som har doktorshatt i ämnet och har forskat i oljefilter. Men för ett antal år sedan hade frugan en 740 och den utrustades med Biltemafilter. När motorn startades så lyste alltid oljelampan ett par sekunder. Vid byte till Volvos originalfilter så försvann fenomenet och blev då upplyst om avsaknad av backventil i Biltemafiltret.

Nu är väl inte det så noga på en 850 där filtret skruvas under/upp.

Som du skriver, pettson, Biltemas prylar är inte bara skräp. Deras olja är alldeles utmärkt. Men oljefilter, nej tack.

Men pettson, du som är påläst, får ju gärna berätta för andra.
Användarvisningsbild
av Lilja
Ren gissning här eftersom hittills ingen har skrivit något om varför backventilen finns. Men kan det inte vara så att när motorn har stannats och bilen står stilla ska inte oljan i motorns kanaler etc rinna tillbaka till sumpen via filtret? Tycker jag låter som den mest logiska lösningen, och är det så är det ju helt livsfarligt att köra med ett filter utan backventil.
av *pettson*
Lilja skrev:Ren gissning här eftersom hittills ingen har skrivit något om varför backventilen finns. Men kan det inte vara så att när motorn har stannats och bilen står stilla ska inte oljan i motorns kanaler etc rinna tillbaka till sumpen via filtret? Tycker jag låter som den mest logiska lösningen, och är det så är det ju helt livsfarligt att köra med ett filter utan backventil.
Volvo har sin backventil i oljepumpen och har alltid haft. Det har även dom flesta fabrikat sedan 20 år tillbaka.
Tryckregleringen stänger när trycket uteblir från pumpen. och därmed så kan det inte rinna ut ohämmat. Dom som inte har den konstruktionen är väldigt få. Den lilla olja som kan rinna tillbaka är den som står rakt över filtret. Alltså ingen i en rödblockare och ca 1dl på en vitblockare.
Att det tar en sekund innan lampan släcks eller för den delen inte?..
Det är normalt i en rödblockare att det tar mellan 3-5 sek att lampan släcks vid start. Detta eftersom konstruktionen är sån att när bilen börjar bli lite äldre så tar det en stund att få upp oljetrycket i motorn.
börjar t.ex ramlager blir lite minsta otätat tar det okristligt lång tid att få upp trycket uppe vid oljetrycks kontakten.. ännu längre uppe vid toppen.
Ska vi vara krassa så tar det upp till en minut en vinterdag att få upp rätt oljetryck uppe i toppen på en äldre bil. Det hänger alltså inte på filtret.
Ventilen man tjafsar om är en överströmningsventil egentligen (inte backventil) Filtret ska filtrera och sakta öppna ventilen när det börjar bli täppt.. eller om det är svinkallt en vinterdag och du har fel olja i (den är som sirap)..så är ventilen öppen och stängs sakta när oljan är varm nog att filtrera.
Den ventilen återfinns idag i dom filter som behöver det.

Saab deklarerade problem med biltemas filter för ett par år sedan till 9-5 dom tjöt som fan då man startade bilen kall.
Efter att ha luskat ett tag fann det sej som så att biltemas filter lät i överströmningsventilen. Och det gjorde original med.. :wink: (men det sa man inget om)
När originalspecen gjordes om och det tystnade med original så tystnade även biltemas filter.. :wink: (det hörs som ett servotjut på saab precis vid start)
Filter är hur man än gör en skitprodukt som är en halvmessyr..
Ett oljefilter ska hålla sej din intervall om din motor är ganska ren invändigt. Annars filtrerar filtret inte speciellt bra.
Tycker det vore mycket bättre om folk fokuserade på att byta filter en gång extra per oljebyte än att tjafsa om vilket fabrikat man har. Dom minsta partiklarna som alla vill åt är det just nu INGET fabrikat på marknaden som tar. Detta eftersom man får tryckförlust vid reningen. Och det är ingen som vill ha det..
av Bengan75
Många OKQ8-mackar har även ett brett sortiment av Volvo-delar, åtminstone här uppe där jag bor. Har oftast köpt filtren där. Men som sagt, vad du än köper för filter så fungerar det nog rätt bra även om jag personligen tycker det känns bra köpa original, och som pettsson skriver byt gärna en gång extra. har man en bil som tar lite olja och man fyller på en liter per några hundra mil är det ju nästan vettigare bara byta filter och fylla på olja än göra hela oljebyten bara nån gång varannat år beroende på hur mycket man kör.
av sylta
marcusjj skrev:Halloj!

Vart kan man köpa det?
Finns original filter att köpa online?
Duger biltemas filter?
Finns det andra alternativ till biltemas?
Handlar för det mesta på skruvat.se och har alltid fått "original-filter"
av pekka88
jo men ja tänkte på att pettson skrev att backventilen sitter i oljepumpen och inte i oljefiltret, därav min kommentar angående att det faktiskt står på originalfiltren att de är försedda med sk backventil, jag blev bara lite fundersam? :???:
av Bengan75
är ju samma oljefilter på nästan varenda Volvo sen mitten av 1900-talet, så det kan ju hända att backventilen gjort nytta en gång i tiden och bara hänger med nuförtiden.

E väl bara dieslarna och nån enstaka annan special som har andra filter..
av *pettson*
Istället för att käbbla med varandra som verkar vara så poppis, och istället för att jag ska skriva gång på gång med spaltmetrar, så gör vi så att pekka88 tar reda på vad det är som agerar backventil i filtret istället. Då menar jag BACKVENTIL. Inte hur det benämns eller hur det skrivs. Utan hur det FUNGERAR i filtret.
Vad det nu är som skulle saknas på andra filter som är unikt för volvo orginal.
Det som skrämmer mej är att andra isåfall saknar denna *backventil* men ändå uppnått statusen factory OEM vilket innebär att det har orginalstatus i kvalitet. Nåt som borde vara omöjligt då det enligt bland annat pekka88 saknas delar, är det så måste det anmälas.

Sen gör vi så att Pekka tar ett 850 filter i handen, funderar och förklarar varför det går utmärkt att byta trågdel med nyare modell som har annan infästning för att istället montera insatsfilter. För vi bör vara överens om att det inte finns nån backventil i plastmuggen filtret sitter i. Inte heller i pappinsatsen. Däremot finns det en bypassventil i plastmuggen för att förhindra sprängning.
Den bypassventilen finns också i alla filter. Men det är ju inte den som det käbblas om.
Det skiljer i övrigt ingenting mellan trågdelarna.

Jag ser fram mot en fullständig utläggning om filtrets uppbyggnad och framförallt oljans väg ifrån pumpen i kallt och varmt tillstånd för att vi okunniga ska kunna förstå om det diffar.
Framförallt är jag mycket intresserad av oljans väg igenom en kugghjulspump där oljan ska kunna ändra riktning när man stänger av och flöda mot filtret istället av gravitationen, för att fångas av *backventilen* så inte motorn blir torr. Ta gärna med fakta om vid vilket tryck backventilen öppnar i rätt riktning så att säga, jag saknar dom uppgifterna i renoveringshandböckerna från volvo.

Bara börja skriva..

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]

Inte idag men väl under den gångna helg[…]

Vissa rekommenderar att parkeringsbromsen ska akti[…]

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]