Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Addict
freak1 skrev:
Addict skrev:
freak1 skrev:Grabben min hade liknande problem med sin stereo i audin, det visade sig att det var batteriet som höll på att ge upp. Det verkar som att bilen använde så mycket ström att det inte räckte till stereon oxå. Ja. jag vet inte men batteribyte fixade hans iallafall. Mät hur många volt du har och testa ladda det och se vad som händer.
Bilen är alltså igång när jag kör med den... Jag blir inte bogserad. ;)
Den laddar strax över 13V mätt på batteriet.
Han blev inte bogserad, han körde med bilen precis som du. Hans laddar 13,3 men det innebär inte att batterit tar emot laddningen. Den ström bilen inte förbrukar när man kör lagras i batteriet, om det är kasst tar det inte emot överbliven ström. Kolla hur många volt du har på batteriet när bilen stått avstängd 1 timme, har du under 12,8 volt hade jag satsat på ett annat batteri. (låna från en kompis t ex). Jag vet att det var felet på hans bil, du gör som du vill :wink:
Men vad har batteriets laddning med saken att göra? Jag använder stereon endast när jag kör och då drivs hela bilens elsystem inkl stereon direkt av generatorn så länge inte bilens strömförbrukning överstiger generatorns kapacitet och hade den gjort det hade jag haft ett tomt batteri för länge sedan. Batteriet är nästan nytt och av ett välkänt märke. Har absolut inga problem att starta bilen så nej, jag tror inte på din teori.
Användarvisningsbild
av freak1
Oki, gör som du vill :| , mät inte batteriet när bilen varit avstängd:| .

Tack för mig.
av christer.d
freak1 skrev:Oki, gör som du vill :| , mät inte batteriet när bilen varit avstängd:| .

Tack för mig.
här håller jag med...
oftast är det batteri fel en stereo kräver ström ta en eliminator på 12v som har 0,5-1a så orkar den inte driva stereon.
ladda upp ditt batteri ordendligt kolla sen
annars kan du höra av dig om inte det hjälper
men alla ledtrådar du får ska man ta vara på inte bli ???
det här är ett forum som vi försöker hjälpa vad vi kan och tror
(D) sista ut vägen är att du åker till en auktoriserad verkstad.
Användarvisningsbild
av freak1
christer.d skrev:
freak1 skrev:Oki, gör som du vill :| , mät inte batteriet när bilen varit avstängd:| .

Tack för mig.
här håller jag med...
oftast är det batteri fel en stereo kräver ström ta en eliminator på 12v som har 0,5-1a så orkar den inte driva stereon.
ladda upp ditt batteri ordendligt kolla sen
annars kan du höra av dig om inte det hjälper
men alla ledtrådar du får ska man ta vara på inte bli ???
det här är ett forum som vi försöker hjälpa vad vi kan och tror
(D) sista ut vägen är att du åker till en auktoriserad verkstad.
Tackar för uppbackningen (:-) , känns bra (RO)
av Addict
Ni får väl ursäkta min dumhet men jag tror bara inte på er teori.

Skulle stereon ta ström från batteriet under färd skulle det ju laddas ur.
Batteriets enda funktion i bilen är ju när motorn är avstängd?

Nog vet jag att en stereo drar mer än 1A men min generator levererar ju liksom 100A...

Visst kan jag mäta batteriet men då jag har 5 mil till garaget tor så kommer det ta ett bra tag innan jag har andra ärenden dit.
av Addekarlsson
Ett klent batteri ställer till med mer trassel i en bil än du tror. :wink:
Helt klart är ovan nämnd teori fullt tänkbar, då allt passerar genom ditt batteri. Är då batteriet dåligt, så blir det störningar, vilket kan orsaka en hel del trassel ja.

Ett litet råd i all välmening, ber du om hjälp, som du gjort här, så vänd inte taggarna utåt så där. Var tillmötesgående istället, och testa förslag som kommer upp.

För som exempel:
Jag hade en gång en 240 som elen strulade i. All el betedde sig jättekonstigt, utom extraljusen jag hade på den. Varför inte dessa? Jo, dom var direktkopplade på generatorn, inte på batteriet.
När jag bytte batteri, så slutade allt att vara konstigt.
Ändå gick den bilen starta i -30 utan problem innan batteribyte.

Mvh/ Adde
av Addict
Ok, jag ska kolla detta vid tillfälle. Vad bör ett friskt batteri ligga på i spänning när bilen inte är använd på ett antal dagar? Bara stått låst och larmad.
Användarvisningsbild
av Scania
Addict skrev:Ok, jag ska kolla detta vid tillfälle. Vad bör ett friskt batteri ligga på i spänning när bilen inte är använd på ett antal dagar? Bara stått låst och larmad.
...det står ju längre upp i tråden...läs svaren du redan fått.
av Addict
Scania skrev:
Addict skrev:Ok, jag ska kolla detta vid tillfälle. Vad bör ett friskt batteri ligga på i spänning när bilen inte är använd på ett antal dagar? Bara stått låst och larmad.
...det står ju längre upp i tråden...läs svaren du redan fått.
Under 12,8V var en timme efter körning. Bilen har stått i flera dagar och därför undrade jag vad batteriet bör ha då. Men visst, jag kan väl starta och köra en liten sväng annars.
Användarvisningsbild
av freak1
Allt över ca 12,3-12,4 volt är bra. Kommer det under 12 volt får du startproblem, dvs startmotorn går tungt och "sakta".

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]