Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Classicman skrev:Volvo tillverkade först boxen 2/4WD för att den skulle kunna användas på båda..
Men för att öka "säkerheten" togs styrenheten 4WD fram..
En styrenhet med 2/4WD passar till bägge men den med 4WD Passar bara AWD el XC modellerna .. MVH En som vet
Samma artikelnummmer - samma styrenhet.
2 eller 4 WD spelar ingen roll, det enda som skiljer är TRACS eller inte.
av Addict
Sparkz skrev:
Classicman skrev:Volvo tillverkade först boxen 2/4WD för att den skulle kunna användas på båda..
Men för att öka "säkerheten" togs styrenheten 4WD fram..
En styrenhet med 2/4WD passar till bägge men den med 4WD Passar bara AWD el XC modellerna .. MVH En som vet
Samma artikelnummmer - samma styrenhet.
2 eller 4 WD spelar ingen roll, det enda som skiljer är TRACS eller inte.
Jo det måste skilja, annars skulle dom väl inte ha olika etiketter?
Tänk på att en AWD kan spinna på bakhjulen och kräver en helt annan konfiguration. Det var väl detta volvo tänkte när dom gjorde andra boxen.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Två olika styrenheter kan inte ha samma artikelnummer.
Det är samma nummer på AWD och 2WD, jag har kollat både i VIDA och den gamla papperskatalogen. Den är ersatt några gånger, har hetat 272269 och 271978 mellan, och nu 8602266.

En AWD har visco-koppling och kopplar in bakhjulen om framhjulen spinner. Den kan bara spinna bak om framhjulen redan spinner. Så om TRACS hindrar framhjulen att spinna kan inte bakhjulen göra det heller.
av Addict
Sparkz skrev:Två olika styrenheter kan inte ha samma artikelnummer.
Det är samma nummer på AWD och 2WD, jag har kollat både i VIDA och den gamla papperskatalogen. Den är ersatt några gånger, har hetat 272269 och 271978 mellan, och nu 8602266.

En AWD har visco-koppling och kopplar in bakhjulen om framhjulen spinner. Den kan bara spinna bak om framhjulen redan spinner. Så om TRACS hindrar framhjulen att spinna kan inte bakhjulen göra det heller.
Så du menar att en box med endast texten 4WD fungerar i en framhjulsdriven bil?

Det är fakta att två olika etiketter sitter på en box med samma artnr...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Artikelnr är det enda som är intressant på den etiketten.
En detalj - ett artnr. När lagergubben som plockade ner din nya styrenhet från hyllan ner i en blå plastkartong addresserad till din lokala handlare har han bara läst: "Styrenhet 8602266 [1]" på plocklistan. inget annat.
av halus
Jeg har hatt problem med ABS. Når jeg kobler inn min bærbare dator på min v70 98 får jeg beskjed om fel på høger hjul bak (har lest noe om at det kan skyldes dårlige loddninger (/lödning) i abs datorn. Har åpnet den men alle loddninger ser bra ut. Har også målt (mätt) på alle loddninger i kontaktdelen av abs datorn. Har målt resistans på givaren og den er normal (er det ikke 1kohm eller så?). Målte på kontakten i under gulvet bak i bilen (skal måle ved kontakten ved framme ved pumpen i dag/morgen). Abs lampen lyser iblant, ikke hele tiden, iblant fungerer altså ABS bromsen (men naturligvis ikke på besiktning). Det virker være ganske tilfeldig (slumpmesig) når den fungerer og ikke fungerer. Min dator har nummer 9162675 og teksten control unit tracks 2/4wd. Jeg lånte en abs dator fra en bil som er under ombygging, også en v70 mk1, husker ikke delnummeret men teksten er control unit abs/tracks. Det var ikke samme nummer som på min bil, tror nummeret sluttet på 450, men kan kolla det. Ikke engang speedometer i min bil fungerte da jeg testet abs burken. finns det olike abs system i v70 type1 ?

Er det nåt annat som kan være fel enn abs dator, abs givare eller sladden imellom? Utgår fra at det er datorn som er fel på min bil, ser at man kan kjøpe begagnat for omlag kr 1000. men hadde vært kul å ta rede på om det er den som er problemet innna man kjøper. Har en granne med v70 mk 1, kan jo fråga han om jeg kan låne hans abs dator en dag.
av halus
Den abs datorn som jeg lånte som ikke er kompatibel med min bil heter 9472650 (tok den fra en v70 type 1), den hadde även 2 cylindre mer (aktuatorer eller hva det nå er) enn den originale på min v70 type 1. Nu har jeg bestillt en med samme nummer som min (antatte) trasige abs dator på ebay, fast den jeg har bestillt har beskrivelsen 4wd, men det betyr inget tror jeg. Om jeg forstår sparkz rett har tracks ingen funksjon på bakhjulen så det er samme burk på 2 og 4 wd. Jeg har iallefall svårt for å tro at en abs boks med rett delenummer ikke er kompatibel. Koster USD 100 inkl frakt fra usa + moms (varer på under kr 300 får man kjøpe momsfritt til sverige fra ikke-eu land om jeg husker rett) og gebyr. Den er testet og har garanti.
Senast redigerad av 1 halus, redigerad totalt 0 gånger.
av halus
Nei det går IKKE å anvende en abs kontrollboks med fel tekst på, även om part nr er rett. Jeg forsøkte med en 4WD boks i min V70 I 98 og det fungerte ikke, fikk omlag 7 felmeddelanden, som angikk høger og venster bakhjul og broms pumpen. Nu vet jeg i og for seg ikke om boksen jeg kjøpte begagnat fungerer, men den leveres med garanti så om det er noe fel på den kan jeg lämna tilbaks den, men jeg tror kanskje at det er mer troligt at den ikke er kompatibel med bilen, enn at det er noe fel med den. Men det hadde såklart vært interessant å teste den på en 4WD bil. teksten på boksen er altså 4WD+tracks eller nåt sånt.
Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]