Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå igen! Tack för alla svar

Jag har testat hitta problemet idag.
Tog av vänsterback hjulet där problemet finns. När man drar upp handbromsen låser hjulet sig men bara när man försöker rulla den framåt. Den låser inte när man rullar den bakåt. Handbromsen tar alltså halv. När man släpper handbromsen vill hjulet inte direkt börja rulla och då behövde jag bänka några gånger för att få den att släppa och sen rulla. När jag testa dra upp handbromsen igen tog den inte alls längre. Hjulet rullade bara fritt.

Justeringen känns rätt, kan dra upp den 6 klicks ungefär. Högerback tar svin hård så den sidan funkar. Vajrarna kunde jag inte se brister på så jag är ganska säker att problemet sitter i trumman.

Vi försökte ta av bromsoket men enligt en av mina polare behöver man en maskin för att lyfta bromsen om man gör så. Vi vågade inte heller ta av oket på grund av att det sitter en bromsledning/rör av något metall som skulle böjas om man tar av oket. Det ända som vi gjorde var spraya lite luft in i trumman med hjälp av en kompressor. Det kom en del dam kan jag säga iaf.

Har inte fått delarna än men mina polare sa att det är bättre att köra till en verkstad när nya delarna har kommit och låta dem fixa det.

Håller ni med? Eller vad säger ni?
Tack i förskott!

Mvh
Robert
Om du vet hur man luftar bromsen efteråt och ingen rör bromspedalen tills dess att nippeln är återmonterad mot oket,
så lossa då bromsrörsnippeln mot oket, men endast om du har rätt verktyg - sådant specialverktyg som viker runt alla hörn och enbart är itusågat för röret.
Kommer du på idén att såga upp en gammal blocknyckel, tänk då på att metallen i den kanske inte håller, utan öppnar käftarna.

Var beredd med uppsamlingskärl under röränden, kommer droppa lite oavsett.

Har du endast tillgång till blocknyckel, låt bli i så fall eftersom nippeln är i mjukare typ av metall
= kommer runddra alla hörn om det inte är nyligen monterat.
(Kan iofs ske ändå om den oxiderat fast, även om du har rätta verktyget.)

I så fall om nippeln runddras då måste man klippa röret och montera en ny nippel, men har man inte/kan låna ett sådant verktyg,
då som först kan du kontakta verkstaden -tycker jag.

Lycka till!
Jag fattar inte. Det är ju bara att ta bort bromsbeläggen och bromsoken och hänga den i fjäder så att den inte ramlar ner och skadar bromsslangen. Sen tar man bort bromsskivan (lossna justeringsskruvan innan) för att byta brombackar. Det behövs ingen luftning av bromssystemet. Därför skulle jag fundera om nya bromsskivor och bromsbelägg när ändå allt är borta.

OBS! Det är väldigt viktigt att man vet man gör när det kommer till bromssystemet.

Kanske det här hjälper dig: (Volvo 850)
IMG_8700.jpeg
IMG_8700.jpeg (345.76 KiB) Visad 1175 gånger
IMG_8701.jpeg
IMG_8701.jpeg (306.22 KiB) Visad 1175 gånger
IMG_8702.jpeg
IMG_8702.jpeg (320.12 KiB) Visad 1175 gånger
9 gånger av 10 räcker det med att justera backarna, jag har aldrig sett en 850 eller S/V70 utan den justerbara klacken, man behöver inte ens ta av ok och bromsskiva, lys in i ett hjulbultshål och rotera hjulet tills du finner skruven, med handbromsen 1 el. 2 klick uppdragen i kupén (med kupéns justering lossad), kan du sedan justera den tills den tar och slutligen justerar du i kupén.

Att handbromsen tar endast framåt och bara ibland kan tyda på att backarna är ojämnt slitna eller att dom inte sitter fast i bromsskölden, har sett att dom kan rosta runt backarnas infästningar och då kan dom skramla runt lite.
Jag skulle sagt att när bromsen tar framåt men inte bakåt tyder det på kärvande expander. Eller att backarna kärvar på rostiga glidytor. Sannolikt bådadera :party: Kan också vara ett tappat bromsbelägg som åker runt efter eget behag och ställer till det .

Enligt handboken (i mitt fall Haynes :-) ) ska man koppla bort bromsröret innan man tar av oket. Själv brukar jag fuska; lyfter av oket och ställer det på en lagom hög kartong medan jag tar av skivan. Sen hänger jag tillbaka oket och skruvar i övre skruven några varv. Knäpper man loss plastclipsen som håller bromsröret på bakaxeln innan så går röret nästan med på denna manöver utan att ändra sin form ;-) En liten, liten aning böjning får det så ut med :-D

Glöm inte att slipa bort rosten på insidan av trumman innan återmontering, rostkanterna där ställer till med allehanda konstiga beteenden.
Erik Å skrev: sön 05 jan 2025, 20:25 Enligt handboken (i mitt fall Haynes :-) ) ska man koppla bort bromsröret innan man tar av oket. Själv brukar jag fuska; lyfter av oket och ställer det på en lagom hög kartong medan jag tar av skivan.
Jag brukar fuska vid byte av hjullager och ta inte bort ABS-sensorn. :P
Daniel78 skrev: mån 06 jan 2025, 08:52 Jag brukar fuska vid byte av hjullager och ta inte bort ABS-sensorn. :P
Byta hjullager bak? Måste man det? :party: (har nya liggande men de gamla funkar ju fortfarande perfekt efter 64k. :-) Ska dit med nya bromssköldar till våren, byter nog lager på samma gång)
Stort tack till alla er!

Jag har fått nya delarna och har bestämt mig att låta verkstaden här i byn göra det för mig. Jag känner igen dem så jag behöver inte lägga ner en massa pengar. Jag är ingen erfaren mekare, har bara hållit på med mopeder en del. Lär mig dock en massa av alla här men vill gärna förekomma större problem. Nu ska det vara rätt iaf, också justering och sånt :-D
Bromsbelägg tänkte jag testa själv denna sommaren och kanske till och med skivorna.

Mvh
Robert
Hej igen

Jag har ett stort problem….

Bilen klarade inte efterkontrollen. Fattar ingenting :-(
Verkstaden monterade nya bromsbackar och de satt även på nya bromsvajrar (såväl vänster samt höger) eftersom de rekommenderade det. De justerade allt, säkert även rengjort allt och jag var 100% säker att det skulle vara lugnt. Men tyvärr. Bilen gick inte igenom. La till 2 filer (besiktningen och efterbesiktningen) Handbromsen skulle behöva ta 16% minimalt av bilens vikt för att bli godkänt men min hade bara 13%. Handbromsen fungerar kanske men inte tillräckligt. De hos verkstaden sa att detta är ett vanlig problem på gamla Volvos men det kan väl inte vara så dålig? Är ju nya delar, Brembo bromsbackar till och med! Man kan lätt köra genom handbromsen och när man drar up den medan man är i fart då saktar bilen ner slö. Det känns bara inte som det borde kännas. Hade aldrig förväntat mig det här.

Vad ska jag göra nu? Jag har till 26 januari tills jag får körförbud. Ni som känner igen det här problemet och kan/vill hjälpa, ge advis eller har någon aning vad som jag borde göra skriv jätte gärna!!! Det uppskattas väldig mycket :-)
Vill bara kunna köra igen.

Tack i förskott

Mvh
Robert
Bilagor
2169E4C5-789D-40E8-BBA1-B631C07CD2D0.jpeg
Efterkontrollen
2169E4C5-789D-40E8-BBA1-B631C07CD2D0.jpeg (3.47 MiB) Visad 746 gånger
A3693400-5A5C-436B-A299-206553B72B7B.jpeg
Första besiktningen
A3693400-5A5C-436B-A299-206553B72B7B.jpeg (3.49 MiB) Visad 746 gånger
Vilken mjukvara har ni?