Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MatjesillV70
Det tönna är att jag bytade damask på verkstad för några månader sedan och han ville inte Hjulinställa då för han sade det var glapp i inre styrled. Hade helt förträngt detta men minns ju det nu - skulle bara tagit tag i det direkt :-/
Användarvisningsbild
av Erik Å
Även om du byter inre styrled har du förmodligen kvar problemet med att den drar snett plus läcker olja..
Om det nu inte är jättemycket glapp i leden, då kanske det kan förklara varför den drar snett.
av MatjesillV70
Ja, 20 000kr är duktigt saftigt. Jag kan leva med att bilen drar åt vänster men höger hjulet snurrar som en åtta, det är lite mer problematiskt. Servoolja har den nog läckt sedan urminnes tider - har alltid varit tung att styra i min ägo och servo behållaren är täckt i olja på utsidan, det har varit ett sånt problem jag bara blundat för :P :P
Användarvisningsbild
av Erik Å
Okej. En inre styrled kostar inte en förmögenhet, kolla hos trodo.se. Kan vara tjurig att skruva loss utan att misshandla styrväxeln alltför mycket. Fick själv använda värmepistol för att få gänglåsningen (typ Loctite) att mjukna. Efter bytet behöver toe justeras in.

Se upp bara så du beställer rätt; styrleden har olika gänga beroende på om du har SMI eller TRW styrväxel.
Volvo blandade tydligen friskt i sin produktion. Är det SMI så är detta präglat i gjutgodset på "tappen" under växeln.
Ska visst gå att läsa ut från någon siffra på typskylten i motorrummet också. Sök lite här på SMI TRW styrväxel.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Från IPD USA: Typskylten i motorrummet (på innerskärmen bakom batteriet)
typskylt.PNG
typskylt.PNG (97.7 KiB) Visad 917 gånger
https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... hp?t=17902
The FCP Groton site says;
To determine the rack, you will need to locate the product ID plate which is under the hood by the drivers side wheel well. You are going to look at the 5th line on the bottom right and you are looking for the last digit. If it is a 4, you have the TRW rack and these are the correct tie rods. If it is marked with a 5, then you have the SMI rack and you need part number 9191410.
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Står det SMI på undersidan av styrväxeln är det med 99.999% säkerhet SMI :-D

Hittar ingen bild på SMI, återkommer
Letade bild på bildelsbasen utan framgång, får nog fota min egen :-)
Såg dock att beg styrväxlar kostar mellan 2000 och 4000 SEK där. En del i miserabelt skick men dyra ändå :-/

På en TRW ska märkningen se ut så här: (lär stå "TRW" på damaskerna också)
_styrväxel_TRW.PNG
_styrväxel_TRW.PNG (429.65 KiB) Visad 909 gånger
Användarvisningsbild
av Daniel78
Blev själv nyfiken och hittade något. ganska svårt att fotografera en bok. 25-37
IMG_1785.jpeg
IMG_1785.jpeg (414.52 KiB) Visad 852 gånger
IMG_1784.jpeg
IMG_1784.jpeg (381.9 KiB) Visad 852 gånger
Volvo 850 1992-1995 reparationshandbok 263

Edit—/ såg försent att modellåret inte passar. Men man ser hur mycket jobb det är. :-o
Carplay trådlöst?

Jag kan ju tillägga att jag testade i en XC60[…]

Letar oljetryckmätare

Grejerna (made in China) beställda via Amazon[…]

Hade varit schims hade tryck varit i stort sett l[…]

Svårlösta vibrationer

Har för mig intera i skogås har hunter […]