- mån 11 nov 2024, 19:20
#1594707
Katalysatorn kan tydligen bli överhettad om någon cylinder konstant misständer. Kör man lugnt och kortare sträckor är det nog inget problem.
Läste om nån på Brickboard som kastade om ett par tändkablar av misstag på någon äldre 4-cylindrig Volvo och sen åkte hustrun och handlade.. "it's running a bit rough" hade hon tydligen sagt vid hemkomst med rödglödande katalysator. Men den överlevde uppenbarligen
Volvos styrenheter ska enligt kravspec nollställa aktiva felkoder om man bryter spänningsmatningen (så var det på alla de jag jobbade med). Lagrade koder ligger kvar.
Angående hydrauliska lyftare, jag gissar att de lyfter ventilerna även om olja saknas inne i lyftaren (man måste ju kunna få igång en bil som stått i månader) men antagligen någon millimeter för lite så det kan knattra rätt bra.. Sen justerar de in sig så att ventilspelet blir rätt och ljudet försvinner.
Det borde rimligtvis inte vara något större fel inne i motorn om du känner bra komp på alla fem cylindrarna.. Borde ju duga för att köra på tomgång iallafall
Linus80 skrev: ↑mån 11 nov 2024, 19:13 .. Finns kanske dom som har en kameralins bakåt eller som går att styra?Det brukar följa med en vinkelspegel med usb-kamerorna, typ sån här: viewtopic.php?f=16&t=154080&start=50#p1365983
.. Kändes som att det inte är så bra att köra för mycket med den när den misständer![]()
Katalysatorn kan tydligen bli överhettad om någon cylinder konstant misständer. Kör man lugnt och kortare sträckor är det nog inget problem.
Läste om nån på Brickboard som kastade om ett par tändkablar av misstag på någon äldre 4-cylindrig Volvo och sen åkte hustrun och handlade.. "it's running a bit rough" hade hon tydligen sagt vid hemkomst med rödglödande katalysator. Men den överlevde uppenbarligen

Volvos styrenheter ska enligt kravspec nollställa aktiva felkoder om man bryter spänningsmatningen (så var det på alla de jag jobbade med). Lagrade koder ligger kvar.
Angående hydrauliska lyftare, jag gissar att de lyfter ventilerna även om olja saknas inne i lyftaren (man måste ju kunna få igång en bil som stått i månader) men antagligen någon millimeter för lite så det kan knattra rätt bra.. Sen justerar de in sig så att ventilspelet blir rätt och ljudet försvinner.
Det borde rimligtvis inte vara något större fel inne i motorn om du känner bra komp på alla fem cylindrarna.. Borde ju duga för att köra på tomgång iallafall

V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 65400 mil, borde väl kunna gå 100k. What could possibly go wrong? Oops..
Ny kupefläkt och nytt batteri monterat 

