Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Frigge skrev:
*pettson* skrev:
Malte2k skrev:Första inlägget. Första Volvon.

Har en C70 (193 hk och cab, om det nu har nån betydelse) från '00. Jag bör nog också nämna att jag absolut inte har olja under mina naglar.

Mitt problem visar sig när jag gör större svängar (nästa fullt rattutslag), exempelvis från parkeringsplats, att det "klonkar"/"knarrar" från framvagnen. Det är enbart då problemet visar sig, vid vanlig körning märker jag inte av nått sånt.

Bilen köptes i april och är besiktiga och servad i mars '07. Säljaren var mkt noggrann med att berätta att just spindelleder är något som ofta går sönder på C70:n men att detta exemplar var helt fräscht.

Vad tror ni det kan vara? Hur fixar man det enklast (åka in till Bilia)? Vad kan det kosta?

Stort tack på förhand!
tja du har två plastplattor som ska ta emot styrstoppet då du gör fullt utslag (nästan fullt så tar dom i ändå).
Antingen är en eller bägge dom skivorna borta på länkarmarna.
Tror att *pettsson* har helt rätt.
Det är det billigaste och enklaste dessutom
naturligtvis finns det en servicelösning från volvo som... dom som vanligt inte känner till. För man har tydligen bara lösningar i usa..?
Där hänvisar man till att byta plaststopparna på styrväxeln till två tjockare och att slipa ur styrstopparna lite grand med rondellen. Förvisso blir det tyst... men om man slår i nåt kostar det en styrväxel...
Lambdalampan lyser

Då är det ju bara att plocka fram multi[…]

Justera motorhuv i framkant

Jag testade det högra huvlåset och det […]

Motorstyrningen växlar mellan dessa för[…]

Har lossat rutan och glidskorna var sönder oc[…]