Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MikaelD
Bilen kan stå på backen utan problem när du byter, det händer ingenting med upphängning eller så när fästet är löst. Det enda som behöver göras är att skruva bort golvet för att komma åt stötdämparfästena. När de nya skulle sättas på var det ca 1 dm mellan bulten och karossen men det går alldeles utmärkt att bara trycka ihop stötdämparen. Det som behövs är ett stötdämparverktyg för att hålla fast dämparen när muttern till den skalll väck, jag använde Biltemas verktygför ändamålet. Det säkert med polygrip med fast inte lika enkelt kan jag tänka.
Användarvisningsbild
av MikaelD
Har kollat i min Haynes bok som gäller S/V70 samt C70 1996-1999. Det står i den att man "I bagagerummet, skruva loss de två bultar som håller fast stötdämparens övre fäste vid karossen". Detta verkar gälla alla modeller i boken, dvs. även C70. Då borde detta problem även kunna uppstå på C70, iallafall i teorin. Innan man kan skruva bort stötdämparens övre fäste skall man på C70 "ta undan bagageutrymmets matta så mycket som behövs. Lossa hållarna och ta bort bagageutrymmets sidoklädselpanel för att komma åt stötdämparens övre fäste".

Hoppas någon blir något klokare på detta och har användning av det :lol:
Användarvisningsbild
av Nexus
MikaelD skrev:Har kollat i min Haynes bok som gäller S/V70 samt C70 1996-1999. Det står i den att man "I bagagerummet, skruva loss de två bultar som håller fast stötdämparens övre fäste vid karossen". Detta verkar gälla alla modeller i boken, dvs. även C70. Då borde detta problem även kunna uppstå på C70, iallafall i teorin. Innan man kan skruva bort stötdämparens övre fäste skall man på C70 "ta undan bagageutrymmets matta så mycket som behövs. Lossa hållarna och ta bort bagageutrymmets sidoklädselpanel för att komma åt stötdämparens övre fäste".

Hoppas någon blir något klokare på detta och har användning av det :lol:
Man ska inte alltid följa böcker eller monterings anvisningar. offtast så beskriver de att man ska lossa mera än som behövs. t e x montering elsatts till dragkrok som jag gjorde på min v70. det stod demontera sidoklädslar mm mm med det räckte med att ta bort lite vid resernhjulet för att dra och koppla in kablarna snyggt och funktionellt. så jag spara tid och ev sönder brutna klipps med att fuska lite :wink: :wink:
Användarvisningsbild
av MikaelD
Har fått ett tips av svärfar som hade liknande problem på sin 850. Han satte en kil under bagagemattan /den inre luckan som stöttade upp sätet (det 2-delade). Efter detta har han inte något gnerk i bilen. Har inte prövat än men hör av mig om det fungerar bra.
Användarvisningsbild
av MikaelD
Tipset från svärfar fungerade inte, bilarna såg inte likadana ut under bagagerumsmattorna. Är det någon som vet om detta är ett vanligt volvoproblem på denna modell? Annars får gnisslet vara som det är.
av *pettson*
MikaelD skrev:Tipset från svärfar fungerade inte, bilarna såg inte likadana ut under bagagerumsmattorna. Är det någon som vet om detta är ett vanligt volvoproblem på denna modell? Annars får gnisslet vara som det är.
ett snabbtips.. fäll sätesdelen på den sidan där det gnisslar..
fetta in låstappen.. slå tillbaka och se om det tystnar..
Det finns ett servicemeddelande om att det kan vara låsen till sätet som låter helt enkelt..
Användarvisningsbild
av MikaelD
Tack så mycket för det sista tipset. Smorde in sätets fäste pch nu gnisslar det inget alls. Det känns mycket bra att ha bivit av med det gnisslet, det var irriterande om inte annat.

Tack alla som har kommit med förslag på vad det kunnat vara

/Mikael
av *pettson*
MikaelD skrev:Tack så mycket för det sista tipset. Smorde in sätets fäste pch nu gnisslar det inget alls. Det känns mycket bra att ha bivit av med det gnisslet, det var irriterande om inte annat.

Tack alla som har kommit med förslag på vad det kunnat vara

/Mikael
tja det finns ju ett servicemeddelande om just gnisslet i låset.. en känd sjuka sen 850-92...
av thunder and lightning
åh! är det själva låset i sätesryggen som ska smörjas då eller bygeln som sitter på sidan?? får snart tuppjuck på detta kvittrande (o)ljud!!

tacksam för svar!
av *pettson*
thunder and lightning skrev:åh! är det själva låset i sätesryggen som ska smörjas då eller bygeln som sitter på sidan?? får snart tuppjuck på detta kvittrande (o)ljud!!

tacksam för svar!
smörj låset. lägg gärna lite lite tunt med nåt fett på själva tappen med..
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS