Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Berraberra
Okej så är byte av katalysator som gäller, hmm tråkigt men så får det vara även om jag tar ditt råd Lucifer och låter bilen kugga besiktning först :)

Jag vet faktiskt inte vad det sitter för katalysator på men jag misstänker att det är en generisk billig från biltema, tycker att det såg lite ut som den här när jag kravlade under bilen i helgen men jag tar inte gift på att det är exakt den.

Lånar min egen tråd för en fråga angående OEM. Ni som har bättre koll än mig, jag behöver köpa en tryckvakt till min AC. Numret som står på tryckvakten i bilen är 9161700 när jag däremot använder mig av detta på nätet och skriver in det där jag vill köpa det säger hemsidorna att det inte matchar mitt regnummer. Ska jag skita i vad de säger och köpa reservdelen eller ska jag köpa reservdelen som de rekommenderar istället även om OEM-numret inte stämmer?
av Berraberra
Nu har bilen varit på besktning och det blev några 2’or.
Bl.a:
- Tomgång CO-halt för hög
- Förhöjd tomgång CO-halt för hög
CO: 0,6 (0,5)
CO 2500: 0,7 (0,3)
HC: 120 (200)
Lambda: 1,01 (0,96-1,04)

Jag själv kan inte läsa ut så mycket av dessa siffrorna förutom att värdena inte är bra. Med tanke på tidigare felkod, skulle ni bevandrade proffs säga att det rör sig om katalysatorn, luftläckage, båda delarna eller kanske något annat?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Luftläckage borde visa sig på lambdan, och den är ju bra. Så luftläckage är det troligen inte. Resten av värdena är mer eller mindre enbart upp till katten att filtrera bort(förutsatt att bilen förbränner som den ska givetvis).

Skadar självklart inte att söka igenom efter läckage, speciellt på avgasröret hela vägen från ändröret till grenröret. Eftersom bes. mäter i ändröret så kan man ju få tokfel värden och "2a" trots att det egentligen inte är något fel på bilen, bara för att det är läckage långt efter allt vad rening och diagnosering heter. Det har hänt mig 2 gånger, en gång på V70in, den klarade dock sig på fisens mosse, 945an kuggade så det bara skrek om det, men då var det just lambda-värdet som var tokfel(tämligen gigantiskt hål på bakaxelkröken :-D ). Tror det låg på typ 1.10 eller något sånt haha.
av Berraberra
Tack Lucif3r!
Jag beställde en katalysator från skruvat.se (https://www.skruvat.se/Katalysator-P1887538.aspx) som skulle vara modellanpassad jag märkte dessvärre att den bara hade uttag för en lambdasond så det blir till att skicka tillbaka den. Det finns en till på skruvat.se som ska passa till min bil och det var en historia dyrare, https://www.skruvat.se/Katalysator-P565606.aspx.
Är det någon som kan hjälpa mig, passar den här eller har ni några andra alternativ som är bättre? Det behöver vara en modellanpassad för jag har inte tillgång till någon svets.
Kombi 2.4, 170 Hk, [875,876], Modellår: 1998, Motorkod: B5254S är den infon jag får när jag använder om min bil när jag söker på skruvat.se med regnr.
Tack på förhand :)

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]