Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MatsK75
Bytte tempgivare och termostat igår och idag vid provkörning så kunde jag inte längre provocera fram felet vid fullgasrepor på tvåans växel. Troligtvis tempgivaren som är skurken men nu bytte jag även till orginal termostat istället för Speedings 80° termostat. Så nöjd just nu ! :-D
av MatsK75
Mitt fel är tillbaka !

Men nu vet jag iallafall vad det beror på. Tydligen kan det finns felkoder även om check engine lampan inte är tänd.
Min felkod var 3-1-1 vilken är "vehicle speed signal faulty or missing" Den kommer tydligen från orginal instrumenthus/abs enheten och allt det åkte med resten av bilen till skroten 2019.

Så nu blir det till att försöka skapa en signal som ecun vill ha. Gissar att det är en 5v fyrkantsvåg men antalet pulser / hastighet återstår att lista ut. Jag läste att på äldre Volvos fanns det angivet som ett KXXXX värde på instrumenthuset. Är det någon som vet om det fanns på 850:n med?
Användarvisningsbild
av frasse4
Har du kvar ABS? Då kan du ta signalen från en givare, det blir fyrkantsvågen som efterfrågas, annars kanske du kan montera en krans och givare och koppla till styrboxen.
av MatsK75
Nej tyvärr ingen ABS kvar (använder Ford Sierra hjulnav dessutom) Jag googlade lite och hittade att bilar upp till 1996 använder givaren på växellådan som VSS signal och bilar efter 1996 använder signal från ABS enheten.

Jag hittade även följande "Here some Info from VADIS to the Speedomer MY 95:

In addition to displaying speed the electronic speedometer has an odometer and a trip odometer, as well as a vehicle speed signal output. An inductive sensor transmits signals to the speedometer. The number of pulses per kilometer is 25,793 and corresponds to a tire circumference of 1.861 meters. The speedometer has two short–circuit proof outputs for the vehicle speed sensor (VSS) signal, one with the same frequency as the input signal, 48 pulses/revolution and one with a frequency corresponding to 1/4 of the input signal, 12 pulses/revolution. The frequency of the vehicle speed sensor (VSS) signal outputs is proportional to the frequency of the input signal and is used by the following systems:
-12–pin output:
-Ignition system
-Fuel injection system
-Cruise control
-Audio
-48–pin output:
-Electronically controlled automatic transmission
-Trip computer"

Om detta stämmer så är det ju antagligen en enkel 5v fyrkantsvåg med 12 pulser per hjulvarv som ecu'n vill ha och det borde ju gå att fuska till på nåt sätt.
Användarvisningsbild
av frasse4
Ja upp till -95 sitter en sensor på växellådan som ger en sinusvåg till mätarhuset. I mätarhuset omvandlas signalen till en fyrkantsvåg och skickas vidare som du skriver. Efter 95 genereras signalen direkt av ABS-enheten. Men det bör att skapa en fejk-signal till ECU.

Nu har bilen vart in på säkning med H&a[…]

Hann äntligen att montera tillbaka locket av […]

Får tillbaka bilen idag och skall frå[…]

Sensorring bak Volvo V40

*Problemet löet* Hade tur som en tokig och hi[…]