Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Daniel78
ThomasVolvo70 skrev: sön 06 aug 2023, 16:28 Den bör innehålla 2,1 L enligt men Haynes 850 bok. Det är väll samma låda.
Hur kan jag se exakt vilken låda som sitter i bilen, finns typskylt eller instansning på lådan?
Precis därför står nu en nästan full flaska original Volvo växellådanolja på min hylla. Blev 0,9l kvar :-)
ThomasVolvo70 skrev:Ska jag byta i min V70 98 manuell, vilken olja rekommenderar ni?
Lossna först den övre skruv (påfyllning) på växellådan. Om du lossna först den nedre och lyckas inte att lossna den övre skruv har du ett problem.
av ThomasVolvo70
Daniel78 skrev: mån 07 aug 2023, 10:23 Precis därför står nu en nästan full flaska original Volvo växellådanolja på min hylla. Blev 0,9l kvar :-)
Jag tänkte att kanske inte allt kommer ut, men då får jag få tag i 3 liter

Daniel78 skrev: mån 07 aug 2023, 10:23 Lossna först den övre skruv (påfyllning) på växellådan. Om du lossna först den nedre och lyckas inte att lossna den övre skruv har du ett problem.
Man får väl vända på bilen med rätt utrustning och entusiasm:)
Användarvisningsbild
av Daniel78
Jep, men glöm ej att ta bort motorhuven innan du vänder bilen för att fånga upp oljan. :-D

Edit—/ det är bra att ha en liten tratt och en passande slang för att fylla på oljan.

Jag tänkte att kanske inte allt kommer ut, men då får jag få tag i 3 liter
Tror att jag har lyft bilen på höger sida lite för att få ut allt. Men även om du inte få ut allt kan du säkert lämna tillbaka en oanvänd flaska hos Volvo.
av Bilistfanatiker
Jag tror man ska köra i ngn 2mrikelolja" som man tror på beroende på+ hur lådan beter sig,min är lite klokig och seg känns som ngt skulle behöva fetta in allt.
Men det är ju inte dyrt eller svårt med garage och inte heller akut så. Nu har jag ju ingen garage så ja..
Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]