Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av percy
Hmm

Grafit i bromsarna. Det är finurligt, det är testat bla på järnväg och funkade helt ok. MEN de har ju lite andra krav på bromsverkan antar jag. Typ upp till 8s för föraren att reagera och sen ytterligare 5-20 sekunder innan alla bromsar ens börjat ligga an och verka så då spelar det kanske inte så stor roll om det är smort litegranna...... :wink:

Jag är ingen bilmekexpert på något vis men att smörja bromsar känns intiutivt som rätt dumt....faktiskt.

// percy
av Kena
Är inte det rätt kul eg. vilken var den första Volvon med skrikande bromsar?? 142:an va? från typ 69...samma år som månguben fick påhälsning. Abs,esp,etc, säkerhetsbälte och tom. Ecc men skrikande bromsar...helt rätt, det går inte att göra nått åt. 240 jag hade förlängesedan skrek, 740:in...nä den var faktiskt tyst(hade skrikplattor) men V70:in från -00 back to basic.
av *pettson*
Kena skrev:Är inte det rätt kul eg. vilken var den första Volvon med skrikande bromsar?? 142:an va? från typ 69...samma år som månguben fick påhälsning. Abs,esp,etc, säkerhetsbälte och tom. Ecc men skrikande bromsar...helt rätt, det går inte att göra nått åt. 240 jag hade förlängesedan skrek, 740:in...nä den var faktiskt tyst(hade skrikplattor) men V70:in från -00 back to basic.
Problemet är inte så enkelt faktiskt. Opel har åtgärdat samma sak på sina bilar i många år i det tysta. Och där är åtgärden nya bromsok med en tilläggsvikt som är gummiupphängd för att suga upp vibrationerna som blir till skrik. Volvo har även dom ok som är annorlunda gjutna för att bli av med vibrationerna men se dom delar inte ut dom precis.. Och det talas tyst om att dom finns. Menar kan man sälja på folk 20 uppsättningar originalbelägg istället?.. Det är en bättre affär..
av Kena
Så det finns lösningar....kan väl inte vara dyrare än orginal eller???
Hursomhelst lägger inte jag ner en krona på att få bromsarna tysta, vill Volvo att folk åker omkring med halvfärdiga bilar så är det upp till dem. Inte min pilsner att förklara bristande kvalitet i media. :D
av *pettson*
Kena skrev:Så det finns lösningar....kan väl inte vara dyrare än orginal eller???
Hursomhelst lägger inte jag ner en krona på att få bromsarna tysta, vill Volvo att folk åker omkring med halvfärdiga bilar så är det upp till dem. Inte min pilsner att förklara bristande kvalitet i media. :D
tja det märkligaste är att jag åkt volvo i mååånga år och inga ´gnisslande bromsar.. men jag kör ju in mina så inte beläggen glasar.. det är även information som finns till originalbeläggen.. Information som volvo skiter i att föra över till bilägaren..
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har heller inte haft problem med gnisslande romsar sedan jag åkte 140-serien.., rätt monterat och snällt kört med nya delar så funkar det bra IMO..

/Thomas
av Kena
Lustigt, var ute och gasade med våfflan idag har skrikit i bromsarna sedan jag köpte den. Men...idag...knäpptyst...när man talar på trollet.
Inkörning av bromsbelägg??? är det nått man bara gör på Volvosar??? och hur isf. gör man???
Användarvisningsbild
av mr.konsum
Åker sedan 3 år tillbaka ALLTID med biltema runt om (skivor och belägg) på min V-70 -98... Inte ett gnissel... både billigare och bättre livslängd
av Kena
Jag gör inte det, har alltid kört original på allt i bromsväg...av gammal vana/ovana.
Tycker inte det är så stor prisskillnad på de grejjor jag jämfört med.
Kan berätta om min kusin som bodde i Haparanda där de på 80-talet(?) tillverkade bromsskivor. Samma bromsskivor dag ut och dag in, mest kartongerna som skiljde, ibland Volvo ibland Saab och....ibland Biltema.
Så man är väl lite knäpp.
av Hellraiser
min bromsar på min v70 99 skriker iaf inte o det är volvo orginal
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]