Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Misstänker knacksensorerna nu, idag hittade jag kontaktstycket till dessa, kommer ihåg att jag hade isär det också med vaselinspray i, tänker nu spruta i lite ”CRC elmec-clean” där i, men inväntar nu lite skugga
I förmiddags var det varmt, då vid start inga missljud, men vid drivning började det spika "missljud A", tog en provtur för ABS-kontrollen och missljudet kvarstod hela resan.

Därefter har jag motionerat i/ur kontaktstycken för:
-Knacksensorer
-Accelerationssensor
Tog även loss fuelrail locket och drog ur / i kontakten för spridare 1 & 2

Nu på eftermiddagen var det hett, anledningen till att jag nämner det är att det möjligen har del i förbättringen som visade sig.

Testtur nr2 idag, tomgång utan missljud lika tidigare, men det infann sig inget missljud vid drivning, trodde inte jag hörde rätt utan åkte skeptiskt runt i kvarteret utan missljud.
Då plötsligt när jag kör ut ur en rondell, så började det missljuda igen, men mindre påtagligt.
Tog en längre tur samma som häromdagen, visst var "missljud A" kvar men med avsevärd skillnad.

Hamnade vid ett rödljus och nu tyckte ja mig höra missljudet kvar vid tomgång, körde in till grannen och vi stod och lyssnade.
Om det är samm ljud som låter vid pådrag, så var det ett ljud som kom & gick och var svårbedömt varifrån det kommer, men det är i denna region det låter:
(Har ett bil-stetoskop på vinden, ska nu upp och hämta det.)
F27835A5-CA24-4FAE-B638-9C57F2C50FCC.jpeg
F27835A5-CA24-4FAE-B638-9C57F2C50FCC.jpeg (1.17 MiB) Visad 315 gånger
Aha med bil-stetoskopet fann jag nu ett missljud, på kylargaveln nära batteriet, mest troligen det ”missljud A” jag hör vid körning?

Tack vare vajergas kan man simulera pådrag, denna i stetoskopet mycket tydliga klack-klack-klack……det
ökar i frekvens med bilens varvtal.
Förvisso vid tomgång, så följer det med en del men upphör strax efter påverkan gasvajer.

Tänker som så att vid körning finns andra parametrar som gör att den aktiveras?

När jag tänker efter var jag nog och pillade på den också idag.
C7B65485-B3D2-4EF1-950D-57D9BD511475.jpeg
C7B65485-B3D2-4EF1-950D-57D9BD511475.jpeg (1 MiB) Visad 308 gånger
Tydligen en canister ventil, hittade inte mycket i VIDA om det, fick söka bakvägen via Bosch numret och där se vilket Volvo nummer det är.
Först via det numret fann jag det i VIDA.
Volvo 9135444.

Får läsa på vad ventilen gör, om man kanske kan koppla bort den, tänkte provköra med den urkopplad.
5FB183A9-CC9B-4037-A17A-66B653CA44BC.jpeg
5FB183A9-CC9B-4037-A17A-66B653CA44BC.jpeg (670.65 KiB) Visad 299 gånger
Det där är EVAP-ventilen. När den är aktiv så åker ångorna från bensintanken som "lagrats" i kolkanistern in i motorn och förbränns. Har sett en service-bulletin där det står att det finns en ny ventil man kan byta till pga oljud. Jag har #19 på bilden i min bil och den tickar högt och hörs oftast på tomgång när motorn är varm.
I förmiddags var det varmt 22c°, utförde "provkörning 1" med Canister-/EVAP-ventilen elektriskt urkopplad,
utan förbättring.
Istället tändes Lambda-lampan som jag fick släcka.

Fick för mig att byta tillbaka till de 2st jordflätorna som satt original, så jag tog bort de nya ersättarna som jag tillverkade.
Rengjorde med electric cleaner och återmonterade originalen.
Tog en än gång loss jordpunkten framför batteriet och rengjorde en gång till.

Mitt på dagen var det hett ute 28c° då "provkörning 2" utfördes, bilen var helt som vanligt, tog en längre tur men "missljud A" kom inte tillbaka.

Märkligt om mina tillverkade 16mm² skulle vara sämre mot originalets avsevärt tunnare, uppskattningsvis 6mm²
F20D73BD-B3E6-4627-AA1D-7D54AB901883.jpeg
F20D73BD-B3E6-4627-AA1D-7D54AB901883.jpeg (2.82 MiB) Visad 243 gånger

Mot kvällen utfördes "provkörning 3" som även den var utan missljud.

Hmm......låter allt vara och tar ny provtur imorgon innan det blivit varmare max 20c°
Det har jag gjort, så mot bättre vetande återmonterade jag originalen ändå, bara för att.

Allt talar för att ”missljud A” kommer framträda igen imorgon förmiddag, innan utetemperaturen blivit het.
mmhh... Det är ju långsökt - men inte helt omöjligt - att den nytillverkade flätan är kass. T ex, inte tillräckligt god kontakt för att hantera strömmen. Det skulle fortfarande mätas ok med en simpel multimeter, men när större strömmar börjar flöda genom den räcker den inte till längre.
Det räcker ju istortsett med att bara en ledare har kontakt för att multimetern ska visa 0 motstånd, men det är ju inte ens i närheten av tillräckligt för att hantera strömmen som ska gå igenom kabeln.
Det som talar emot det är att du borde haft andra problem också då, bl.a. dålig laddning från generatorn, väldigt trött startmotor, osv...

Jag tror snarare, tyvärr, att rycken försvann för att du bröt strömmen till styrboxen när du rengjorde polen och styrboxen är nu i sitt inlärningsläge. Med andra ord kommer rycker troligtvis komma tillbaka när boxen har lärt klart sig igen.
MEN, vi ska givetvis inte helt utesluta att rycken *inte* kommer tillbaka.... Det är fascinerade vad en strömbrytning kan göra. Den kanske lärde sig "fel" förra gången, och nu när den lär om sig så lär den sig "rätt"? Vem vet... Gammal elektronik är ett myserium ibland :P
Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]