Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Svanis
CAVT skrev: mån 01 aug 2022, 11:33 Har precis de problem några tar upp.
Ratten är beige, men vet inte om det är läder eller vinyl, men den är hyfsad när man börjar köra men sen blir den klibbig efter någon mil.
Alla knappar som har en gummiliknande yta klibbar rejält och ser ut som de lösts upp ( elhissar och spegeljustering). Även de mjukare vreden till AC och radioknappar är klibbiga. Knappen på växelspaken och handbromsen är av någon mjukare lenare plast som blir klibbig.
Lädret bakom stolarna och sätet i mitten bak är som klister.
Men all ” billig” hårdare plast i bilen är inte klibbig alls, tex luckorna till de små facken framför växelspaken.

Mvh Cavt
Har du beige ratt så är det läder.

Har du halvläder på stolarna så är baksidan i vinyl, är så på min 99:a men 97:an är textil på baksidan.

Oklart vad mittdelen i baksätets sittdyna är, jag gissar på vinyl där.

Även om 97:ans dörrsidor har släppt i inbuktningen av solvärme, så är enbart spegelreglaget som är kladdig, elhissreglaget är utbytt till eftermarknads = ingen gummering.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Svanis skrev:Även om 97:ans dörrsidor har släppt i inbuktningen av solvärme,
Det där är ett märkligt fenomen tycker jag. Men det verkar som modellerna som har läder(vinyl?) i inbuktningen släpper med åren, medans dom som har tyg(som min har t ex) aldrig släpper. Och då har ju min ändå gått i soliga spanien i nästan 8år innan den hittade hit :-D
Att jag tycker det är märkligt är att det just är inbuktningen som släpper, och inte överkanten av dörrsidorna som t ex 940 och 960 lider av. För det är ju ändå där solen ligger på som mest, plus att många brukar lägga armen där osv...
Användarvisningsbild
av Erik Å
Svanis skrev: mån 01 aug 2022, 12:40 Har du beige ratt så är det läder.
..
Även om 97:ans dörrsidor har släppt i inbuktningen av solvärme, så är enbart spegelreglaget som är kladdig, elhissreglaget är utbytt till eftermarknads = ingen gummering.
Äh jag kan inte hålla mig, här kommer bild på "avklistrifierad" läderratt. :-D Det var nog nästan 40k sen jag tog bort färgen så lädret börjar bli lite lätt nött. Den ljusa randen längs sömmen ser man inte från förarposition. Det hade säkert gått att gnugga bort färgen där också men jag ville inte nöta på sömmen.
Notera spegeljusteringsknappen i bakgrunden, även den numera med borttvättad gummering dvs helt klibbfri.
ratt.jpg
ratt.jpg (499.09 KiB) Visad 369 gånger
Dörrklädseln släpper pga att den är limmad med samma icke åldringsbeständiga gröna lim som allt annat på dörrsidan. Bakom vinylen (som fungerar som krympplast dvs drar ihop sig när den hettas upp av solen) ligger ett lager skumgummi. Var inne på injicera lim och trycka fast vinylfolien men då skulle skumgummit ha blivit stumt. Så i stället borrade jag två rader med 2mm hål från baksidan av fibermaterialet i dörrsidan och sydde med bomullsgarn och stoppnål. Tyvärr är jag ingen hejare på att sy, svårt få det rakt och snyggt när vinylen dessutom är spänd som ett korvskinn tvärs över inbuktningen :-D Med bättre färgmatchad tråd skulle det inte synts lika väl men jag är ändå lite stolt över att bilen har äkta "hantverk" i inredningen :P Nu har folien släppt på fler ställen så jag behöver sy lite till. Ska nog rita ett par stödlinjer på vinylen först så att sömmarna blir parallella och raka
dörrsida.jpg
dörrsida.jpg (535.19 KiB) Visad 369 gånger

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att det[…]

XC70 D4 awd, D5244T17. Lurar på om vevhusve[…]

@MKV70 , Har du någon uppdatering, upplever[…]

Brainys V60

Känns orimligt att det där ska kunna ses[…]