Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tar alltid löst med Biltema verktyget och har alltid fungerar 100% för mig.
På vänster sida är det en nylonhylsa, brukar ta löst utan att värma och det har inte funnits någon loctite som jag har sett.
Som mothåll hade jag en stor skiftnyckel på kuggstången, som stöd för skiftnyckeln satt en pallbock.
Det här är VF, där finns plasthylsan, vet ej hur det är på HF. Den verkar inte gå att skjuta inåt så vitt jag kan bedöma, det är något som tar emot. Har testat att bända med skruvmejsel och även försöka knacka den försiktigt framåt, det finns ett litet spel men sen är det stopp. Den snurrar fritt runt själva kuggstången.

Problemet vad gäller plasthylsan är att den ändå ligger rätt tätt på styrledens fäste i kuggstången och att dess diameter är större än de 32mm uttag i styrleden och som man annars kunnat använda en block- eller skiftnyckel på (har sett att en del slipat ner blocknyckelns tjocklek pga detta). Det här problemet undviks om man istället greppar runt kulformiga delen med rörtång eller tex biltemaverktyget.

Kanske skulle man alternativt kunna slipa i plastbiten så att en block- eller skiftnyckel passar.

Jaja, det ska bli intressant att se om biltemaverktyget fungerar på måndag. Är första gången jag gör detta, därav alla funderingar. Tack för alla tips :-)
Det är kuggstången som tar emot, så den kan du banka på tills "fan avlöser dig", den kommer inte åka innåt för det ;-)
Man lär bort med styrleden innan man kan lossa plasthylsan. Rekommenderar verkligen inte att "slipa på hylsan" eller liknande, den sitter ju ändå där den sitter av en anledning.

Men jag kan ändå inte förstå problemet med en rörtång, eller grövre polygrip... Då kan du ju ta tag i ledenfästet vart som helst, och är inte begränsad till 6-kants fästet längst in på fästet.

Mothåll, om man vill använda det, sätter man på höger sida.
Ska precis iväg och köpa biltemaverktyget nu. Bilen står i trångt garage, på pallbockar fram, och inte upphissad högre än att hjulen lättade med högst 5 cm. Har svårt att få tillräcklig kraft med rörtången när jag måste ta det från sidan (borde kanske äta mera gröt). Klart jag kan lyfta bilen högre så jag kommer bättre åt med rörtången underifrån men just nu är jag lite sugen på att prova ett nytt verktyg imorgon. Lite nördigt, kanske ;-)

Är mycket tacksam för alla värdefulla råd jag fått från er som gjort detta förut :-)
Jaha, det var ju inga problem när man använde det där verktyget. Plastbiten går ej att få loss förrän inre styrleden demonterats. Som mothåll använde jag en minikofot där alla vassa kanter rundats av, och jag lät den inte gå för djupt in för att vara säker på att inga tätytor skadades. Se bild.
styrled.jpg
styrled.jpg (379.02 KiB) Visad 327 gånger
Allt fungerar nu. Framvagnsinställning nästa.
Tänkte avsluta tråden med att berätta att jag nu bytt inre styrled även på höger sida. Där såg det annorlunda ut, ingen plastbit och heller inga synliga kugguttag i stången (se bild).
20220730_174012.jpg
20220730_174012.jpg (186.4 KiB) Visad 276 gånger
Det blev därför lite svårare med mothåll så jag testade utan och det kändes stumt ändå vid såväl demontering som montering så jag körde på.

Nya styrlederna från Vparts var kortare än de gamla
20220730_180559.jpg
20220730_180559.jpg (794.79 KiB) Visad 276 gånger
Var inte nöjd med hjulinställningen efter bytet på vänster sida och insåg att det berodde på att metoden att räkna varv vid återmontering blir fel om nya styrlederna är av annan längd. Skillnaden motsvarade ungefär 2.5 fulla varv på yttre styrleden. Ska bli intressant att se om jag lyckades få till det någorlunda. Kommer hursomhelst att lämna bort den för hjulinställning.
Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]