Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om det där är en icke-turbo vi så lär väl luftförvärmningsspjället ha fastnat på max varmluft. De gör tydligen så när blandningstermostaten åldras. Ökar bränsleförbrukningen, dock måttligt, men gör motorn trött, trött, trött.. Enkelt att kolla, om man känner på luftfilterboxen när man nyss har åkt så ska den kännas sval, inte varm.
Kan ju säga allt jag gjort, bytt generator nyligen och bytt dom två stora rälerna uppe i säkrings boxen från en Volvo 850 2.5 144hk och bytt olje och olje filter, vevaxelgivaren, o då nån vecka efter jag bytte oljan så slutade tempen att gå upp till rätt värme när jag kör och tycker att den går bra förutom om jag kör på ganska låga varv då den kan rycka till lite åt gången så att jag knappt känner av de men då sänks även varvet ytterst lite men allt jag behöver göra är att gasa till jätte lite
Vem servar bilen, du själv eller en verkstad ? Kolla i serviceboken vad som är gjort och när. Luftfiltret kan du öppna burken å kolla skicket på (smutsighetsgrad) men kostar inte många kronor så du kan byta om du vill. Bränslefiltret å t-stift finns väl anget i serviceboken när det är bytt.Eftersom du är mest fundersam över motortempen så börja med ett termostatbyte å se vad om händer och utgå därifrån för ev ytterligare åtgärder.
LiamLindell skrev:Har inte kollat luft filtret och hur ska jag kolla om de är dåligt eller bra
Du plockar ur luftfiltret och tittar på det.

Det brukar gå att borsta bort en del damm och blåsa rent filtret med tryckluft. Nu bör ett luftfilter till en 850 kosta så pass lite att det bara är att byta (https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000025312).

Jag skulle se till att grundläggande service är gjord innan jag gjorde någon mer avancerad felsökning. Grundläggande service för mig är olja, oljefilter och luftfilter. Jag skulle också allvarligt funderat på att åtgärda bränslefilter, tändstift och övriga relevanta tänddelar (tändkablar, rotor etc.).

Det är också viktigt att hålla koll på remmar, främst kamremmen. Dåliga remmar brukar dock inte ge hög bränsleförbrukning.

Allting behöver inte bytas om det är i gott skick. Skicket kan ofta bedömas genom inspektion och/eller genom att veta när prylarna är bytta.

Om förbrukningen fortfarande är hög efter att eventuellt servicebehov är åtgärdat är det dags att börja med felsökning. Jag ser det som mer eller mindre bortkastad tid att felsöka en motor som inte servats ordentligt.
AC problem Volvo S80 2000

.. Läste att fyller man på med lä[…]

Ja jag har piskat skiten ur en del bilar tidigare,[…]

Reparera läckande AC

Rören på torkfiltret är dock betyd[…]

Jag var inne på evaluering av skadorna ig&ar[…]