Tusan.. jag hör faktiskt ett svagt sörplande ljud från värmepaketet när motorn kallnar trots att både paket och o-ringar är nya..
Sörplandet skulle ju bekräfta misstanken att luft sugs in vid o-ringarna och skapar en luftficka i värmepaketet som gör att vätska bara flyter genom en del av kanalerna.
Eller kan det vara evaporatorn som sörplar men den borde väl rimligen vara tyst när AC:n inte varit igång?
Varför finns ingen backventil i övertycksventilen på exp-kärlslocket så att man slipper få vakuum i systemet under avsvalning..?
Prova det här:
1. Öppna locket på exp-kärlet en aning så att det inte blir helt trycktätt. Den extra marginal till kokning som 0.5 bar övertryck ger behövs förhoppningsvis inte under svensk vinter
2. Varva ur motorn (varmkörd förstås) så att vattenpumpen går upp på fullt flöde och spolar ut eventuell luft ur värmepaketet..
Jag ska se om man kan montera ett T-rör på avluftningsslangen uppepå exp-kärlet och sen sätta en backventil på T-röret så att det inte kan bli undertryck i systemet..
Vad gör man inte för att få bättre värme, värt att prova

V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 65450 mil, borde väl kunna gå 100k. What could possibly go wrong? Oops..

Ny kupefläkt och nytt batteri monterat, rullar igen
