Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Bred skrev:vet inte hur ni har det, men har själv en liten trevlig bildelsaffär i närheten. Ingen kedja, utan en sådan där gedigen enkel affär. Där arbetar endast människor som är seriöst intresserad av bilar samt har sysslat med dem i flera år. Brukar alltid kunna få tag på den delen jag vill ha och fin service...
Är det så att biltema inte har det ja behöver, eller jag ska byta något omständigt vänder jag mig till denna affär. Visst, priset är högre än biltema, men oftast lägre än t.ex. mekonomen. Framför allt får jag endast ut delar från ett fabrikat som de själva har erfarenhet av och vet är bra...
Tycker det är synd att sådana här affärer försvinner allt mer, då jag faktiskt vet att de aldrig säljer något man blir missnöjd med (tro mig, handlat en hel del :wink: )
Å att byta hjullager kan vara mäkta tråkigt, så då vänder jag mig hit, betalar 1,5-2 ggr mer än biltema och vet att det håller. Enda anledningen att lager till asconan införskaffades från biltema var för att min snåle far stod för inköpet första gången (hans bil).
Vet fortfarande inte var biltema får sina olika produkter ifrån, men tycker att de kunde väl informera om detta i butiken.
Själv föredrar jag produkter som t.ex. hjullager från firmor jag känner igen och vet funnits länge, en någon nykomling från kina.

Har faktiskt ett litet lustigt exempel till:
Det var några år sedan, ja hade en Kadett kombi från 88 GT. En 2,0 låg det i å den var rätt pigg ändå. Kommer inte ihåg varför, men jag hade bromsbelägg över till ena framhjulet bara. Minns inte va de var för fabrikat, Ferodo har ja för mig, men inte säker. Hur som haver köpte jag en sats på biltema men använde bara 2 av beläggen. Gjorde en noggran mätning och konstaterade till att börja med att det skiljde ungefär en millimeter i beläggen. Biltema hade mindre att slita bort. Bytte bromsslangar och renoverade oken. Monterade dessa 2 olika fabrikaten och provbromsade... Märkte ingen större skillnad i dem. Låste hjulen ungefär samtidigt och drog ganska jämnt. Ungefär ett år senare jämför jag dem igen och konstaterar att skillnaden i en millimeter hade ökat. Nu skiljde det nästan 3 mm mellan biltemas och mina andra. Biltemas slets alltså ner fortare.
Men, det var väl det enda som skiljde där då. Priset på mina var ju lite mer än de dubbla mot biltemas, så biltemas var ju egentligen mer prisvärda.
Vill ändå förklara att bara för att biltema kan köpa in stora mängder till ett lågt pris, så betyder inte det att produkten de köper måste vara särskilt bra. Den kanske är jättebra, den kanske precis fyller sitt syfte och den kanske är riktigt dålig. Det är ett lotto det där.

Tycker du det är lätt att byta hjullager på din bil och vill chansa sä köp på biltema. Är det väldigt omständigt och tråkigt så hade nog ja i alla fall köpt ett dyrare fabrikat som jag vet är bra och använt det istället. Sen finns det ju inget som säger att bara för att det är ett dyrare fabrikat så måste det hålla längre. Men däremot hävdar jag att risken är större att ett billigt fabrikat är dåligt än ett dyrt!

Det är min åsikt i alla fall...

Ha de gött!
Vad gäller lager så känns det inte som om original är bättre.
Och Timken är ju nåt som klassas som lågpris. Dom får du.. eller för den delen om du har tur kan du få SKF av volvo.. Jag har mestadels fått ett av varje i originalkartong.
Så nu handlas det biltema. Dom tillverkar ju inte sina saker själva så.
Tyvärr är det så som du kommit fram till. Dyrt betyder inte kvalitet.
av mollan
Jag bytte vänster framhjulslager ( hela lagerhuset ) för ett år sedan på min V79 -99 GLT, köpte detta på Biltema och har hittils inte haft några problem.
Det hör till saken att detta var ca 1200-1300 kr billigare än att köpa på Volvo, mekonomen var knappt 100 kr billigare än volvo så det kändes inte heller aktuellt.
Jag är inte speciellt duktig på att meka med bilar men med hjälp av "Gör det själv bok" så var det inte svårt att byta själv.
Användarvisningsbild
av saxtorp
För kvaliténs skull så spelar det inte någon roll var de inhandlas, utan vilket fabrikat man får

För ca: 12 år sedan så skulle jag byta ett bakhjulslager på en Saab 9000 , jag började med att ringa den lokala Saab handlaren och dom skulle ha runt 1800-2000:- om jag minns rätt, sedan ringde jag till en återförsäljare för SKF som skulle har runt 1200:-. Vi snackade lite om kvalitet på lager, och jag nämnde att på Biltema så kostade lagret minsann bara 695:-, ..Då är det nog skit fick jag tillsvar,
Men snål som man är så åkte jag till Biltema.. Å gissa om jag blev förvånad när jag kom hem och packade upp lagret ”Made by SKF”

Då jag jobbar inom Verkstads industrin så har jag själv en del erfarenheter av lager byten
Och erfarenhet säger att Tyska & SKF lager har de bästa toleranserna , men hur man monterar ett ”löst” lager har lika stor betydelse som kvalitén på lagret
av Glidan
Jag sabbade en tätningsring så jag var tvungen att köpa nytt lager,och valde biltema,när jag drog på hjulmuttrarna snurrade en av bultarna,jag fixar det när jag är hemma men om jag får punka vet jag inte.
av Glidan
Jag måste säga att i GBG är Biltema bra om man vill byta av ngn anledning,men jag orkar inte ta loss det igen.
av Fisketorp
Ej inhandlat något lager.
men pratade med en volvomek som gör lite privatjobb vid sidan av.

Han hade varit lite "snål" och bytt till ett biltema lager på sin 855a efter en vecka var problemet där igen=/

Kan tänka mig att en del som köper lager kanske inte gör en 100% instalation? så därav annledning till att det inte alltid håller.

Men jag annser att han är mycket kompetent så tror ej han gjort något fel så där var det nog kvaliten som sög.
eftersom han gjorde jobbet själv var det ju bara att skruva loss igen, dok tyckte han inte det var så skoj så det fick bli ett org denna gång.

Jag förutspråkar inte Org då priset är så åthelvete som det kan bli bara för att det står volvo på paketet.
Men vissa grejor ska man nog tänka sig för innan man byter, gör man jobbet själv? visst då kan man chansa.
men att behöva lämna in till verkstad igen blir snart lika dyrt som att köpa det dyra lagret direkt.

Skulle ett org lager paja så hade volvo fått stå för kostnaden av mitt byte
(tycker då jag, om dem gjort det är ju en annan sak)
//Martin
av *pettson*
Fisketorp skrev:Ej inhandlat något lager.
men pratade med en volvomek som gör lite privatjobb vid sidan av.

Han hade varit lite "snål" och bytt till ett biltema lager på sin 855a efter en vecka var problemet där igen=/

Kan tänka mig att en del som köper lager kanske inte gör en 100% instalation? så därav annledning till att det inte alltid håller.

Men jag annser att han är mycket kompetent så tror ej han gjort något fel så där var det nog kvaliten som sög.
eftersom han gjorde jobbet själv var det ju bara att skruva loss igen, dok tyckte han inte det var så skoj så det fick bli ett org denna gång.

Jag förutspråkar inte Org då priset är så åthelvete som det kan bli bara för att det står volvo på paketet.
Men vissa grejor ska man nog tänka sig för innan man byter, gör man jobbet själv? visst då kan man chansa.
men att behöva lämna in till verkstad igen blir snart lika dyrt som att köpa det dyra lagret direkt.

Skulle ett org lager paja så hade volvo fått stå för kostnaden av mitt byte
(tycker då jag, om dem gjort det är ju en annan sak)
//Martin
Volvo säljer FAG lager.. och för den delen SKF ibland i nån enstaka kartong..
Biltema säljer FAG lager..
Det som stör mej är att på en vecka ska problemet med lagret kommit igen.. Det lagret ska OMGÅENDE in på varuhuset det kom ifrån för att reklameras. Eftersom lagret är behäftat med ett fel enligt montören. Jag för min del har monterat kanske 50 hjullager av biltemas på 850 och 70 serie och faktiskt inte ett enda i retur? Har jag sån tur? Inte heller Fordlager har det kommit tillbaka nån och klagat på?
I hela klubben där jag är viceordförande har det inkommit 2st av mej kända fall där hjullager blivit dåliga i förtid. Ett var fett tomt och ett blev glappt efter det att fettet börjat smeta ut. Men då känner jag till MINST 50 lager till alltså som rullar.. förutom dom 50 som jag själv monterat.. det gör det hela ännu mera mystiskt..
Men under alla mina år som mekaniker har jag även returnerat ett 30 tal skf lager.. säkert lika många FAG lager..
Lagren blir allt finare idag men kontrollen blir allt sämre på dom. Och kvaliten sjunker som en sten.. Bilen levereras med lager som kanske håller i 20000 mil men dom nya du köper av SAMMA sort håller endast 8-10000 mil? Jodå även reservdelsleverantörer måste leva och det kan man bara göra på att få sälja nya delar.. Det är inte en ursäkt utan ett faktum. Summan är att vart du än vänder dej just nu kommer du få ett lager som är betydligt sämre än original lagret bilen levererades med.
Jag vet många verkstäder som monterar biltemas lager och som faktiskt INTE har mera returer än andra verkstäder. Vad gäller denna volvomek så låt mej gissa?.. Han monterade ett volvo originallager istället? Och då var allt frid och fröjd.?
Tyvärr får väl jag säga då som monterade SKF baklager på bägge sidorna.. Inköpt på mekonomen. Börjar med turen runt kvarterat. Nav ett är inte centriskt.. bilen studsade som en groda.. Av med navhelvetet och ringa.. NOPE.. går inte måste skicka in det.. Efter att ha kastat det på disken i ordets rätta mening så insåg dom att det såg ju lite lustigt ut.. det stämde nog inte riktigt.. Man gav mej ett nytt lager under protest..
1200 mil senare fick jag på samma sida ett herrans gnissel..
Av med allt och det var lagret som var torrt..det hade i stort sett skurit helt.
Upp med det på disken.. för det är ju 3 års garanti?..
Nene... du har fått det utbytt en gång ju..
efter mycket påpekande så var det väl inte normalt med fett tomt?..
Hot om ivägskickande och kontroll av lagret östes över mej.. who cares?.. sa jag.. ge mej ett lager..
Så jag fick ett FAG lager som man hade på hylla (Rouville).
Nu har det gått 4000 mil och ännu inga problems?..
Ska jag dra det här på samma kam som man verkar göra så ska jag ALDRIG NÅNSIN köpa SKF mera...
Men jag är inte riktigt så trångsynt. Det tillverkas MILJONTALS lager varje år och om så bara 1% är dåliga så måste nån få dom med..
Så det jag har problem med är inte lagren.. det är butikernas ovilja att ta tillbaka från en privatperson och det har aldrig nånsing hänt mej förut ens på biltema.. För när vi reklamerat som firmor har det aldrig varit problems..
av Fisketorp
Helt rätt han köpte ett org på volvo ja. funkat kanon sedan dess, möjligen hade ett nytt biltema funkat lika bra.

Även fast lagren är av samma märke, kommer dem inte från olika fabriker? måste ju finnas en annledning att biltemas lager kostar mindre än hälften. även fast volvo tar betalt mycket för volvomärket på kartongen.
Du verkar ha koll på detta så möjlighet till svar?=P

Tror du missförstod mig lite på punkten returnera.

Får säga att biltema verkar toppen, har återlämnad massa saker även sådant som ej varit fel på, aldrig varit några problem verkar som dem tjänar mer på tillgodokvitto än att "tjaffsa" med envis kund i en timme

Vad jag menade var, att om jag köper ett org lager på volvo för dyra pengar och låter en annan etablerad mekaniker utföra arbetet.
skulle det börja krångla redan efter en vecka, så skulle jag försöka få volvo att utföra det nya bytet eller betala det gammla. inte mer än rätt
(om dem verkligen gör det är en annan sak)

Beställde delar från en firma, visade sig att det var fel del. firman var hygglig och betalade verkstadskosnaden (meken hade redan plockat ner allt och fick sätta ihop det igen med gammla delar)

Kanske var en självklarhet att dem skulle betala, men tror inte alla firmor hade gjort det utan välldiga diskusioner.

Volvomeken köpte bromskivor bak till svärfars s70, likaså bytte han dem.
efter över 1år såg dem förjäkliga ut han reklamerade dem direkt på volvo. nu arbetar han ju där så enklare.

Hade en bilfirma kunnat göra likadant?
varför är det mycket svårare för privatpersoner att reklamera saker ibland?
skulle det vara för att privatpersonen monterat varan felaktigt och därpåskapat felet? svårt att påstå att verkstad gjort jobbet utan kvitto=)

ojj vad onödigt långt...
//Martin
av *pettson*
Fisketorp skrev:Helt rätt han köpte ett org på volvo ja. funkat kanon sedan dess, möjligen hade ett nytt biltema funkat lika bra.

Även fast lagren är av samma märke, kommer dem inte från olika fabriker? måste ju finnas en annledning att biltemas lager kostar mindre än hälften. även fast volvo tar betalt mycket för volvomärket på kartongen.
Du verkar ha koll på detta så möjlighet till svar?=P

Tror du missförstod mig lite på punkten returnera.

Får säga att biltema verkar toppen, har återlämnad massa saker även sådant som ej varit fel på, aldrig varit några problem verkar som dem tjänar mer på tillgodokvitto än att "tjaffsa" med envis kund i en timme

Vad jag menade var, att om jag köper ett org lager på volvo för dyra pengar och låter en annan etablerad mekaniker utföra arbetet.
skulle det börja krångla redan efter en vecka, så skulle jag försöka få volvo att utföra det nya bytet eller betala det gammla. inte mer än rätt
(om dem verkligen gör det är en annan sak)

Beställde delar från en firma, visade sig att det var fel del. firman var hygglig och betalade verkstadskosnaden (meken hade redan plockat ner allt och fick sätta ihop det igen med gammla delar)

Kanske var en självklarhet att dem skulle betala, men tror inte alla firmor hade gjort det utan välldiga diskusioner.

Volvomeken köpte bromskivor bak till svärfars s70, likaså bytte han dem.
efter över 1år såg dem förjäkliga ut han reklamerade dem direkt på volvo. nu arbetar han ju där så enklare.

Hade en bilfirma kunnat göra likadant?
varför är det mycket svårare för privatpersoner att reklamera saker ibland?
skulle det vara för att privatpersonen monterat varan felaktigt och därpåskapat felet? svårt att påstå att verkstad gjort jobbet utan kvitto=)

ojj vad onödigt långt...
//Martin
Vi ska se om jag kan bryta ned lite och svara..
Varför kostar ett biltema lager hälften?.. eller mindre?.. Tja först av allt är ju avansen på ett lager betydligt mindre.. Men sen handlar det om mängder och även i viss mån om kvalitet. Vad gäller kvalitet så är det så att ett lager kanske inte är lika estetiskt tilltalande från biltema. Det kostas alltså inte på lika mycket för utseendets skull. Sen det här med mängd.. nu vet jag inte hur mycket lager man beställer men.. se det såhär.. att det är hela norden som det handlar om, och mängden iallafall på belägg är ungefär så att det volvo säljer själva på eftermarknaden säljer biltema varje kvartal..
Avansen på sakerna är som sagt helt annorlunda.. Alla vet att biltema är välbesökt, ändå gjorde biltema linköping bara en vinst på ca 2 miljoner förra året. Naturligtvis gjorde biltema holland en jättevinst men inte alls så stor som man kan tro.. det tyder även det på att låga priser är för att påslagen inte är så stora..
Vad gäller att få verkstan att utföra ett byte trots att det är originalsaker verkar ju inte speciellt poppis det heller tyvärr utan då är det OFTA mera saker som måste bytas ihop med denna detaljen. Det gör att du ändå i slutändan betalt bytet en gång till...trots att du TROR att du fått nåt utfört gratis...
Bromskivor som blir fula efter ett år känner jag inte en enda människa som fått utbytt gratis på volvo.. ändå kan jag lätt säga 10 bilar där det rostat till oigenkännlighet trots välbromsat..OCH dom är originalservade.

Jag hade en diskussion med mekonomen och biltema samt autoexperten och volvo om ett kamremsbyte. Jag satte upp några kriterier på en lapp.
Att bytet var utfört på korrekt sätt. På korrekt tid. Med korrekta detaljer..
Och att allt detta var verifierat. Ändå hade nu kamremmen brustit på en B5234T vid 24200 mil.. (alltså efter 200 mil med ny rem).. Bytet utfördes av mej som privatperson. .. Det jag undrade över var.. Står dom för skadorna?.. Det var som sagt en fingerad fråga.. men tur var väl det..
Det fanns EN som var välvilligt inställd till frågan och det var BILTEMA.. inte nån annan..
Mekonomen sa blankt nej..utan att ens vilja fråga vidare i kedjan..
Autoexperten sa.. det brukar vi inte stå för men kanske om man får undersöka saken VARFÖR det hänt?
Biltema som sagt sa ja får vi bara det bekräftat att det hänt trots att man gjort vad man ska så får vi ju stå för det..
Och volvo sa blankt NEJ .. vi har inte utfört jobbet och då ska inte vi betala..
Så det är det generella skyddet du har som hobbymek.. Och det är HELT EMOT alla regler som finns på marknaden.. Dom ska stå för raset.. och DOM ska bevisa att du gjort fel. Dock är dom inte ens intresserade egentligen av att prata om det.. Utan man gömmer sej bakom orden... *Det har aldrig hänt..*
Men det löste jag galant ändå eftersom försäkring för *utökat skydd vid hobbyarbete* inte kostar mej mera än runt 50kr/ månad och det täcker ev skador om jag skulle få några eller göra några åt nån annan...
av Fisketorp
Tackar *pettson*
var utförligt och bra skrivet=)

Undrar vilken chans man har som privatperson att få "rättvisa" vid ex senariumet med kamremsbrott som du beskrev.

Intresant försäkring du nämner, vad kräver den av dig?
alltså är den för mekkunniga eller kan en "klant" som jag själv=)

ta en sådan och om det skulle bli riktigt illa då man mekar med bilen täcker försäkringen det?

mvh//Martin

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]