- tor 12 apr 2007, 08:29
Och Timken är ju nåt som klassas som lågpris. Dom får du.. eller för den delen om du har tur kan du få SKF av volvo.. Jag har mestadels fått ett av varje i originalkartong.
Så nu handlas det biltema. Dom tillverkar ju inte sina saker själva så.
Tyvärr är det så som du kommit fram till. Dyrt betyder inte kvalitet.
Bred skrev:vet inte hur ni har det, men har själv en liten trevlig bildelsaffär i närheten. Ingen kedja, utan en sådan där gedigen enkel affär. Där arbetar endast människor som är seriöst intresserad av bilar samt har sysslat med dem i flera år. Brukar alltid kunna få tag på den delen jag vill ha och fin service...Vad gäller lager så känns det inte som om original är bättre.
Är det så att biltema inte har det ja behöver, eller jag ska byta något omständigt vänder jag mig till denna affär. Visst, priset är högre än biltema, men oftast lägre än t.ex. mekonomen. Framför allt får jag endast ut delar från ett fabrikat som de själva har erfarenhet av och vet är bra...
Tycker det är synd att sådana här affärer försvinner allt mer, då jag faktiskt vet att de aldrig säljer något man blir missnöjd med (tro mig, handlat en hel del)
Å att byta hjullager kan vara mäkta tråkigt, så då vänder jag mig hit, betalar 1,5-2 ggr mer än biltema och vet att det håller. Enda anledningen att lager till asconan införskaffades från biltema var för att min snåle far stod för inköpet första gången (hans bil).
Vet fortfarande inte var biltema får sina olika produkter ifrån, men tycker att de kunde väl informera om detta i butiken.
Själv föredrar jag produkter som t.ex. hjullager från firmor jag känner igen och vet funnits länge, en någon nykomling från kina.
Har faktiskt ett litet lustigt exempel till:
Det var några år sedan, ja hade en Kadett kombi från 88 GT. En 2,0 låg det i å den var rätt pigg ändå. Kommer inte ihåg varför, men jag hade bromsbelägg över till ena framhjulet bara. Minns inte va de var för fabrikat, Ferodo har ja för mig, men inte säker. Hur som haver köpte jag en sats på biltema men använde bara 2 av beläggen. Gjorde en noggran mätning och konstaterade till att börja med att det skiljde ungefär en millimeter i beläggen. Biltema hade mindre att slita bort. Bytte bromsslangar och renoverade oken. Monterade dessa 2 olika fabrikaten och provbromsade... Märkte ingen större skillnad i dem. Låste hjulen ungefär samtidigt och drog ganska jämnt. Ungefär ett år senare jämför jag dem igen och konstaterar att skillnaden i en millimeter hade ökat. Nu skiljde det nästan 3 mm mellan biltemas och mina andra. Biltemas slets alltså ner fortare.
Men, det var väl det enda som skiljde där då. Priset på mina var ju lite mer än de dubbla mot biltemas, så biltemas var ju egentligen mer prisvärda.
Vill ändå förklara att bara för att biltema kan köpa in stora mängder till ett lågt pris, så betyder inte det att produkten de köper måste vara särskilt bra. Den kanske är jättebra, den kanske precis fyller sitt syfte och den kanske är riktigt dålig. Det är ett lotto det där.
Tycker du det är lätt att byta hjullager på din bil och vill chansa sä köp på biltema. Är det väldigt omständigt och tråkigt så hade nog ja i alla fall köpt ett dyrare fabrikat som jag vet är bra och använt det istället. Sen finns det ju inget som säger att bara för att det är ett dyrare fabrikat så måste det hålla längre. Men däremot hävdar jag att risken är större att ett billigt fabrikat är dåligt än ett dyrt!
Det är min åsikt i alla fall...
Ha de gött!
Och Timken är ju nåt som klassas som lågpris. Dom får du.. eller för den delen om du har tur kan du få SKF av volvo.. Jag har mestadels fått ett av varje i originalkartong.
Så nu handlas det biltema. Dom tillverkar ju inte sina saker själva så.
Tyvärr är det så som du kommit fram till. Dyrt betyder inte kvalitet.