Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
15w-40 uhh den är att bra seg den, funkar säkert finfint så länge det är plusgrader, vet inte hur bra den är i minus, risken är att du inte får igång motorn eller att den inte kommer att hinna fram å smörja på alla ställen i god tid innan lager mm börjar ta skada.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
@pop, Nej ta isf en 10w olja inte 15w. Om du inte vill ha 5w.
Det finns mer att välja i mellan på oljemagasinet.
Nu i vintras var det - 15-20 i mellersta delen av landet några gånger då hade jag velat haft en 5w olja i bilen istället för 10w.
Det får bli i höst när det är dags o byta igen. Jag brukar byta olja vår o höst oavsett vad jag häller i för olja med max 1000 mil intervall. Det är hur JAG gör.
Men du gör ju som du vill med din bil såklart.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Som sagt... du ska INTE ha någon 15W olja!
Du vill ha smörjning så fort som möjligt när motorn är kall, så du ska ha en så lättflytande olja som möjligt.

Själv skulle jag aldrig köra på något högre än 5W, detta till trots att jag har varmgarage året runt. Men då har jag visserligen även en turbo som jag gärna vill ha smörjning till direkt vid start....

Men, du gör som du vill... Kom dock ihåg att 15W-olja kommer slita mer på motorn än "skit-biltema olja" av mer lämplig viscositet.
av KalleJ
:party:

Det är Mobil olja kommer bli jättebra! Skit i viskositeten och acea/API klassningarna de är bara för idioter som kör på biltema olja. :nerd:
av KalleJ
;-)

Alla som kan något om olja vet att Mobil 1 15W-40 mineralolja är de absolut bästa man kan ha i en motor året runt i Sverige. Kör 2500mil intervall på det. Sen byter jag motor och häller i den gamla oljan igen.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Lucif3r skrev:Som sagt... du ska INTE ha någon 15W olja!
Du vill ha smörjning så fort som möjligt när motorn är kall, så du ska ha en så lättflytande olja som möjligt.

Själv skulle jag aldrig köra på något högre än 5W, detta till trots att jag har varmgarage året runt. Men då har jag visserligen även en turbo som jag gärna vill ha smörjning till direkt vid start....

Men, du gör som du vill... Kom dock ihåg att 15W-olja kommer slita mer på motorn än "skit-biltema olja" av mer lämplig viscositet.
Det verkar inte vara nån som lyssnar på oss :bored: . Vi lägger ner skiten det finns ju fler oljetrådar där ute.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nä precis.. TS får göra hur fasen han vill...
Men det är bra tråkigt när vissa insisterar på att "rekommendera" fullständigt olämpliga produkter :bored: Speciellt när den mer lämpliga produkten(dvs, 5W-10W) av samma märke kostar obetydligt mer, eller ibland t om mindre...

Men bara för att, så bör det nämnas att 4L inte på långa vägar räcker vägar till ett oljebyte.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
@Lucif3r, håller med dig helt. Nu skiter iaf jag i det här :bored:
av KalleJ
Tycker/tror man att Biltemas hel och delsyntet oljor är skit. Så får man skit "rekommendation" :-D

Finns bara ett ställe för seriösa diskussioner om olja.
https://bobistheoilguy.com/

Valvoline och Liqui Moly brukar ha bra sortiment, väljer nog hellre de framför Mobil och Castrol. Om jag ändå ska beställa märkesolja på nätet.

Annars är de Swedol Biltema Granngården osv som gäller lokalt.

Qi laddning är dumheter och bara en gimmick e[…]

motorinställning

Har hittat felet det var kugghjulet till vevaxeln […]

Lambdalampan lyser

Ta du och kasta den där eftermarknads lambda[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett[…]