Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Marlboroman skrev: tor 19 nov 2020, 11:14 Eftersom koden på adaptionen så tror jag inte att det är sonderna. Att båda sonderna skulle fallera samtidigt och utan att ge dem specifika koder som finns för sonderna är osannolikt. Koden (som jag läser det)är ju att styrsystemet inte kan reglera mot målvärde. Jag skulle leta efter fel på bränsletillförseln, alltså tryck och filter.

Och byt ut alla dem små vinklarna i gummi på vakuumslangarna om dem sitter kvar. Dem orsakar många bekymmer som kan vara svåra att diagnostisera.
Det var ju onekligen väldigt intressant! Bränslefiltret är inte superfräscht vet jag, det har inte gått så många mil (6.000 typ) men är 13-14 år gammalt. Vore ju sjukt om de missat det.
Avgasprov vet jag inte om de gjort. Ringde verkstaden nyss i alla fall och de säger att alla vakuumslangar är kontrollerade, att lambdasonderna är rätt utifrån originalartikelnummer MEN att de inte tittat på bränsletryck/filter än.
Det är ju försent nu, men hade dom gjort ett avgastest och då sett hur värdera var så hade det ev visat om någon lambda varit kass. Du skriver oxå att dom "mätte" sondera som verkade vara ok och ändå byter dom dessa.
Men får hoppas det löser sig för dej, bara att det blir dyrt om du ska köpa nya delar för att prova.
volvo94 skrev: tor 19 nov 2020, 17:16 Det är ju försent nu, men hade dom gjort ett avgastest och då sett hur värdera var så hade det ev visat om någon lambda varit kass. Du skriver oxå att dom "mätte" sondera som verkade vara ok och ändå byter dom dessa.
Men får hoppas det löser sig för dej, bara att det blir dyrt om du ska köpa nya delar för att prova.
Ja jag tycker också det är märkligt i efterhand... de får stå för det isåfall. Om de bytt sonderna i onödan och missat nåt mer uppenbart/enkelt fel vill jag ju ha tillbaka pengarna för sonderna.
Man kan inte mäta dessa sonder, det enda du kan mäta direkt från dom är förvärmningskretsen. felkoden på Lambdareglering/adaption misstolkar många och tror att sonderna är trasiga men i själva verket fungerar dom finfint, det dom klagar på är att bränsle/luftblandningen är fel. Maxkorigeringen för bränsle/luftblandningen slår i taket och felkoden sätts.
DayDreamer skrev: lör 21 nov 2020, 10:01 Man kan inte mäta dessa sonder, det enda du kan mäta direkt från dom är förvärmningskretsen. felkoden på Lambdareglering/adaption misstolkar många och tror att sonderna är trasiga men i själva verket fungerar dom finfint, det dom klagar på är att bränsle/luftblandningen är fel. Maxkorigeringen för bränsle/luftblandningen slår i taket och felkoden sätts.
Förmodligen har det med bränsletryck/filter att göra då, låter det ju som.
DayDreamer skrev: lör 21 nov 2020, 10:01 Man kan inte mäta dessa sonder, det enda du kan mäta direkt från dom är förvärmningskretsen. felkoden på Lambdareglering/adaption misstolkar många och tror att sonderna är trasiga men i själva verket fungerar dom finfint, det dom klagar på är att bränsle/luftblandningen är fel. Maxkorigeringen för bränsle/luftblandningen slår i taket och felkoden sätts.
Varför kan man inte mäta sonden?

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]