Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thugge
Snackade med en verkstad här i stan. Han pratade om "spelhuset" - antar han menar spjällhuset?
Men de känns ju märkligt eller? Om den hade varit knas borde problemet vara hela tiden eller?

Gissar mer på det ni nämnt innan, dvs sensorer.
Jag tror jag läste (rätta mig om jag är ute och cyklar här) att med hjälp av temperaturen som den tar in beräknar hur mycket soppa motorn behöver. Dvs ju kallare, ju mer vid start?
av Thugge
En update!

Det verkar va sensorerna som är lite märkliga.
Nu när jag körde iväg till affären påstod den att de va 9 grader ute, men ifrån två andra termometrar här hemma så är det strax under 6 grader.
Kan det göra stor skillnad?

Och isåfall, exakt vart kan jag hitta dessa sensorer under huven?
av Thugge
Jag var inne med bilen på verkstad och de läste felkoder. En impulsgivare samt en tändspole va rökt.
Verkstaden bytte impulsgivare och jag bytte faktiskt alla 5 tändspolar direkt.
Problemet verkar va fukt, inte kallt har jag nu märkt när det faktiskt är minusgrader.
Denna bilen har ingen fördelare väl? Har läst på diverse forum att det verkar annars va lite klassiskt problem med just fukt..
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Thugge skrev:Denna bilen har ingen fördelare väl? Har läst på diverse forum att det verkar annars va lite klassiskt problem med just fukt..
Snabbsvar
Nej det är rätt du har ingen traditionell fördelare. Ja det verkar annars vara ett vanlig grej med att fördelarlocket och tändkablar blir fuktkänsliga med tiden. Om man har ett vanligt lock mm. Jag fick själv byta locket rotorn tändkablarna o stiften på min V70 med 10 v motorn. Men som sagt du har ingen fördelare. Men det kan bli överslag från de klena och ofta ruttna kablarna som går till varje tändspole samt att en eller fler tändspolar kan vara dålig och ge överslag eller paja. Så det är typ som det alltid varigt.

Ja just fan skulle ju fråga hur går bilen nu då?. :-)
av Thugge
Jo, problemet kvarstår egentligen att den är trögstartad så de har inte avhjälpt något faktiskt med att byta tändspole och impulsgivare.

Att ge sig på att byta alla dessa tändkablar verkar inte superenkelt heller, hittar inga som passar min bil på varken skruvat, Mekonomen eller ens Biltema.

Kan det va annat som är knas än kablarna? Kablarna är mest en gissning från min sida. Generatorn?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Har du kolla så generatorn laddar som den ska?.
Spännings fall i själva startmotorn samt i + kablarna mellan generator o startmotor och batteri är det kollat?.
Spännings fall gör så det inte laddar som det ska. O då kan det gå lättare o starta när du kört en repa.
Känn på + polen om den blir varm till o börja med.
Även i jord kablarna - kan det vara spänningsfall. Pga dåliga kablar eller dålig kontakt nånstans gäller även + kablarna.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Och sist men inte minst se till o få kollat så inget ligger o drar ur batterit när kärran står.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Hörrö @Thugge, kolla hur det låter när den är trögstartad låter det som det går tungt o köra på starten? :nerd:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]

Motorhuv öppen?

När jag i appen trycker på mina resor s[…]

Problem med trafikinformation RTTI