Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har du inte automat i din V60CC?

Jag gjorde tvärt om och skaffade en V40CC D3 -17 med manuell låda för att övningsköra med barnen. De har också fått övningsköra med XC90:n som har automat, men de har kört mest med V40:n.

Jag hade inte heller köpt någon av bilarna du tittat på. Jag hade tittat efter någonting som gått typ 1000-1500 mil per år och inte var överprissatt. Du hittar lätt en nyare V70N eller S60 med 10.000 till 20.000 mil på för mindre pengar. Jag tittade först på en sådan, innan det slutade med en betydligt nyare bil.

Uppkörningen kommer att göras i en relativt ny bil (trafikverkets eller körskolans) så det finns inget självändamål att öva i en gammal bil.
Nä ni har nog rätt. Det är ett ganska dåligt köp.
Får nog tänka om och sikta på en nyare bil med fler mil.
Lätt att stirra sig blind på milen.
Tack för alla svar.
Vi avslutar här. 🙏👍⭐️
Stämmer in i kören. Milen betyder knappt ett skit på så gammla bilar, speciellt inte om den ska användas. Ska den bevaras så kan det kanske vara värt det meeeeen...... Nja...
Mycket på bilar mår inte bra av att inte köras, så på många punkter är en lågmilad bil SÄMRE än en som gått längre, då den lågmilade nästan garanterat kommer kosta mer i reparationer än en som gått längre och redan fått allt dyrt utbytt.

En S/V70 97-00, i brukskick, utan turbo, med "normala" mil(25-30k), kostar i regel mellan 10 och 15k. Du kan i stort sett byta varenda del på den bilen och fortfarande komma billigare undan än den lågmilade du länkade till. Den dyraste reparationen jag kan komma på - om man inte kan göra det själv - är packboxen bakom svänghjulet. Det brukar gå lös på 8-12k på verkstad, då det inte är gjort på en pisskvart att plocka ner växellådan direkt...

Min T5a, som köptes för 10k för över 8år sedan, med då 22k mil på mätaren, har fortfarande inte kostat mig 10k i reparationer(däck ej inräknat). Nu gör ju jag visserligen allt jobb själv, så jag kommer ju billigare undan än en som förlitar sig på verkstäder. Rent krasst skulle jag säga att den kostat motsvarande 15k på verkstad under dessa 8år. Sen har jag såklart bytt småsaker för att jag ville, t ex polybussningar i övre/undre motorfästet, monterat dragkrok osv, men sånt räknar jag inte som "reparation". Det jag bytt i ren reparation är en inre styrled, strålkastare, ett hjullager, fördelare+rotor, bakre biten av avgasröret, batteri och LMM. Näst på tur står konsolerna för bakaxelinfästningen(dom är bultade, så inge svetsade krävs).

Är den i utställningskick? Knappast. Är den 100% felfri? Knappast, den svettas lite olja, inredningen har sett bättre dagar(även om jag lagat det mesta så gått det går utan att byta delarna), kopplingen börjar väl bli lite sliten, vissa bussningar börjar bli lite ledsna, och lite sånna saker. Men mer driftsäker bil har jag aldrig varit med om :-D
Nu anser ju iofs jag att jag hade en jäkla tur med min V70 och fick ett exemplar som uppenbarligen är driftsäker. Det är gamla bilar, och det är alltid ett grisen i säcken köp, oavsett miltal.
Jo lägger mig i lite här om de går för sig. Tänkte på vad det är för pengar på en 1998 S/ V70 R saffrans färgen i samma skick 10-15k mil typ manuell låda 2 hjulsdriven?.
De börjat närma sig 100000:- iallafall om säljaren tror sig få det...
Angående bilen i fråga så hade jag som steg 1 kontakta förra ägaren och frågat vad han fick för bilen.
Begär man så mycket för en så gammal bil bör man vänta sig ett lägre bud på kanske 35-40000 utan att se det som skambud. Bilen kan ju faktiskt va som ny om den förvarats vettigt. Lågmilare är oftast mycket trevligare att köra men mycket kan givetvis stå och gå sönder.
av LOB
Att nyare bilar slits av att köras lite tror jag är en myt. Den typ gummi och plast man använde på 90-talet kan inte jämföras med den från 50-talet. Det bästa är förstås om den har körts några gånger per kvartal. I 2012 köpte jag en 855 från 1997 som hade gått 7800 mil och min erfarenhet är att det lönar sig att köpa en lågmilare om man vill ha många problemfria mil. Dessutom är det något speciellt med äldre bilar i nyskick. Det är först nu efter 8 år och 11k mil körda som jag har fått börja byta ut annat än rena slitdelar som t.ex. hjullager. T.ex är tät vevhusventilation ett vanligt problem på dessa bilar men då jag köpte bilen medan den fortfarande följde serviceintervall (amerikansk intervall med oljeservice var 800 mil) och jag har fortsatt att bytt olja var 800 mil så är det inte ett problem på min bil. Jag har haft ett väldigt billigt och problemfritt bilägande med två lågmilade Volvo (960 och 850) och kan rekommendera det.
Ujuj, det svänger väldigt här. Jag tycker S70'in i fråga är en väldigt snygg bil och kan av bara den anledningen tänkam ig köpa den. Men vill såklart inte att den ska börja krångla med en gång.
Den är ju välservad och skicket överlah talar för det. kanske ska lämna ett bud ändå? ...hum, svårt.
Om du vill ha den så köp den. Då blir det mer av entusiastbil, och prislappen är mer passande.

Det jag hänger upp mig på är att den är dyr som bruksbil. Då finns det billigare alternativ som troligen fungerar lika bra.

Både åren och milen sliter. Vad som sliter mest är en lång diskussion. Jag lutar åt att det är milen -- men alternativen till bilarna ovan behöver inte vara bilar som gått 30.000 mil.

Som någon skrev ovan -- alla begbil köp är som att köpa grisen i säcken. ;-)

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]