Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1393701
Jag tror inte de har kört livedata, men är inte säker. Vad innebär det? Är det när man kör systemet samtidigt som man kör felsökning live?

Problematiken är lite också att jag har kontakt med fadern och det är sonen som är bilmekaniker och utför arbetet. Därav kan viss information försvinna på "vägen".

Tillägg: De har provkört bilen efter byte av spjäll och ABS styrenheten. Bilen gick dock inte "hundra" men det är nog för att en omladdning av spjället behövdes. Och sedan lyser abs-en också som jag förstått det.
#1393717
Okej. Det låter ovärderligt med andra ord. Kan man köra detta via VIDA eller Partlink? Det enda svaret jag fått är i princip det som jag nämnde tidigare. Det uppstår "orimliga värden" från styrenheten när man läser av med dator. Sedan är det ju en tolkningsfråga vad som menas med det. Det enklaste är kanske att antingen hitta någon med DICE? här eller kanske köpa en manick på Ebay för att fortsätta forskningen. Det har ju blivit en liten besatthet att försöka lösa det här. 😁
#1393746
Det med abs'en så kan man ju bli upplurad hur mycket som helst, säger inte att du blev det.
Jag hade själv lysande abs o tracks lampa.
Bilen uppkopplad via obd och den "säger" fel höger bak vilket tyligen är vanligt, men innan jag kostade på att byta det en efter det andra som kollade jag skarven mellan givarna bak och det visade sig att ett stift hade lossat i hållare så det var bara att trycka ihop allt ordentligt så var problemet borta.
#1393759
Jag har ju inte varit på plats vid mekandet så jag vet ju såklart inte hur noggrann killen är. Men han arbetar som mekaniker och har hanterat många äldre Volvo och när hans far säger att han är noggrann så tror jag givetvis på det.

Ändå känns det som att det bör vara något sådant som kransproblem eller givare eller något liknande. Men jag är långt ifrån expert på bilar, även om jag skulle vilja lära mig mer.
#1393793
Indikerar lamporna konstant för ABS eller slutar det ibland? Min ABS+tracs lös och jag vart inte klok på det. Testade det mesta och efter många timmars felsök så hittade jag den sjuka lösningen här på forumet eller liknande. Att lägga en liten distans emellan ABS kontakten och styrenheten. Har inte lyst sen dess. 300+mil. Ville bara ventliera detta ifall någon har liknande situation
#1393798
Väldigt tacksam för alla som kommer med tips och idéer. Som det varit tidigare och som jag tror att det är just nu, så lyser de konstant. När du skriver mellan ABS-kontakten och styrenheten, menar du då den kontakt som sitter under den svarta kåpan och som går in i styrenheten? Jag har tidigare läst på ett engelskt Volvo-forum att det ibland kan uppstå glapp i kontakten med kablarna till detta kablage, då de ligger vinklade. Men jag tror att min mekare har undersökt kablarna genom att mäta dem. Jag ska dock framföra dina idéer till honom.
#1393838
Låter som en krånglig historia tyvärr. Jag har haft ABS-problem på min 850 som inte är samma bil som din men ändå, ABS och TRACS lyste 98% av gångerna jag startade bilen. Jag bytte givare, styrenhet, relä och mätte upp kablarna och kom ändå inte fram till något trots att jag hade felkoder på givarna fram. I mitt fall var det signal-kabeln från en ABS-givare fram upp till styrenheten som det var glapp i, bytte ut den och allt blev bra. Men steg ett är att få ut felkoderna, nästan bara chansningar innan det, eller om någon av verkstäderna har tagit fram det tidigare det finns något papper på det?
#1393843
Briander skrev: fre 31 jul 2020, 10:29 Låter som en krånglig historia tyvärr. Jag har haft ABS-problem på min 850 som inte är samma bil som din men ändå, ABS och TRACS lyste 98% av gångerna jag startade bilen. Jag bytte givare, styrenhet, relä och mätte upp kablarna och kom ändå inte fram till något trots att jag hade felkoder på givarna fram. I mitt fall var det signal-kabeln från en ABS-givare fram upp till styrenheten som det var glapp i, bytte ut den och allt blev bra. Men steg ett är att få ut felkoderna, nästan bara chansningar innan det, eller om någon av verkstäderna har tagit fram det tidigare det finns något papper på det?
Tack för din repsons!

Ja det här är verkligen en knepig historia. Bilen var ju inlämnad för några månader sedan hos TM-Racing i Katrineholm som ska vara specialister på Volvo. Där fick de fram det som står på bilden som är länkad. Tyvärr är det inga koder som visas utan mer vad det är istället. Lite trist då jag hellre hade fått koderna.

Detta var dock innan styrenhet och gasspjäll byttes, och enligt min mek så får de inte längre ut några felkoder mer än att alla "värden" gällande ABS-systemet är felaktiga. Min spontana tanke är också att det är något "småfel" som ligger och tjuvar någonstans, men frågan är bara vart. Hade jag inte varit en kille på a-kassa som snart ska börja studera så hade jag redan köpt en DICE, för det borde ju kunna gå att få reda på mer tycker jag.

Bild

Svarar mig själv efter lite googlande…[…]

Ett nytt batteri borde ju inte laddar ur på[…]

Du måste rätt omgående till verks[…]

Den stora annons-tråden

Skulle hellre lagt den summan på typ denna[…]