-  sön 24 jan 2021, 10:45
					 #1425333
						        
										
										
					
					
							Det roliga är att om man ersätter varvtalsreglering med reostat (seriemotstånd) med PWM-reglering så får man exakt samma värmeförluster. Man flyttar bara in dem i motorn i stället! Om man nu inte monterar en glättningsdrossel (stor dyr komponent) i serie med motorlindningarna så att strömmen medelvärdesbildas och någon sådan finns vad jag vet inte i bilarna. Det är inte många som har insett detta (kanske inte Volvo heller  
 Går att räkna på det är inte helt trivialt. 
Det finns teorier om att man genom att gå i upp i switchfrekvens kan utnyttja läckinduktansen i motorlindningarna som frihjulsdrossel men järnförlusterna ökar väldigt snabbt när man går upp i frekvens (det är massvis med övertoner i fyrkantvåg)..
					
										
					  															  										 
					 
					 Det finns teorier om att man genom att gå i upp i switchfrekvens kan utnyttja läckinduktansen i motorlindningarna som frihjulsdrossel men järnförlusterna ökar väldigt snabbt när man går upp i frekvens (det är massvis med övertoner i fyrkantvåg)..
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 66050 mil, klarar den inte 100k blir jag grymt besviken. What could possibly go wrong?  
Service #34 klar. Måste pyssla om drivaxlarna innan vintern slår till..
					  					                Service #34 klar. Måste pyssla om drivaxlarna innan vintern slår till..
 - By Hellmaaaan