- sön 24 jan 2021, 10:45
#1425333
Det roliga är att om man ersätter varvtalsreglering med reostat (seriemotstånd) med PWM-reglering så får man exakt samma värmeförluster. Man flyttar bara in dem i motorn i stället! Om man nu inte monterar en glättningsdrossel (stor dyr komponent) i serie med motorlindningarna så att strömmen medelvärdesbildas och någon sådan finns vad jag vet inte i bilarna. Det är inte många som har insett detta (kanske inte Volvo heller
Går att räkna på det är inte helt trivialt.
Det finns teorier om att man genom att gå i upp i switchfrekvens kan utnyttja läckinduktansen i motorlindningarna som frihjulsdrossel men järnförlusterna ökar väldigt snabbt när man går upp i frekvens (det är massvis med övertoner i fyrkantvåg)..

Det finns teorier om att man genom att gå i upp i switchfrekvens kan utnyttja läckinduktansen i motorlindningarna som frihjulsdrossel men järnförlusterna ökar väldigt snabbt när man går upp i frekvens (det är massvis med övertoner i fyrkantvåg)..
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. Snart 65k, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Rosten är nu under kontroll efter 25 års experimenterande, med många krokiga omvägar 
