Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
#1425333
Det roliga är att om man ersätter varvtalsreglering med reostat (seriemotstånd) med PWM-reglering så får man exakt samma värmeförluster. Man flyttar bara in dem i motorn i stället! Om man nu inte monterar en glättningsdrossel (stor dyr komponent) i serie med motorlindningarna så att strömmen medelvärdesbildas och någon sådan finns vad jag vet inte i bilarna. Det är inte många som har insett detta (kanske inte Volvo heller :-) Går att räkna på det är inte helt trivialt.
Det finns teorier om att man genom att gå i upp i switchfrekvens kan utnyttja läckinduktansen i motorlindningarna som frihjulsdrossel men järnförlusterna ökar väldigt snabbt när man går upp i frekvens (det är massvis med övertoner i fyrkantvåg)..

Aha! Missuppfattade då.

Ska stå antingen 1031 eller 1041. Det senare[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontan[…]

D6 vägrar starta

Hej ni som hade detta problem har ni hittat en l&o[…]