Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Problemet kanske är av större art... Bilen verkar inte tåla belastning? :-/
I dag med kopplad släpvagn (med kanske 50kg last på) gick den bra de första 60km.
Efter ett stopp på 10-15minuter, startade den direkt. Körde fram till en korsning, stannade för några bilar som kom.
Då började den att gå dåligt och dog på tomgång. Efter (3-4st?) start försök gick den igång och gick felfritt.
Åkte kanske 3-4km, och stannade där i 10-15minuter.
När bilen åter skulle startas var den "lika svårstartad". Men gick i gång tillslut...
Upplevde att den gick bättre att starta utan AC eller att kylfläkten inte var igång.

Körde kanske 5 minuter och stannade i 10-15minuter. Nu när den skulle startas, var den lika "svårstartad" och denna gång tog batteriet helt slut efter bara 3-4 startförsök....
Skaffade ett helt nytt batteri... Nu startade bilen direkt :-D . Trodde att det ändå måste varit ett batteriproblem... (men icke.)
Åkte kanske i 10minuter och stannade i kanske 40-45minuter. Startade (inga problem) körde i 10 minuter, stannade och tankade..
Startade och åkte kanske i 5-10 minuter innan den började "rycka" eller tappa kraft... under körning.
Den orkade knappt "sig själv" längre ..
Fick den mer gas blev den mer orkeslös, och med "rätt gas" tappade den fart....
I utförsbacke gick det bättre ;-) , då kunde den öka i fart. Lyckades jag få den över 3000rpm gick den bättre.
(men lyckades aldrig varva mer än möjligen 3200-3300rpm. - så jag knatade hemåt med 3:an och i bästa utförsbacken 4:an)
Direkt 850:an mötte en backe blev det tvåan, och den största backen orkade den inte upp på 2:an utan måste ned på 1:an.
(trodde inte att jag alls skulle kunna orka upp...) Direkt jag slog på AC:n orkade den inte lika bra längre...
Sista 2km. (slät mark men några korsningar lyckade jag aldrig komma över 2:an)... På tomgång verkar den gå bra (ca 7-800rpm) :-)

Förra gången den "trilskades" på samma sätt, var när husvagnen skulle flyttas några mil.
Då skyllde jag på "dåligt batteri" - Den började gå dåligt på tomgång, när kylfläkten starade.
Nu på hemväg låg laddningen på ca 13,7V (annars hade legat ganska konstant på ca. 13,5V - är det lite?)

Just nu har jag ingen aning vad problemet kan vara... I morgon kanske den går "bra" igen (utan släp) -
men det känns inte längre riktigt stabilt att ge sig på någon längre tur med denna bil... :-(
Du har aldrig haft problem utan släp?
Isf låter det som att något antingen är fel släpet, eller elkontakten till släpet på bilen, så det drar mer ström än det ska.
13.5V är rätt lågt, 13.7V är också lite åt det låga hållet, men inte katastrofalt. Det beror visserligen även på vart i kretsen du mätte. T ex mäter man i cigguttaget så har man ofta lägre, ibland mycket lägre, spänning än vad man har vid generatorn och batteriet. Vid batteriet vill man ha åtminstonde 14V, och vid generatorn vill man ha runt 14.2-14.4V. Lite lägre går att acceptera på en gammal lagom sliten bil, men det betyder ändå att det går att göra bättre. Ärgade anslutningar och glapp i pluskabelskon till batteriet är 2 klassiska fel.

Jag lånade ett släp får några år sedan som det var någon knas med, bilen gick allmänt oroligt och flimrade på ljusen, slog man på helljusen nästan tvärdog bilen. Andra släp jag har kört med har fungerat perfekt, varvid jag är tämligen säker på att i mitt fall var det fel på släpet och inte bilen.

Av din beskrivning, och min egen (dock begränsad)erfarenhet, är jag rätt säker på att det är ett elektriskt fel du har iaf. Exakt vart felet ligger kan jag dock bara gissa över.
Har inte svarat på frågan - det är 2,5l 5:a (138HK?) som sitter i denna 850.

Har även haft problem utan släp/husvagn, men bara när det varit varmt. (dvs. mer sällan, och då har jag tänkt - "batteriet"!)
Kändes som den ville gå lite sämre när både AC och kylfläkt drog igång...

Idag startade den inte på första försöket men villigt på andra (som "vanligt"...). Nu hör man att startmotorn är betydligt piggare med detta batteri...
Mätte upp spänningen på batteriet och visst någon / några 10-delar bättre (dvs. 13,8-13,9V vid batteriet och 13,7 - och faktiskt 13,8V från cigguttaget. - dvs. lite högre än i går)
Att det skiljer i spänning mellan batteri och cigguttag tror jag mer beror på "mätinstrument" än spänningsfall - en perfekt voltmeter drar ingen ström.
Det "tråkiga" är att cigg-uttaget kopplar ifrån när startmotorn slår in (det innebär att man inte får se hur lågt spänningen sjunker i startögonblicket.)
Idag lyste en "batterilampa"? (tror jag) lite längre sedan bilen gått igång. (inte observerat den tidigare)

Funderar fortfarande på vevaxel/kamaxel givarna. (blir det "knas" med dessa, när dessa blir hetare?)
Har även funderat om detta problem kan ha med den trasiga flexslangen mellan grenrör och katalysator? (Motorlampan lyser oftast - nästan alltid)
Man hör att den inte är tät, men på bilprovningen sa man inget - gick igenom för någon månad sedan utan problem.
Har försökt fixa en ny, men misslyckats (Volvo verkar bara vilja sälja komplett med katalysator...)

Felen är (tyvärr) inte konstanta - har försökt "röra" på tändkablar - har någon gått av eller trilskas? (men inget resultat - sitter för bra i sina "rännor" eller så är de hela..)

Kan det blivit något skumt / fel med den? (trots att den är bytt för någon/ några 1000mil sedan - av förre ägare)
Själv bytte jag bränslefilter för några 100-mil sedan och direkt blev det en väldigt stor skillnad. - Men nu känns det som den har "återgått" till någon liknande problematik som innan. Är det svårt / komplicerat att titta ned i bränsletanken - Finns det en massa "skit" i den? (så bränsle filtret har blivit tätt igen?)
Detta har nog inte med "dubbelstart" att göra, utan att den går sämre vid belastning - bara en tanke.

Som sagt fler funderingar än svar....
Hade önskat att kunna avläsa felkoder - men inte hittat en lösning på detta.

Edit:
Kollade upp motortyp - den verkar ha 106 kW / 144 hk. På bakluckan står det 2,5SE (men verkar bara ha en volym på 2435 cc) och motorkoden .: B 5252 FS)
Cigguttagen brukar ha spänningsfall pga. dom tunna kablarna som går dit, har inget med mätinstrumentet att göra.

10V, dvs B5252FS(och Motronic4.3 20V), bygger man sig en egen felkodsläsare till - https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=46943
Du har f.ö. Fenix 5.2 som styrsystem.

Skit i tanken brukar nästan alltid enbart visa sig om man ofta kör "nästan" soppatorsk. Skulle säga ungefär när det är 10L och mindre kvar i tanken. Var du noga med att vända bränslefiltret åt rätt håll?
Titta ner i tanken är inte direkt enkelt, nej. Du lär ur med hela pumparmaturen för att ha en suck att se något. Alternativt en inspektionskamera. Tvivlar på att man kan se speciellt mycket ändå dock.

Det är inte ovanligt att glasfiberrören på tändkablarna får microsprickor, men detta borde visa sig mer i form av misständningar och inte brist på kraft när elförbrukningen ändras(dvs, fläkt går igång osv). Du kan ju dock alltid prova eltejsmetoden, dvs linda några varv eltejp runt glasfiberrören. Blir det bättre så är det dags att byta tändkablarna, blir det ingen skillnad tar du bort tejpen och letar vidare efter fel.
Tack för ditt engagemang och länken till felkodsläsaren!
(Har beställt en 16-pol ODB-Kontakt - OBD Auto Diagnose Buchse OBD II 2 KFZ 16pol Anschluss Stecker Adapter Kontakte ) Vilka pinnummer som gäller, hämtas från obd2.nu - OBD2 Felkoder på svenska

Eftersom det tydligen ska vara Fenix 5.2 styrsystem, används dessa givare "mest" vid start. ("Fenix-systemet behöver bara veta kam-/vevpositionen individuellt vid start") Det kan innebära att problemet kan ligga hos datorenheten (var den nu sitter) - anslutningar till och från, eller någon av givarna. När någon av dessa blir varmare - händer något oförutsett och problem att lokalisera tändläget uppstår. Vid andra startförsöket kanske givaren ändå "minns" något från första försöket?

Info .:
Eftersom batteriet var nytt så laddade jag upp det hela dagen igår (med en Ctec-25000 laddare.)
Sent på kvällen gjordes en liten testrunda...
(det innebar att förmodligen slog aldrig AC:n till, eller någon kylfläkt (hade ju inte någon släp heller ;-) )
  • - Den första överraskningen var att den startade perfekt på första försöket.
  • - Den andra överraskningen var att laddningen gick ganska snabbt upp till 14V (för att senare succesivt dala till 13,8-13,7V)
    mätt via cigarett uttaget - (Spänningsfall kommer aldrig att uppstå till cigguttaget av en voltmeter pga. voltmetern kräver "ingen" (obefintlig) ström).
  • - Den tredje glädjen var att nu spann motorn perfekt hela rundan...
Men med fullt batteri, kanske den har "glömt" ;-) alla problem...

Skit i tanken - (hur man nu ser det :-D ) den tanken skiter jag i - borde gett mer konstanta problem - tycker jag.
Men bränsle tryck? Vilket bränsle tryck ska den normalt ha? (2-3kg?) bränslepump styrning?

Tändkablarna känns inte heller relevanta (hellre tändspolen - när den blir varm)?

Ska försöka förstå om det går att testa / mäta upp kam- vevaxelgivarna på något sätt....
En snabb uppdatering!
I går var jag ute på en tur (ca 50km). Det som inträffat sedan jag bytt batteri är att den verkar starta på "första försöket". - än så länge ..

Men något som jag märkte (när jag försökte "provocera" lite) var att den inte var så varv villig.. över 3000rpm började den små rycka och inget drag alls.
(testade mest på 3:an / 4:an).
Den kanske inte får tillräckligt med bränsle?

Hej igen, Nämen precis min tanke. Var mest in[…]

Kör igång en tråd för oss me[…]

Xc60 MY23 synliga avgasrör?

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 och stör mig[…]

Bra jobbat Xanthopteryx! Nyttig läsning! La d[…]