Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 740Diesel
Vilket år kom haldex?
Användarvisningsbild
av ketto
740Diesel skrev:Vilket år kom haldex?
-02 på S60 AWD och -03 på V70N
av 740Diesel
ketto skrev:
740Diesel skrev:Vilket år kom haldex?
-02 på S60 AWD och -03 på V70N
Ok tack för det...
av 740wennberg
köp inte volvos awd's före 03, då kom dom med haldex.

viskon eller vad den kallas upplever jag som ren skit.
av Frigge
740wennberg skrev:köp inte volvos awd's före 03, då kom dom med haldex.

viskon eller vad den kallas upplever jag som ren skit.

Säger som jag sagt tidigare ? Egen erfarenhet eller bara vad "du hört"
Har själv STOR erfarenhet av bägge systemen och åker själv en "Visco".
Har inga som helst problem att ta mig fram med den. Testade senast i en snöklädd backe där INTE 2WD bilarna framför mig tog sig fram, min klättrade upp UTAN problem. Visst, Haldex är en utveckling av 4-hjulsdrift men även den är förenad med stora kostnader om ngt går sönder. Mycket vanligare på Haldex att hylsan mellan låda o vinkelväxel går sönder, styrenheten DEM går sönder då o då och kostara ca 15 000 kr ny, mycket vanligare att den går sönder än att Viscokopplingen går sönder. Mycket negativt skitsnack om att Visco är dåligt på detta Forum men JAG anser att det inte stämmer. Har själv 20 Års erfarenhet inom Volvo o ser inte problemet med Visco överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
av ketto
Tycker min visco har fungerat klockrent tills systemet packade ihop! Har ej tittat va felet ligger nånstans! Troligtvis hylsan som gett upp!
Har bara hunnit me att plocka bort kardan och viscon!

Annars har ja varit supernöjd me de...

Haldex kan ja inte uttala mig om då ja inte har provat...
av -94 9000 2,3T cse
Frigge skrev: Viscon går VÄLDIGT sällan sönder. Det som går sönder om man använder fel däck är Vinkelväxeln. Skulle tippa på runt 10 K för en ny.
Fel däck innebär att viskon är så känslig för olika rotationshastigheter att om det skiljde lite i mönsterdjup eller däckstryck så havererade, överhettade viscon. Det enl vår Volvoverkstad. Rådet vi fick från BIlbolaget-Östersund var att dessutom växla hjulen mellan fram o bakaxel minst en gång per säsong på våra tjänstebilar för att visco-skiten skulle hålla. Det är nog tråkigt att lämna in för byte varje höst o vår. Nu skulle vi dessutom byta mellan axlarna i typ juli o januari... :evil:

Våra -99--00:ors V70 XC var iaf djävulens påfund.

Mvh
Användarvisningsbild
av ketto
De är nog min visco som gett upp! Hylsan mellan v-lådan och vinkelväxeln va hel och fin och dess splines! Så nu är de BARA viscon och slutväxeln som återstår!
Dom absolut dyraste delarna på bilen givetvis!

Priserna finns längre upp på denna tråd!
av Daniel_B
vet inte vilket system som är bäst men har märkt av att ju fler awd man söker på så är de äldre med visko system oftast ur funktion och säljs då som om det vore en vanlig fwd! Är det då inte en massa energi som behövs för o driva resten som inte är komplett inkopplad längre?

Vet inte om det beror på om de är äldre än de med haldex men det verkar som om volvos awd system inte verkar hålla samma höga kvalitet i hållbarhet som tex audi:s quattro system.... bara en känsla man får då man sällan hör talas om att de går sönder på detta sätt.....
Användarvisningsbild
av ketto
Killen som kollade på min vinkelväxel sa att mörkertalet är stort när de gäller den gamla AWD:en! Många som tror att dom har 4-krafs men i själva verket bara FWD!
Märks väl på vintern om inte annat!

Men ja ska byta på min iaf! Ska bara montera ihop allting och se om de verkligen är viscon som är dålig och inte slutväxeln!

De visar sig!

Återkommer om de i min egna tråd...

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]