Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Nu bytte jag ju termostat och det blev absolut ingen skillnad varken på värme eller tempmätaren.. Känns lite osannolikt att det skulle ha varit fel på båda termostaterna :-) Jag tror t.o.m. att jag testade den gamla i en kastrull och den öppnade precis enligt märkningen..
Ska mäta upp lufttemperaturen i morgon, den kanske inte är så låg när allt kommer omkring men man bränner ju inte fingrarna direkt. Bilen har ACC, ska kolla att spjällen stänger ordentligt
Sen inser jag att jag behöver nytt kupefilter, luftflödet på max fläkt är inte särskilt imponerande! :oops:
Användarvisningsbild
av Erik Å
gubbstrutt skrev: tis 04 feb 2020, 19:56 Om luftflödet inte är bra borde det väl upplevas som klenare värme?
Precis, det förlänger tiden det tar tills kupén känns som en paradisö :-D
Jag får nog göra ett besök på Biltema och slanta upp 125 kr
Användarvisningsbild
av Erik Å
Nu har jag mätt.. 90 km/h, 2000 rpm, -2 grader ute, fläkt på max: +48C i mittutblåsen efter 10 min. Med fläkten på halvfart: 52C
Sen upptäckte jag att om motorn varvar uppemot 3000 rpm så stiger temperaturen uppåt 60C. På 1500 rpm knappt +45. Tja det räcker under en mildvinter men knappast om det blir -25..
Så det är helt klart dåligt vätskeflöde genom värmepaketet. Kanske värt att prova backspola.. ? Glad i hågen gick jag in på Rejmes för att köpa plastklipsen som låser slangarna där rören går igenom vid torpedväggen, det sägs att clipsen går av när man försöker lossa dem om bilen har passerat sin 15-årsdag. Och det har den. Dessvärre så visade det sig att clipsen inte går att köpa lösa, de följer med slangarna som kostar ca 450 kr/st. Och värmepaketet nånstans runt 2700, jag slog visst automatiskt till dövörat när jag hörde inledande "tvåtusen... " :-D
Så nu verkar det stå antingen mellan att lossa slangarnas andra ände från motorblocket och spola därifrån alternativt köpa nytt värmepaket på nätet. De verkar finnas i olika kvalitets- och prisnivåer mellan 250 - 800 kr.. Ska klura lite :-)
Försökte mäta temp på slanganslutningarna med motorn på tomgång, det verkade som den övre (in) höll 60-70C och den undre (utlopp) höll ca 50C. Svårt att få bra termisk kontakt med termoelementen dock. Toppen verkade ligga över +70 (motorn hade varit avstängd några minuter sen jag kom hem..)
av Rådlös
Det här är nog den minsta och billigaste IR-termometern: https://www.clasohlson.com/se/IR-termom ... r366891000
Nu har du redan gjort dina mätningar, men till nästa gång. Du vill väl kolla resultatet eller kanske ta reda på varför och var det drar runt dörrar och fönster i bostaden och mycket annat. T.ex en misstänkt komponent på ett kretskort.
Och det kan ju finnas fler som vill felsöka sina kylvätskeanläggningar.
av MickeM
Jag är också en sådan som hellre lagar saker än komponentbyter i första ledet, men här är ett fall där det nog är långsiktigt att byta elementet.

Volvopriset var hutlöst, minst sagt.
Vparts vill ha 539kr, och du kan ganska lätt hitta betydligt billigare ändå medelst lite googlande.

https://vparts.se/se/varmepaket-till-vo ... v70xc.html
Användarvisningsbild
av Erik Å
Rådlös skrev: ons 05 feb 2020, 19:21 ..Du vill väl kolla resultatet eller kanske ta reda på varför och var det drar runt dörrar och fönster i bostaden och mycket annat. T.ex en misstänkt komponent på ett kretskort...
Till det har jag en Seek Reveal Pro värmekamera, skithäftig pryl men den mäter tyvärr inte temperatur med någon större exakthet. FLIR är mycket bättre på det men prismässigt i en helt annan klass tyvärr om man vill ha rimligt många pixlar :-D Sen måste man veta emissionsfaktorn på den yta man tänker mäta på för att det ska bli rätt. Blanka ytor går det inte alls att mäta på
(nästan helt kall motor, emissivitetsfaktor inte inställd..)
IMGT0018.PNG
IMGT0018.PNG (32.2 KiB) Visad 891 gånger
Senast redigerad av 3 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Erik Å
MickeM skrev: ons 05 feb 2020, 19:24 Vparts vill ha 539kr, och du kan ganska lätt hitta betydligt billigare ändå medelst lite googlande.
Jag kollade lite snabbt på bildelaronline24, där fanns det förvirrande många alternativ att välja på. Känner mig som en åsna mellan 20 hötappar :-D
Användarvisningsbild
av Erik Å
Perfekt, tack. :-)
Bytet ser rätt enkelt ut men det kanske får vänta tills sommaren..

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Hej hur aktiverar man fjärrdiagnos i Volvo On[…]

Bilen går lite ojämnt på tomg&ari[…]

Man kanske ska ge sig på och försö[…]

Det kommer inte upp nån felkod, har kollat d[…]