Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Johanna109 skrev: Ja, jag tycker att den går på alla när man kör den & gasar på lite. Men precis som du säger så är den vääääldigt slö. Det är mest tomgången & 1-2ans växel som den går ”hoppigt” på. Tar den någon speciell skada av att köras även om den är i limp home läge då och då? Hur ska jag gå vidare med att åtgärda detta?
Brukar vara antingen gasspjället eller gaspedalsenheten som strular när den beter sig så här. I mitt fall med vad jag tolkar som liknande symptom som dig så var det gasspjället som var dåligt. Jag skickade mitt på renovering till Atech2 för typ 7 år sedan och det har funkat klockrent sedan dess. Kan ju vara andra fel också. En felkodsutläsning med volvo-specifika felkoder skulle ge mer insikt i frågan.
Erik Å skrev: fre 13 dec 2019, 16:11 Se det positivt, två cylindrar är bättre än inget :-D Jag skulle ha lyft på plastkåpan och kollat att kontakterna sitter isatta ordentligt vid tändspolarna och förstås att inte kablarna har nötts sönder mot topplocket.
Sen behövs antagligen ett renoverat gasspjäll (förslagsvis atech2.se). Men som första steg kan man ta loss luftslangen från spjällhuset och tvätta det invändigt så att inte spjället klibbar fast. Går fint med trasa / tops och t-sprit, spjället kan man hålla upp med pekfingret. Slabba inte på så mycket sprit att det rinner in i kullagren på spjällaxeln bara..
Undrar om riktigt dåliga tändstift skulle kunna sätta felkoder på tändspolarna? Värt att kolla ;-) Stift ska egentligen bytas var 5000:e mil men de är nog uppsatta på 6000 i serviceschemat..
Kontakterna är i osv. Men även om jag gör rent så hjälper inte det funktionen. Eftersom den är i ”limp home” så är gasspjället låst till en viss del ändå....
gubbstrutt skrev: tis 17 dec 2019, 22:49 Dra upp stickan o kolla om nivån ökat och om du känner bensinlukt om du tar lite på fingret. Eller lukta lite i påfyllnings hålet.
Okej, har ingen möjlighet att göra det nu då jag inte är hemma. Men vad ska jag ta mig till om så är fallet?
Knappast gasspjället som gör att den bara går på två cylindrar... Är det felkoder på tändspolarna så skulle jag börja där, det ska inte vara så!
En motor som misständer kan överhetta katalysatorn eftersom den skickar ut oförbränt bränsle
Gäller att hålla isär orsak och verkan här. Går motorn jämnt när man ger så pass mycket gas att varvtalet ska öka så är inte tändspolarna primärt misstänkta utan orsaken är då att styrsystemet för motorn går i ett felläge då det inte kan kontrollera gasspjället. Att motorn i detta tillstånd går ojämnt på tomgång är ett symptom av felläget och inte nödvändigtvis ett problem med andra komponenter som tändspolar. Allt detta finns förklarat i beskrivningen för felkoderna som försätter motorstyrningen i det här limp home läget. Det verkar för övrigt högst osannolikt att det skulle vara felkoder satta på samtliga tändspolar. Då tror jag snarare att någon kopplat bort dessa en och en för felsökning. Och om motorn verkligen bara gick på två cylindrar så skulle den skaka och vibrera så mycket att bilen inte skulle vara körbar. Redan på 4 av 5 cylindrar så är gången riktigt ojämn ifall man håller under 2000 rpm enl mina erfarenheter.
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]