Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av calle_g
#99034
Alla som har dragkrok, ta bort den ständiga strömmen (grov röd kabel) till denna! Vet inte på hur många bilar denna varit roten till det onda och jag vet inte någon som konstant behöver denna, går att dra ur stiftet i bagagerummet och skulle man behöva den så är det bara att koppla ihop igen. På vissa bilar finns det till och med en separat säkring och då är det ju ändå lättare.
Användarvisningsbild
av storamannen
#127383
[quote="storamannen"]Tack alla som kom med förslag på vad det kunde vara,jag sprutade in nästan en halv flaska 5-56 i dragkrokskontakten och batteriet har hållt strömmen nu i 48 timmar så det var nog där felet låg :)

Tack än en gång,utan er hade jag nog hållt på att krabba ännu,hehe[/



trodde jag hade hittat felet som drog ut mitt batteri men det hade jag inte,har bytt dragkrokskontakten och bablarna till den pga att vi hittade ett lite hål på skyddshöljet runt kablarna,hittade även en blå kabel som hängde lös i motorrummet ganska långt ner på motorn,kn det vara batteriet som är dåligt?köpte nytt i våras men det har ju varit urladdat och uppladdat ca 10 gånger,lämnar snart in bilen på volvo men det kan ju springa iväg en hel del,är det någon som har en idee vad det kan vara som drar ut batteriet hela tiden??quote]
Användarvisningsbild
av igelkottar
#127388
Har du kollat kolen/laddningsregulatorn i generatorn?

Det är ingen lampa i bagage, Handsfack eller någon annan som är tänd?

Om du har en multimeter (mäta spänning Volt) med så kan du mäta
om det är något som tar ström som inte ska ha det.
Användarvisningsbild
av storamannen
#127417
igelkottar skrev:Har du kollat kolen/laddningsregulatorn i generatorn?

Det är ingen lampa i bagage, Handsfack eller någon annan som är tänd?

Om du har en multimeter (mäta spänning Volt) med så kan du mäta
om det är något som tar ström som inte ska ha det.
jag är helt okunnig att meka med bilar men batteriet laddas upp efter jag har kört en stund det är väl det som kolen/laddningsregulatorn gör?
Användarvisningsbild
av Sparkz
#127552
aTommyC skrev:Har tilsvarende problem med V70 '99 TDI. Trekker ikke mer enn 20-30mA når bilen er låst og lukket, men batteriene dør likevel i løpet av noen dager. Noen som har idéer? Lading er helt topp, batteriet har tilsynelatende optimale forhold når bilen er i bruk.
Dela batterikapaciteten med 2 så får du ett riktvärde på tillåten tjuvström i mA. 30mA är alltså OK på ett 60 Ah batteri.
Användarvisningsbild
av igelkottar
#127595
storamannen skrev:
igelkottar skrev:Har du kollat kolen/laddningsregulatorn i generatorn?

Det är ingen lampa i bagage, Handsfack eller någon annan som är tänd?

Om du har en multimeter (mäta spänning Volt) med så kan du mäta
om det är något som tar ström som inte ska ha det.
jag är helt okunnig att meka med bilar men batteriet laddas upp efter jag har kört en stund det är väl det som kolen/laddningsregulatorn gör?
Ja, det är det. Får du full laddning då? 13,8 volt när generatorn går
och varvtalet varit uppe i minst 2000 varv en gång
Användarvisningsbild
av storamannen
#129274
igelkottar skrev:
storamannen skrev:
igelkottar skrev:Har du kollat kolen/laddningsregulatorn i generatorn?

Det är ingen lampa i bagage, Handsfack eller någon annan som är tänd?

Om du har en multimeter (mäta spänning Volt) med så kan du mäta
om det är något som tar ström som inte ska ha det.
jag är helt okunnig att meka med bilar men batteriet laddas upp efter jag har kört en stund det är väl det som kolen/laddningsregulatorn gör?
Ja, det är det. Får du full laddning då? 13,8 volt när generatorn går
och varvtalet varit uppe i minst 2000 varv en gång
Var på volvo idag och dom kollade batteriet och det var ok och den laddade som den skulle,fick tipset att ta bort lamporna som sitter i knähöjd på varje sida fram,mätte upp lite i kontakten och det ligger ström på hela tiden men när jag sätter tillbaka lampanhållaren så lyser inte lampan förutom när dörren är öppen,ska det verkligen ligga ström på där hela tiden?
Användarvisningsbild
av zingo
#129434
skjut mig inte nu om jag har fel, men det är nog rätt att det alltid ligger ström på lamporna, de jordas med kontakten när du öppnar dörrarna.
Du har inga extraljus på bilen där ett relä inte släpper?
av Kena
#129456
Helt rätt, du överlever, de får minus från dörrkontakten. Men gör nu som det är skrivet högre upp, köp/låna en tångamperermeter(enda kravet är att den ska kunna mäta DC el. likström). Den klämmer du runt batterikabeln. Enkelt och du kan låta håret växa ut igen, kan du inte manövrera den så fråga någon eller lägg ut en bild här så hjälper vi.
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]