Erik Å skrev: ↑mån 04 nov 2019, 12:50
Fick följande mejlsvar från runns angående iCarsoft VOL V2.0:
""Den är för bilar efter 2001 men kommer åt motor på vissa modeller innan 2001 och kanske något mer om man har tur""
Ingen retur om läsaren inte fungerar.
Det var inget att ha för -97 eller -00 alltså
Jag anade det.
Fula fiskar.
Är man inte ganska djupt insatt i systemen, kan man av deras text luras att tro att den är heltäckande from 1996.
ISOscanners (generiska) kommer åt en del på tidiga Motoronic, (20v motorer) men det är opålitligt, eftersom rätta protokollet inte finns i scannern.
Jmfr att rätta tipset med en dragningslista som är "liknande" den rätta listan.
Kan bli rätt, kan bli nästan rätt och kan bli heltokigt.
Men obs att det handlar ENDAST om motorkoder från motorstyrdonet.
På 1999 och 2000 är den nog skapligt träffsäker generiskt, för det är nyare protokoll. Kanske rent av ISO9141 kompatibel.
(Motor. Inget annat)
Har man en 10ventilsmotor (Fenix) fungerar Icarsoft eller allmänna generiska inte ett smack.
Ingen annan handhållen scanner heller.
Inte ens Vol-FCR duger för just motorkoder.
Då får man bygga sig en blinkdiod för att få ut flashkoderna.
Spontant känns handhållen läsare ganska värdelös för ägare av bil tidigare än 2001
Biltemas Volvo scanner som det talades om tidigare i tråden fungerar fint mellan 2001-2007 och är billigare än Icarsoft.
Men den fungerar så klart inte heller på tidigare modeller. Bara i generiskt läge, då enl ovan premisser.
Ska man ha heltäckande diagnosutrustning för rimliga pengar:
(Som JAG känner till. Kan finnas flera)
Tidiga 850 har diagnosbox under huven där man kan få blinkningar. (Flashkoder)
1996-1998 20v motor = Vol-FCR
1996-1998 10v motor = Vol-FCR+ blinkdiod för motorkoder.
1999- 2014 = programmet VIDA + en DICE som interface mellan bil&dator.
Kan betydligt mer än felkoder. Kalibreringar, mm.
2001-2007 Biltemas Volvoscanner, Icarsoft mfl.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.