Man skall ha oljeklassningen som rekomenderas.
Annars ska man veta vad man gör.
Bytesintervallen är en faktor som drabbas direkt.
Offtopic egentligen, men bara för info eftersom det nämndes tidigare i tråden:
ALLA bilar har trevägs-katalysator.
Man säger dock bara "katalysator", men kan förkortas TWC på engelska, och i vissa felkoder beroende på OBD-läsaren. (Three Way Catalyst.)
Här står fakta:
http://www.bestonline.se/datakurser/web ... atalysator
Tre eller tvåvägskatalysator skall inte förväxlas med Bank1 och Bank2.
För i de fallen har bilen TVÅ stycken trevägskatalysatorer.
Det är vanligast på en V-motor med en katalysator på varje avgasgrenrör.
Men bla Toyota har flera modeller med dubbla kat på 4cyl radmotorer
Bank1 är alltid den katalysator som cyl1 går till.
I Toyota-fallet går Cyl 1 och Cyl 4 till Bank1, och Cyl 2 och Cyl 3 till Bank2.
Logiskt om man tänker vanligaste tändföjden 1,3,4,2.1,3,4,2 osv....
Men alla 5cyl och 4cyl Volvos har bara en bank1.
V6 (2,9) och V8 av Volvo-modellerna har Bank1 och Bank2.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.