Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wipwip
jag har redan kopplat ur hela härvan och en box som satt med orginalkontakter bara att koppla ur och ta bort men han vill inte gå runt på starten i allafalloch boxen till startspärren heter 4638-9162608-03
av wipwip
jag ska göra ett sista ryck, som sagt så har jag tagit bort helahärvan +box , men så hittade jag en sida som det stod så här på , (Chrillepille skrev:
Efter som det inte verkar hända något så får jag lösa det själv och efter mycket letande så hittade jag det här så alla som inte vill vänta så har ni det här

Skruva bort ljudvallen på förasidan titta upp under denna, vanligast är att immon sitter upp jämte rattaxeln på vänster sida (en svart dosa med vit klisterlapp på) från immon går det massor av svarta kablar följ dessa så kommer man till 3st kontaktstycken. på det ena kontaktstycket sitter det två rosa kablar, koppla ihop dessa. på det andra kontaktstycket sitter det två styck blå-röda kablar koppla ihop dessa, på samma kontaktstycke sitter det två grön-röda kablar, (grövre) koppla även ihop dessa, ev med scotchloock ( eller hur det nu stavas), det tredje kontaktstycket behöver du inte bry dig om !) frågan är om han menar med den som jag har kopplat bort eller om jag ska sätta ihopa dom som är kvar efter jag har tagit bort detta jag har gjort
av wipwip
för en som är proffs på volvo 850, är detta en bagatell men jag undrar varför jag inte får några svar .
Användarvisningsbild
av Hilmer
Vad exakt har du plockat bort och hur gjorde du med kontakterna som blev över!?
Om det är startspärren med den svarta plastnyckeln så finns det två varianter, en som är inbäddad i originalkablaget och en eftermarknadshistoria som är väldigt lätt att hitta kontakterna till.
Men eftersom den inte startar ens om du drar på starten direkt vid startmotorn så är det andra problem med bilen än startspärren då denna endast stoppar startmotorn från att gå runt.
Endera har du problem med tändningen, kontrollera ifall du har gnista när motorn går runt.
Eller så är det bränslet, kontrollera först om pumpen startar alls, relät är en svag punkt, pumpen kan också ha gett sig.
Börja där istället för att skrota bilen!
av wipwip
jag har plockat bort hela härvan från den svarta plastnyckel sedan följde jag härvan ner under brädan där den gick in i en box och ut i från den går det en ny härva med svarta kablar som grenar ut sig till fyra olika kabelstift en svart en grå och två gula + en lös svart dom har jag dragit ur så dom hänger nu lösa under brädan , det jag undrade va om jag ska koppla ihopa dessa med något annat , och sedan är det väll så att startsärren som jag har bryter på tre ställe dvs start pump och tändning
Användarvisningsbild
av Hilmer
De kontakter som sitter kvar i bilen måste du brygga, kontrollera färgerna och koppla därefter.
Denna startkontakt spärrar enbart startmotorn, så du lär ha fler problem än bara startspärren, skulle jag få gissa så är inte startspärren problemet från början.
av wipwip
jag har nu fått i gång den igen efter att jag kopplat i hopa en grön och röd med grön och blå lite kraftigare och en blå och röd med blå och röd i de svarta utaget då gick starten men han startade inte fören jag hade kopplat i hopa rosa med vit och svart i de gråa utaget , men han går lite illa på tomgång och när jag gör ett lätt gasande så ylar de lite
av wipwip
jag fick bygla ett par till så att jag fick igång instrumentbelysningen , nu verkar de som den går som han ska , men jag har inte byglat alla kablar är det någon som vet om jag har glömt någon
Ad-blue trix?

I bensinbilar på 80 och 90 talet, innan vi f[…]

Lagning av mindre lackskador

Nu beror mitt uttalande en del på hur stora/[…]

Volvo Assistans - och sedan?

Gäller det här Volvo allmänt eller […]

Det är ju då en före detta sugis s[…]