Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1207146
Felmeddelanden är inga felkoder utan meddelanden.

Jag tycker att du ska få felkoderna utlästa med Volvoanpassad OBDscanner, nu när det är en V70N.
Funkar med VIDA (för lap-top) eller Biltemas handhållna Volvoscanner.

V70N har mycket mer avancerat elsystem än V70I på ett BRA vis..

Fel på kombiinstrumentet (DIM) med olika symtom är dock vanligt, på tidiga sådana, bla, men du har ju flera felkoder.

Kass batteri kan ge de märkligaste symptom.
Det får hela Can-systemet ur balans om det är illa.
Men troligen inte motortempens symptom.
Det luktar fel på DIM.
Men "DTCS" (antisladd) , tex kan vara spänningsbrist..
"Emmisioner" kan vara att du testat utan tempgivare, och skapat felkod på det viset.

Faktum är att en reset medelst bortkopplat batteri om 10min, kan vara ide att testa.
Då startar CAN-bus om, kan man säga.

Hur skulle du kunna ha sönder termostaten med att köra vidare???
Det är en bimetallventil helt utan elektronik.
#1207205
Hade loss batteriet ett tag (över en timme).
Passade på att koppla en batteriladdare till batteriet under tiden.

Temperaturmätaren har gått tillbaka till 0 då bilen är kall. Har även kört en runda och mätaren verkar stiga och visa normala värden allt eftersom motorn blir varm.

Nu kvarstår endast ”DSTC, service erfodras” i displayen.
Tackar för tipset att koppla bort batteriet.

Vad jag menade med termostaten var att om den OCKSÅ lägger av, får jag ingen direkt indikering på att motorn börjat bli varm innan det kanske är för sent, då givaren redan var på max och varningslampan lös. Att termostaten inte har någon elektronik och lever sitt egna liv med en bimetall är jag helt klar över ;)
#1207265
fsn skrev:Hade loss batteriet ett tag (över en timme).
Passade på att koppla en batteriladdare till batteriet under tiden.

Temperaturmätaren har gått tillbaka till 0 då bilen är kall. Har även kört en runda och mätaren verkar stiga och visa normala värden allt eftersom motorn blir varm.

Nu kvarstår endast ”DSTC, service erfodras” i displayen.
Tackar för tipset att koppla bort batteriet.

Vad jag menade med termostaten var att om den OCKSÅ lägger av, får jag ingen direkt indikering på att motorn börjat bli varm innan det kanske är för sent, då givaren redan var på max och varningslampan lös. Att termostaten inte har någon elektronik och lever sitt egna liv med en bimetall är jag helt klar över ;)
Ok, va bra!

Då återstår felkoder för DTSC.
Lyser ABS lampan? Dvs även när den borde?
Annars kan det vara tex rattvinkelgivare, som är lite obilligt.

Men felkoder först!
Kan vara annat också.

Aha, då förstår jag hur du tånkte ang termostaten! :D
Cigg-uttag maxström?

Hej, Funderar på att skaffa en hyfsat krafti[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]

Vet f*n inte hur det står till i huvudet p&a[…]

Ingen respons vid gaspådrag

Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat M[…]