- tor 26 okt 2017, 17:23
#1207146
Felmeddelanden är inga felkoder utan meddelanden.
Jag tycker att du ska få felkoderna utlästa med Volvoanpassad OBDscanner, nu när det är en V70N.
Funkar med VIDA (för lap-top) eller Biltemas handhållna Volvoscanner.
V70N har mycket mer avancerat elsystem än V70I på ett BRA vis..
Fel på kombiinstrumentet (DIM) med olika symtom är dock vanligt, på tidiga sådana, bla, men du har ju flera felkoder.
Kass batteri kan ge de märkligaste symptom.
Det får hela Can-systemet ur balans om det är illa.
Men troligen inte motortempens symptom.
Det luktar fel på DIM.
Men "DTCS" (antisladd) , tex kan vara spänningsbrist..
"Emmisioner" kan vara att du testat utan tempgivare, och skapat felkod på det viset.
Faktum är att en reset medelst bortkopplat batteri om 10min, kan vara ide att testa.
Då startar CAN-bus om, kan man säga.
Hur skulle du kunna ha sönder termostaten med att köra vidare???
Det är en bimetallventil helt utan elektronik.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.