Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mathias25
inget man trycker inn på den här bilen.tror felet ligger i databoxen eller bränsle relät.
av mathias25
nu har jag bytt bränsle pump reläet,bilen är fortfarande svår startad,hjeälpte inget.drar jag av fördelar ledningen för att kolla gnistan så varierar den från gång till gång,i bland är det väldigt dårlig gnista,andra gånger helt fin.
av Nickae
Kanske har det med ventillyftarna att göra. Min (likadan som din) startar ibland inte, men bara när man precis har kört med den. :???: Då får man mala lite med startmotorn.
av *pettson*
mathias25 skrev:nu har jag bytt bränsle pump reläet,bilen är fortfarande svår startad,hjeälpte inget.drar jag av fördelar ledningen för att kolla gnistan så varierar den från gång till gång,i bland är det väldigt dårlig gnista,andra gånger helt fin.
Ditt problem är väldigt enkelt..
Prova att rulla igång den? Går den igång direkt? Den borde göra det..
Då är det din startmotor som tar för mycket effekt. bort med den. Smörj upp den och se till att den har bra jord mot motorblocket (och mot växellådskåpan) Fixa detta så gör den kalas hädanefter..
Problemet är att när startmotorn tar för mycket effekt så sjunker spänningen i systemet. Detta räcker inte till en perfekt gnista. Vill det sej väl så startar det.. vill det inte så startar det inte.
av mathias25
nu går bilen perfekt,plocka av start motorn och gjorde rent den,sen gick bilen perfekt.tack för hjälpen
av *pettson*
mathias25 skrev:nu går bilen perfekt,plocka av start motorn och gjorde rent den,sen gick bilen perfekt.tack för hjälpen
Vet du vad det bästa med detta problemet är..?
Många reder inte ut det.. men det är en vanlig felsökningsteknik sen 1930... som ALLA som kallar sej mekaniker ska och bör förstå. :wink:
av krewblew
mathias25 skrev:har en volvo 855 2,5 liters 10 ventilare.1994 mod.dne är svår startad,tänder till som oftast,men startar sällan på första försöket.startar på 3 eller 4 gången.när den startad går den normalt,men händer att den stannar när man kör,då får man vänta lite så startar den igjen.har bytt filter,bränsle pumps relä som sitter över kylarn,bytt kam givare,nya stift,ny bränslepump,inga felkoder kommer upp.haft den på verkstad men dom hittar inget,bara att skrota sa dom,motorn är i bra skick,har gått 15000,bränsle trycket ligger på 3 bar.vad kan detta vara?????tacksam för tips.mvh mathias
Startmotorn smörjdes och det löste problemet, en sån simpel grej. OCH VERKSTAN TIPSADE OM SKROTEN!! Om jag vore dig skulle jag trycka upp bilen i nyllet på dom och dränka dom i glåpord gällande deras inkompetens. Hur fan kan dom göra så! sjukt hyckleri..
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]