Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det finns ju även ett företag som reparerar samt säljer ombyggda spjäll. atech2.se

Spjället du satt i, är ju fortfarande samma sorts spjäll, men med nyare programvara.
Vågar man fråga vad hela kalaset med begagnat spjäll + programmering går lös på?
För runt 2500 får du antingen ditt gamla renoverat, eller ett liknande utbytes (+ ditt gamla lämnas i pant).
TobbeViktor skrev:Det finns ju även ett företag som reparerar samt säljer ombyggda spjäll. atech2.se

Spjället du satt i, är ju fortfarande samma sorts spjäll, men med nyare programvara.
Vågar man fråga vad hela kalaset med begagnat spjäll + programmering går lös på?
För runt 2500 får du antingen ditt gamla renoverat, eller ett liknande utbytes (+ ditt gamla lämnas i pant).
Spjäller har jag själv demonterat, och jag det är samma sorts spjäll - 300kr "ingen garanti då du plockat själv!" 1500 ca om du vill ha garanti.
832 kr tar Volvo här för omproggramering.

Kan ju vara andra priser på andra ställen.

Vet att det finns företag som renoverar spjäll men har också då hört att det bara funkat ett halvår! Jag valde detta men ett renoverat kanske med hade varit ett alternativ.
Nu hoppas jag på lite tur att det verkligen fungerar men har stora förhoppningar. Kanske man får höra av min Volvo-kille om det är något annat med så...
Återkommer.
av jantt
Nu er jeg ikke Volvo mekaniker, men sælger Volvo dele. Så vidt jeg ved skal du have ny software hvis du skifter spjældhus.

Da jeg købte min C70 gik tomgang også op og ned. Rensede det og det har nu holdt i 10 måneder.
jantt skrev:Nu er jeg ikke Volvo mekaniker, men sælger Volvo dele. Så vidt jeg ved skal du have ny software hvis du skifter spjældhus.

Da jeg købte min C70 gik tomgang også op og ned. Rensede det og det har nu holdt i 10 måneder.
När vi började med felsökning så rengjorde vi spjällhuset men det fick ingen effekt alls! Felet kom inte smygandes utan det bara kom och så försvann det ej efter allt vi testade. Hoppades på det givetvis men nu inväntar vi ny mjukvara...
av MickeM
Att seriöst renoverade gasspjäll skulle hålla ett halvår, går tvärtemot vad jag hört av bekanta.
Då har de nog drabbats av andra fel. (Eller extrem otur)
Nu vet jag ju inte hur populasen "gör rent" sina gasspjäll, men jag tvivlar på att det som en ackrediterad verkstad utför vid rengöring är att göra rent i själva spjälldelen. Ska nog till mycket olja och koks innan det börjar kärva pga det.
Det som däremot slits och blir "skitigt" är just släpringar, och kolen som de släpar mot, dvs det som anger i vilket läge spjället befinner sig. Det som kan göras vid renovering är att byta ut dessa mot s.k. Hall-givare, dvs givare som är beröringsfria, mao inget direkt slitage.

Vad gäller programvara i spjällen, så ska det väl förmodligen stämma överens med tillhörande motor.
Insug till insug, och turbo till turbo.
När jag bytte på min första gången, så tog jag ett från samma sorts motor och styrsystem.
Funkade finfint fram tills det lade av också, sen blev det renovering av samma spjäll, vilket funkat kanon sen 4-5 år tillbaka.
MickeM skrev:Att seriöst renoverade gasspjäll skulle hålla ett halvår, går tvärtemot vad jag hört av bekanta.
Då har de nog drabbats av andra fel. (Eller extrem otur)
Ingen egen erfarenhet men läst om en del i forumtrådar bara men det kanske är okej att renovera sitt spjäll givetvis men då vill man ochså vara riktigt säker på att det verkligen är det ;)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Att byta ut en släpringsgivare till en hallgivare/kontaktlös är alltid bättre. Släpringsgivare kommer alltid, ALLTID, slitas ut, vilket kontaktlösa givare inte gör(eller ja, förr eller senare går den väl sönder, men då är säkerligen bilen skrotad 4x om redan).

Om man "renoverar" spjället genom att byta till en ny släpringsgivare så kommer denne givetvis slitas ut igen relativt fort.
Lite uppdatering:
Volvo ringde idag och sade att det var hårdvarufel! Går ej att uppdatera programvaran då den ej tar emot spjällhuset, byter det under morgondagen mot ett med vit lapp för att leta vidare...
\\ Magnus
Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]

Vet f*n inte hur det står till i huvudet p&a[…]

Ingen respons vid gaspådrag

Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat M[…]