Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo94
Lillarapunzel skrev:
volvo94 skrev:Det är väl enklast att göra som "Rådlös" säger ,skriv upp gamla och nya uppgifter o sparat någonstans.

Skulle bilen vara besiktad med ny mätare o annat miltal finns den infon hos tex Carfax , då står det ju att något inte stämmer.
Fast nej...? ?:-/
Mätaren stannade på 22 972 mil i september -16. Det jag allra helst vill är att få en ny/fungerande mätare samt att denna ska skruvas fram till 24 000 mil, vilket är det som bilen verkligen gått. Och detta helst innan 29/5 när bilen besiktigas :p Då kan det väl knappast se konstigt ut? För då kommer det ju "se ut som" (vara så) att den på 2016 års besiktning gått 22 646 mil och sen nu 24 000 mil. Förstår inte hur Carfax skulle reagera på det? Att vi kört mer med den än tidigare ägaren gjorde? ??:-/
Det jag menar med Carfax är om mätaren visar mindre än förra besiktningen.
Men vill du ändra mätaren så är det väl bara att ta bort den o göra det, men det är lite skruvande att ta bort mätaren.
rid54 skrev:Vad är syftet med den här övningen? Vägmätarens funktion är väl inte av betydelse för besiktningen och vad den visar på en bil av den årsmodellen (även om det är en fin bil) är väl knappast avgörande för värde eller sådant. Personligen skulle jag nog inte lägga en spänn på några justeringar, men göra anteckningar så att försäkringsbolaget kan få den info de vill ha.
Rätt ska vara rätt :D
Sen får man väl 2a på besiktningen om mätaren är paj också? ??:-/
volvo94 skrev:
Lillarapunzel skrev:
volvo94 skrev:Det är väl enklast att göra som "Rådlös" säger ,skriv upp gamla och nya uppgifter o sparat någonstans.

Skulle bilen vara besiktad med ny mätare o annat miltal finns den infon hos tex Carfax , då står det ju att något inte stämmer.
Fast nej...? ?:-/
Mätaren stannade på 22 972 mil i september -16. Det jag allra helst vill är att få en ny/fungerande mätare samt att denna ska skruvas fram till 24 000 mil, vilket är det som bilen verkligen gått. Och detta helst innan 29/5 när bilen besiktigas :p Då kan det väl knappast se konstigt ut? För då kommer det ju "se ut som" (vara så) att den på 2016 års besiktning gått 22 646 mil och sen nu 24 000 mil. Förstår inte hur Carfax skulle reagera på det? Att vi kört mer med den än tidigare ägaren gjorde? ??:-/
Det jag menar med Carfax är om mätaren visar mindre än förra besiktningen.
Men vill du ändra mätaren så är det väl bara att ta bort den o göra det, men det är lite skruvande att ta bort mätaren.
Jaha, då är jag helt med!
Men jag vill ju skruva fram den så den visar det rätta miltalet. Och jag är inte meck-kunnig och pappa har för dålig syn för att gräva i instrumentbrädan säger han...
av NilsO
Ur förordningen för kontrollbesiktning: "Om fordonet har vägmätare kontrolleras angiven sträcka mot föregående inrapporterade vägmätarställning. Underkännande ska ske om vägmätarställningen är uppenbart manipulerad."

Men en utbytt mekanisk mätare på en äldre bil räknas knappast som "uppenbart manipulerad" – det är ganska vanligt att man behöver byta ut sådana mätare. Jag har själv besiktigat en äldre bil (740) där mätaren var utbytt mot en som visade ungefär halva körsträckan (30 000 mil istället för de verkliga 60 000 mil). Jag frågade besiktningsmannen som sade ungefär som ovan.
NilsO skrev:Ur förordningen för kontrollbesiktning: "Om fordonet har vägmätare kontrolleras angiven sträcka mot föregående inrapporterade vägmätarställning. Underkännande ska ske om vägmätarställningen är uppenbart manipulerad."

Men en utbytt mekanisk mätare på en äldre bil räknas knappast som "uppenbart manipulerad" – det är ganska vanligt att man behöver byta ut sådana mätare. Jag har själv besiktigat en äldre bil (740) där mätaren var utbytt mot en som visade ungefär halva körsträckan (30 000 mil istället för de verkliga 60 000 mil). Jag frågade besiktningsmannen som sade ungefär som ovan.
Tack så mycket för förklaring!

Nej, för pappa sa också något i stil med det fetstilta och sa att det var "allmänt undantaget" för gamla fordon, men han var osäker på om en 21 år gammal 850 verkligen kunde räknas som "så gammal". But good to know! :-)-)
Lucif3r skrev:Besiktningen bryr sig inte direkt. Däremot kan försäkringsbolagen bli fundersamma om mätarställningen plötsligt ändras markant.
Vad är markant i detta sammanhang?
(Förutsatt att jag får mätaren lagad innan besiktningen) En bil som gått ca. 1 000 mil/år de första 20 åren, som det 21 året - med ny ägare dessutom, går 1 500 mil?
av rid54
"Markant" betyder nog precis det som försäkringsbolaget vill att det ska betyda i den aktuella situationen. Det brukar handla om ersättning vid händelse. Har du vagnskada på fordonet, så är det kinkigt med att inte köra för mycket jämfört med vad man har anmält att man ska köra per år. Om vägmätaren plötsligt visar att du kört mycket mer, eller om den visar en kortare körsträcka, kan det bli frågor om hur det ligger till. Vid en händelse kan din ersättning minskas om det visar sig att du kört mer än du betalat premie för. Den viktiga delen, dvs erättning till andra, påverkas inte, såvitt jag vet, men det bör ju kollas. I just detta fall måste väl det enklaste vara att byta mätare och skriva ett brev till F-bolaget om detta, med de två mätarställningarna (den gamla och den nya mätarens) om du har en försäkring som påverkas av körsträckan.

Det är ju detta med ord... vad de betyder för regelskrivare är ju inte alltid samma som det de betyder för "normala människor". Samma med det som nämns ovan om "uppenbart manipulerad". En trasig och stillastående vägmätare är inte uppenbart manipulerad, den är trasig. En tillbakaställd mätare kan nog ses som uppenbart manipulerad, där kan man ju misstänka att det är fråga om att försöka lura nån på bilens körsträcka. Men detta är ju inte särskilt intressant för andra bilar än sådana som kan vara värda mycket pengar... Vad som händer om jag backar eller byter mätaren i min gamla Niva är nog ingen som bryr sig om överhuvudtaget - utom möjligen försäkringsbolaget.
rid54 skrev:"Markant" betyder nog precis det som försäkringsbolaget vill att det ska betyda i den aktuella situationen. Det brukar handla om ersättning vid händelse. Har du vagnskada på fordonet, så är det kinkigt med att inte köra för mycket jämfört med vad man har anmält att man ska köra per år. Om vägmätaren plötsligt visar att du kört mycket mer, eller om den visar en kortare körsträcka, kan det bli frågor om hur det ligger till. Vid en händelse kan din ersättning minskas om det visar sig att du kört mer än du betalat premie för. Den viktiga delen, dvs erättning till andra, påverkas inte, såvitt jag vet, men det bör ju kollas. I just detta fall måste väl det enklaste vara att byta mätare och skriva ett brev till F-bolaget om detta, med de två mätarställningarna (den gamla och den nya mätarens) om du har en försäkring som påverkas av körsträckan.

Det är ju detta med ord... vad de betyder för regelskrivare är ju inte alltid samma som det de betyder för "normala människor". Samma med det som nämns ovan om "uppenbart manipulerad". En trasig och stillastående vägmätare är inte uppenbart manipulerad, den är trasig. En tillbakaställd mätare kan nog ses som uppenbart manipulerad, där kan man ju misstänka att det är fråga om att försöka lura nån på bilens körsträcka. Men detta är ju inte särskilt intressant för andra bilar än sådana som kan vara värda mycket pengar... Vad som händer om jag backar eller byter mätaren i min gamla Niva är nog ingen som bryr sig om överhuvudtaget - utom möjligen försäkringsbolaget.
Aha, men då är det ju öht ingen fara för min del! :-)-)
V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]

Stämmer.