Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

robinb3rgsten skrev:Tveksam att de finns som lös reservdel men går de 7nte ersätta båda konorna med en skarvmuff?
Det var ju min första tanke, men jag tror att det blir lite väl stelt då.
Sen funderade jag på en bit flexrör, men dom blir så långa och eftersom jag har 2,5" system så blir skillnaden i diameter för stor ju längre bak man måste kapa.

Jag har sett det som reservdel någonstans men hittar det inte igen, sen har jag för mig att de sålde endast till företag dessutom.

Ett nytt främre rör ink katt går på 1100:- på ebay, men man vet ju inte vad det är för skit!?
Köpa begagnat!? Nja...
robinb3rgsten skrev:Är de typ åt v bands hållet alltså?
Missat att svara dig! :oops:
Det är nåt åt det hållet kan man väl nästan säga.
I går svetsade jag konan, det var inte farligt rostigt utan det hade ju spruckit pga förmodligen yttre faktorer eller vad man ska säga.

I övrigt så går bilen riktigt illa, eller ja... den går ju men den rycker som fan på jämn fart eller vid försiktigt gaspådrag, ytterst irriterande!
Har monterat nya stift, lock och rotor såg fräscht ut, provat med andra kablar.
Nytt luftfilter, bränslefiltret är bytt sen en månad tillbaks.
Vevaxelgivare/kamlägesgivare utbytt/rengjorda.
Har provat med två (tre om man räknar med den som satt där) bränslepumpar och bytt relä.

Jag famlar just nu i mörker, bytt en del grejer bara för att testa och som man ändå haft liggande.
Fenomenet uppkom i samband med att bränslepumpen la av, men har väldigt svårt för att förstå varför ett byte av pumpen skulle uppbringa fenomen likt dessa!?
Nya stift monterade, lock och rotor ser bra ut och är inte så våldsamt gamla, kablarna är bytta.
Rengjort vevaxelgivaren, bytt kamlägesgivare.
Provat att byta styrbox.
Tomgångsmotorn är bytt, detta för att den ibland kunde gå upp lite i varv vid tomgång.
Rengjort spjäll och slangar kring detta.
Nytt luftfilter.
Bränslefiltret är ju bytt för inte så länge sen.
Provat med två bränslepumpar utöver den som la av.
Kollat alla vakuumslangar.
Kollat efter läckage kring insugspackningen.
Inget pys om man öppnar tanklocket vilket jag tolkar att ventileringen fungerar.

Men ingenting har hittills rubbat de förbannade ryckningarna...
Nu känns det hela tiden, låg, mellan eller helfart spelar ingen roll.
Känns som om den misständer, motar sig lite för att sen komma igen, små små ryckningar som nu håller på att driva mig till vansinne!

Känns som att den misständer och har något med tändningen att göra, men samtidigt så funderar man ju på bränslesida då detta uppkom efter att den knappt startade och gick så illa när pumpen höll på att dö.
Kan det vara filtret som kollapsat och inte släpper igenom tillräckligt!? Det är från Biltema, vet inte hur dessa filter är egentligen?
Har inte kunnat mäta upp trycket, det visar ingenting alls med det jag provat med hittills, men riktigt så illa som inget tryck alls är det ju inte för då skulle den ju inte gå alls.

Kopierat från ett annat forum så det blir lite upprepning på vissa uppgifter!:)

Edit: Har mätt upp bränsletrycket nu, ligger runt 3bar.

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]