Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Klas97
Var o kollade efter det vanligaste felen med en topplockspackning har gått. Den ryker inte vitt, inga bubblor i kylarvattnet när man gasar, kylarvätskans nivå höjs och sänks inte märkbart vid gas heller. Har inget problem med coupevärmen och inga avgaslukter från den heller.. Betvivlar att det är topplockspackningen, får kolla noggrannare imorgon. Återkommer med hur det gick och vad det var. Blir det att byta topplockspackning så är det ju bara ännu en merit på meckar-cv:et ;)
av Klas97
Så, nu har jag varit ute o letat var det kan komma ifrån. Det jag kan se är att det är lite blött uppe i vänstra hörnet av förarsidans golv, samt en liten pöl på betonggolvet, som bilen stod på.
Den pölen var under förarsidan, såg dock inte att det läckte när jag lös under bilen. Satte mig i bilen och gasade lite för att se om något hände, kan det hade läckt när jag gjort det p.g.a. trycket?
Det är även blött om man kolla framför hjulhuset på höger sida, vilket blir andra sidan av bilen ju.. Vad skulle ni satsa på att byta först?
av Klas97
Så,då har jag kollat lite närmre på kylsystemet..
Jag kan nu helt utesluta topplockspackningen. Har även tagit av kåpan och kollat vattenpumpen, där läcker det inte heller, snustorrt. Värmepaketet var det inte heller och slangarna ser bra ut.
Expansionskärlet är helt.

Jag skulle tro att det handlar om kylaren i sig. Det är blött en bit ner på räfflorna om man lyser ner på den med en lampa. Är det vanligt att kylaren börjar läcka på s/v70? Förmodar att jag får plocka ner lite plastkåpor och liknande runt kylaren för att verkligen se om det är den, men vill gärna ha er åsikt om det också! :)
av MickeM
Plastgavlarna mot aluminiumcellerna är klassiska läckagestället på kylaren.
Inte ovanligt när dom är till åren.
av Klas97
Det låter precis som det du sa.. Troligtvis så är det felet. Rekommenderar du att jag köper helt ny kylare eller man kan ta en i fint skick från bildelsdatabasen/skroten? :)
Uppskattar hjälpen MickeM, du verkar kunnig!
av MickeM
Tja, ny eller begagnad?

Bara du vet vad bilen är värd att kosta på.

En ny kylare kostar inte hela skjortan.
Från skroten är ju skicket okänt.
Biltemas tex för runt 1400kr, är säkert helt ok....
Kanske finns billigare på nätet.
av Klas97
Sådär ja, som du sa så läckte det från plastgavlarna till kylaren. Tog bort stänkskyddet, trycksatte systemet och vips, så såg jag precis var det läckte. Tack för all hjälp jag fått! :D
Köpte en beg kylare från skroten för 400 kr, inget fel på kylaren och den var nog ganska ny också. Men det gäller ju som sagt att hitta en ok kylare från skroten så att man inte köper en och kommer hem med en som läcker.

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]