- lör 21 jan 2017, 16:51
#1142724
JA det kanske jag kunde nämnt. Det jag beskrev borde jag lagt i en annan tråd som gäller samma bil. Det bästa vore nog om jag filmade bilen imorgon, lägger ut det på youtube och länkar dit här. Nog bättre än mina fatala beskrivningar. Men lite kort: Ojämn gång. Pendlar mellan 300 och 900/1000 rpm. Påminner mycket om när man fåttt fukt i fördelarlocket som vid t ex motortvätt. Fast värre. En del blårök ur avgasröret o luktar bensin i avgaserna. Beter sig som en gammal SAAB tvåtaktare vid uppvarvning av motorn. Efter lite funderande så undrar jag om det ändå inte är en tändkabel som snörpt sig? Tändstift, rotor och fördelarlock bytta. Och om man ändå håller på. Kanske man också skulle byta ut tändspolen mot en med mer skjuts i sig? Finns det något att vinna där och vad för märke rekommenderas då? Läste någonstans att man kan hålla handen på tändspolen och om den blir ljummen/varm så är det bara att byta ut. Frågan är hur länge jag ska ha motorn igång tills eventuell värme kan uppkomma?