Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Smokey77
Jag får kolla slangarna, samt att de är i bra skick. Turbotryckmätaren ska kopplas in i em hur som helst.
Luftfiltret är nytt.
En tanke bara, Lmm tog jag på skroten från en nyare. Inte samma siffror men passade. Den hade samma motor med turbo.
Vet inte om det skiljer på signalerna. Några motorkoder fick jag första veckan. Men efter att jag släckte dom så avtog det problemet och är helt borta nu.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Samma nummer på LMM är viktigt, så förmodligen kan det kanske vara den som bråkar för dig. Har 2st LMM som jag plockat från skrotade bilar årsmodell 99 med 2,5T motorn och bägge dom har nummer 0 280 218 108 och även detta nummer 86 70 112. även den LMM jag har i min bil har samma nummer. En tanke slog mig eller rättare sagt så tror jag att 00 kom det en annan "programvara" dvs dessa bilar blev ännu mer bränslesnåla och klarade då miljöklass euro1, så kan ju faktiskt vara en annan LMM på 00 om det är nu från en sådan du tagit den ifrån :)
av Smokey77
Jaa. Det fanns bara 00 och nyare på skroten. Min är en 00:a men knepigt nog från -99.
Gamla karossen med B5254T från -00. Så man blir lite snurrig över prylarna som är monterad i bilen, liksom 50/50 på allt.
Har 2 till xc70 awd. -98 och -99. Inte samma lmm osv men samma motor och skiljer på turbons vinkel på avgashuset bara.
Nu är detta nr 4 för mig och ingen är lika.
Användarvisningsbild
av Nexus
Då 99-00 har elektroniskt gasspjäll så skiljer en del prylar. 98 har rakt turbohus medans 99-00 har vinklat.
Så det är en del andra saker som är uppdaterade på 99-, hastighetsmätare bromskretsar mm
Du har troligtvis en 99 som fått modelår 2000.
av Smokey77
Nexus, du har så rätt så i det fallet.
Har en hel del bekymmer när jag vill ha någonting smått och slår in regnr på olika reservdelssidor. Ena gången har jag en -99:a och nästa gång en -00:a med gamla karossen.
Huset på turbon stämmer med. Hela bilen känns som en uppgraderad -99. :)
Rätt med bromsarna med. Olika bromsok på dom.
Fantastisk bil att köra i snön med, vet inte om de gjort nåt mer med 4 hjulsdriften. Men den andra från -99 jag har känns inte alls lika skön.
Då den här har en tendens att bli lite understyrd är den en fröjd att köra i halt väglag för en som mig. ( Gammal rallybuse).
Både 98:an och 99:an var inte så.
Håller på att skrotar bort dem pga div fel och tänkte spara godiset från dom bara. Men det blir inte så mycket som passar från dom har jag märkt.EN, en teori jag haft som fungerade på BMW var att ha ställbart bränsletryck, alltså kunna öka det något. Lite större spridare och en annan turbo som är snabbare?
Kan det gå att lura databoxen då?
Har gjort lika på just Bmw och satt i box från en automatare vilka ger lite mer soppa.
En ide och teori bara.
M
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nej, det finns inget som lurar databoxen, det enda som händer är att den får panik och bilen går som ett lass skit, eftersom styrboxen kommer gå in i nått utav alla felsäkra lägen/limp-home.
av TobbeViktor
Fast det är inte chip som gäller från 99/00 och uppåt. Då är det mjukvaruladdning via OBD-uttaget som krävs.
av Smokey77
Japp. Var kanske lite oklar där.
Har allt för att köra via OBD, men ingen mjukvara att finna någonstans.
Enda vettiga så långt har väl varit BSR och PPC3?
av SubMarine
Jag skulle åtgärda felet på bilen först innan man börjar titta på chippning etc. Laga grundproblemet, inte symptomet.

Du har bytt LMM till en med annat nummer, dubbelkolla att den nya är kompatibel. LMM är den viktigaste sensorn för ECUn och om din nya sensor har en annan skalning på signalerna så kan det ju vara så att ECUn tror att bilen får i sig mycket mer luft än den faktiskt får vilket gör att den inte kommer begära rätt laddtryck etc.

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]