Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ett sätt att prova är ju att antingen sitta i bilen(kanske inte helt rekommenderat), eller hissa ner en ruta, låsa bilen, och prova öppna med innerhandtaget. Går det så är BLL inte aktiverat, går det inte så är BLL aktiverat...
Användarvisningsbild
av Hilmer
Lucif3r skrev:Ett sätt att prova är ju att antingen sitta i bilen(kanske inte helt rekommenderat), eller hissa ner en ruta, låsa bilen, och prova öppna med innerhandtaget. Går det så är BLL inte aktiverat, går det inte så är BLL aktiverat...
Jag brukar "stänga" dörren direkt på låskistan, då är bilen öppen hela tiden och man riskerar inte att bli inne/utelåst.
Och ja, BLL låser direkt oavsett om man låser med nyckeln eller fjärren.

Hustruns -93a saknar helt BLL.
Min gamla -93a hade enbart baslarm och där fick man BLL genom att vrida nyckeln ett kvarts varv extra, även där låste det direkt. Denna extra vridning behövs inte på min -96a, där slår BLL till direkt.
Användarvisningsbild
av Hilmer
En liten tanke, det krävs dock att man är lite av en akrobat... ;)
Om man skaffar ett nytt larmrelä (210/211) ink fjärr och byter ut befintligt så bör man kunna låsa upp bilen igen.
Det kommer att bli en helsicke att komma till att byta, men kanske värt jobbet ifall man inte kan öppna dörrarna alls.
av LumberJack
Inget av detta löser förlusten av nycklarna och larmdosan.
Enklaste lösningen är väl att beställa en ny? Vips får du upp dörren
Användarvisningsbild
av Hilmer
LumberJack skrev:Inget av detta löser förlusten av nycklarna och larmdosan.
Enklaste lösningen är väl att beställa en ny? Vips får du upp dörren Bild
Det förutsätter att låset i dörren fungerar som det ska, vilket jag betvivlar eftersom larmdosa finns och är förmodligen det enda som använts.

Och vad det gäller larmet så är det förbrukat om man inte har rätt larmdosa eller möjligen kan få volvo att nollställa det.

Så för att få upp dörrarna utan att skada dessa så är mitt tips inte helt befängt!
Sen får man ju så klart skaffa en ny nyckel ändå pga immon, och med en ny nyckel till tändningslåset och nytt larmrelä/dosa så är man tillbaks till ruta ett, ja förutom den krossade rutan.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Har nu kollat på fler bilar, på en väns 855 -96, min fars -95 och en bekants -97a (Har kollat fler men inte alla har BLL) och alla låser BLL direkt utan fördröjning oavsett om man låser med nyckel eller fjärr.
Så att det ska vara fördröjning har jag svårt att tänka mig!

Och till TS, hur går det?

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]