Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
HansOrjan skrev:et är väl bara att bita i det sura äpplet och köpa en felkodsläsare till. Det brukar för övrigt vara det bästa sättet att få den saknade prylen att komma fram. Fråga mig hur jag vet det...

Några åsikter om t.ex. Bitemas eller kjell&Co's läsare? Jag skulle iofs gärna hitta en - till överkomligt pris - som kan släcka krockkuddelampan.

OCH! En fråga, nog så viktig: Kan motorn ta skada av att köras?

Än så länge har jag bara varmkört på tomgång för att byta olja och filter när den ändå står på ramperna.

Som redan nämnts så MÅSTE du inte läsa ut felkoderna, men det är rekommenderat. Dock inget jag personligen skulle springa ut och köpa en felkodsläsare för.
För framtiden, om du ska fortsätta skruva själv(vilket jag tycker du ska, annars lär du dig ju inget ;) ), så skulle jag nog rekommendera att du kikar på en DiCE. Den läser allt på volvo 99+, och är egentligen det enda vettiga att ha. Dock kostar den lite i inköp(ca tusingen) och kräver en laptop. laptopen behöver dock inte vara någon speciell, bara den har USB, minst winxp, och sisådär 40GB fritt hårddiskutrymme för VIDA.

Styrsystemet är så pass smart att motorn inte ska ta skada. Den kan gå som 3 lass skit och ha noll ork(pga. olika felsäkra lägen systemet hoppar in i när något är fel), men skada ska den inte ta.
av HansOrjan
Så enkelt var det inte... Bilen har stått strömlös i ett dygn, men det hjälpte inte.
I morgon ska jag försöka dyka in under huven på en kollegas V70 för att kolla hur
allt ska sitta.

:shock:

/ Hans-Örjan
av HansOrjan
EN DUMSKALLES BEKÄNNELSE eller NU FUNGERAR DET IGEN!

Ja, ni.. Nu känner jag mig oerhört korkad, men också oerhört lättad!

Inget är förstört, och inget är skadad - utom möjligen mitt ego. ?:-/

Lösningen, det ni försökte förklara för mig - fanns ju hela tiden rakt framför näsan på mig!
På MAP-sensorn, bild 1 ovan, finns en liten platspigg. EEEHHHHH!! Idiot, det är ju intaget för vaccumslangen!

På bild 3 ovan visar jag en liten slang: jag till och med berättar att det finns ett "litet men tydligt undertryck" i den.
EEEEEHHH! Dumskalle!, det ÄR ju undertrycksslangen till MAP-sensorn!

Slutligen gick det upp ett Liljeholmen ljus i min tröga skalle. "Piggen här ser ju ut som ett litet rör... Om jag sätter
slangen med undertryck på den...." Eureka! Vips startar hon UTAN ETS-lampan eller lamda-lampan tänds! Och hon
går jämnt och fint på tomgång! Och hon svarar fint på gaspådrag!

En provkörning senare är jag som sagt både lättad och generad.... :oops:

FANKEN vad skönt att det finns vänliga människor på Nätet! Tack för hjälp och uppmuntran!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja se där ja. Skönt att du listade ut det mer eller mindre själv. Man lär sig mer då, och du kommer säkerligen inte göra om samma fel igen. Något annat fel, absolut, men inte samma :D

Det spelar ingen roll vad man kan och inte kan, det viktiga är hurvida man är villig att lära sig och inte ger upp direkt :)
Ingen kan något direkt från födseln(mer än att skrika och skita :lol: ), allt måste man lära sig på ett eller annat sätt. Och är man inte villig att lära sig, ja då lär man sig inget heller.
Stor fördel i dagens tekniska värld är ju att nästan all info finns att tillgå via internet, via forum och liknande, vilket gör det mycket lättare att lära sig nya saker - bara man är villig till det :)

Det finns tyvärr alldeles för många som kommer till forum med frågeställningen "min bil fungerar inte, vad är det för fel?", utan att ens försökt ett skit själv och tror att folk på forum ska kunna säga direkt vart felet är - och gärna laga felet också via någon typ av telepatisk kraft via internet :lol:

Ang. vänliga människor, ja det beror helt på hur man ställer sin fråga, eller "krav". Frågar man som ovan så ska man ju inte räkna med några direkt vänliga svar heller...
Men skriver man ner allt man gjort, visar att man iaf försökt själv(precis som du gjorde), så är dom allra flesta mer än villiga att hjälpa till. :)
Det är ju mycket roligare att hjälpa folk som är villiga att ta emot hjälpen, än folk som inte ens orkar skriva en detaljerad fråga :roll:

Ett till tips för framtiden. Om du som t ex jag har taskigt minne, så ta och fota alt. skriv ner hur alla kontakter och slangar sitter innan du kopplar loss något. Då är det bara att kika på bilderna/noteringarna för att försäkra sig om att allt är rätt och riktigt när saker återmonteras :-)-)

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]