Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1129320
Instrumenthuset har konstantström, först när den får spänning/svar från generatorn så hoppar den in i drift/kör-läge.
Tank/tempmätaren fungerar även dom konstant, det är bara det att själva sensorerna/styrboxen inte skickar ut någon signal fören tändningen är på. Simulerar man signalen från tank och/eller tempgivaren så rör sig mätarna med bara plus och minus ikopplat.
Belysning/varningslamporna fungerar också oberoende av sjävla instrumenthuschippet.

Det är bara hastighetsmätaren som inte fungerar med enbart plus och minus, hastigheten kräver signal från generatorn för att känna av att motorn är igång.

Det jag försöker få fram är att tändningslåset mer eller mindre inte kan ställa till några fel på instrumenthuset, förutom belysningen och varningslamporna.
Tändningslåset kan däremot störa ABS-boxen, det är inte speciellt ovanligt. Så det skulle kunna vara orsaken till avsaknad av hastighetssignal, men strecken i displayen är något annat... Min spontana gissning är ett duktigt spänningsfall och/eller halv-kortslutning som gör att huset startar om sig.
#1129412
Vet inte men kan det kanske vara någon störning på can-bus? CDM, ECM, ABS, TCM och ETM styrs ju över can-bus. Can-bus problem kan orsaka många konstiga fel.

CDM = Mätarhuset
ECM = Motorn
ETM = Gasspjället
TCM = Automatväxellåda
ABS = ABS :roll:
#1129413
Lucif3r skrev:Instrumenthuset har konstantström, först när den får spänning/svar från generatorn så hoppar den in i drift/kör-läge.
Tank/tempmätaren fungerar även dom konstant, det är bara det att själva sensorerna/styrboxen inte skickar ut någon signal fören tändningen är på. Simulerar man signalen från tank och/eller tempgivaren så rör sig mätarna med bara plus och minus ikopplat.
Belysning/varningslamporna fungerar också oberoende av sjävla instrumenthuschippet.

Det är bara hastighetsmätaren som inte fungerar med enbart plus och minus, hastigheten kräver signal från generatorn för att känna av att motorn är igång.

Det jag försöker få fram är att tändningslåset mer eller mindre inte kan ställa till några fel på instrumenthuset, förutom belysningen och varningslamporna.
Tändningslåset kan däremot störa ABS-boxen, det är inte speciellt ovanligt. Så det skulle kunna vara orsaken till avsaknad av hastighetssignal, men strecken i displayen är något annat... Min spontana gissning är ett duktigt spänningsfall och/eller halv-kortslutning som gör att huset startar om sig.
Mätarhusen 99- med can-bus startar upp ändå dvs dom behöver ingen start signal från generatorn. Antar att start signalen går via Can nätet.
#1129421
Lucif3r skrev:generatorsignalen är väl troligen intergrerad i CAN-BUS'en då..
Har provat med att koppla ur generatorn och startat motorn, instrumenthuset startar upp ändå :) Tror jag läste någonstans att den går på vevaxelgivaren :)
#1129558
Är det i alla hastigheter du får streck på km räknaren eller är det streck hela tiden och aldrig siffror? Varför jag undrar är för att antispinnen jobbar väl med abs systemet upp till typ 20 km/h och över det stryper den motorn istället(gör ju även självtest när du startar och kör iväg). Abs systemet drar ju rätt mycket ström när den jobbar och skulle då kunna ge ett spänningsfall som släcker/ger streck i km räknaren.
Anta då att du kör under 20 km/h och tappar signalen från den abs sensor som visar hastigheten. Abs systemet tror att hjulet står stilla och abs:en börjar pumpa. Du får då spänningsfall (dåligt batteri, generatorn laddar dåligt, glapp i tändningslås/relä/kontakt/abs box eller vad som helst) och det blir streck i mätaren pga dåligt med spänning.
Händer det när du kör över 20 km/h så stryper systemet bara motorn , inget spänningsfall uppstår där du har fel utan du upplever bara som du skrev i första inlägget "och det går inte att gasa mjukt utan det går liksom mellan motorbroms och
acceleration som fort som gaspedalen ändrar läge".

Det är bara min teori och självklart kan det vara en massa andra fel :wink:
Men du skrev att motorstörnigslampan tändes, har du kollat upp felkoder?
#1130723
Alla siffror i vägmätaren, även trippen byts mot streck bara när felet är.
Annars visas siffrorna OK.
Felet när jag åkte med i bilen uppstod vid ca 60 - 70 km tim.
Ingen pumpande ABS när felet var.
Laddningslampan o oljetryckslampan var släckta under felet.
Tyvärr har jag inte tillgång till någon bra felkodsläsare till denna bilen.
Jag kan läsa nog ut motorfelkoderna men har inte hunnit göra det ännu.

Tack för alla tips :D
#1132003
Jag har ingen bra felkodsläsare men har fått ut P1633 som förmodligen betyder
Power Train Speed signal från ECU ??

Om man ska ha en felkodsläsare till denna bilen som kan läsa alla styrenheter vad rekommenderas då?
Jag har den gamla VOL-FCR men den funkar ju inte
#1132218
P1633 =ECM 510F =Can-bus ABS. Data not recived in time.

Översatt ungefär det du säger, dvs "hastighetsignal saknas".

Felet sitter troligen i hastighetssignalen ifrån ABS enheten, som sannolikt har egna felkoder.

Jag är tveksam. I landet Sverige älskar[…]

300kronors lådan fungerade! Växlar v&au[…]

Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]