Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Bränslepumpreläet brukar ju bråka när det blivit varmt.
Även tändspolar.
Jag TROR att det endast är en tempgivare.
Användarvisningsbild
av stenudden
MickeM skrev: fre 04 maj 2018, 17:02 Bränslepumpreläet brukar ju bråka när det blivit varmt.
Även tändspolar.
Jag TROR att det endast är en tempgivare.
Min bil har ej individuella tändspolar och den enda som sitter på nu verkar funka ok. Har funderat på bränslepumpsreläet men det blir aldrig så att bilen bara dör. Det som händer är att bilen inte svarar positivt på gaspådrag. Detta säger ju mig något om att bränsleblandningen är fel. Och eftersom bränsletryck är ok så tänker jag att reläet troligtvis inte är felet.
av MickeM
Alla 850 har bara en tändspole.
Jag menade tändspolar generellt.

Visst hade du bytt tändkanlarna till nya?
Annars är dom misstänkta.
Överslag mellan kabelns glasfiberrör och toppen. Alltid vid varm motor och belastning.
Låga varv.
Då hugger/tvekar den liksom.
Användarvisningsbild
av stenudden
MickeM skrev:Alla 850 har bara en tändspole.
Jag menade tändspolar generellt.

Visst hade du bytt tändkanlarna till nya?
Annars är dom misstänkta.
Överslag mellan kabelns glasfiberrör och toppen. Alltid vid varm motor och belastning.
Låga varv.
Då hugger/tvekar den liksom.
Yes samtliga tänddelar utom spole bytt, endast Bosch.
Användarvisningsbild
av stenudden
VolvoRegionMitt skrev:Bränslerelä?
Har ej bytt bränslerelä, vet du eller någon här hur man kan testa detta. Gillar inte att byta ut potentiellt fungerande delar på bilen.
Användarvisningsbild
av stenudden
Hej igen! Bilen har gått bra nu under sommaren och bilen har körts frekvent, fram och tillbaka till sommarjobbet på andra sidan stan. Av någon anledning har de problem som har beskrivits tidigare i trådan alltid varit unika till vintern eller kallare dagar. Nu har vintern börjat nalkas här i Luleå och bilen har fallit tillbaka och går som skit. Lämnade in den på en volvoverkstad där de inte kände för att göra någon jättestor felsökning, men de sa till mig att de tror att det är att jag kör på för viskös olja (har kört på 0w30) och de rekommenderade mig att sätta i 10w40. Detta för att de hydrauliska lyftarna ska fungera som de ska, de sa även att oljan luktade bensin.

Efter detta bytte jag olja till rekommenderad spec.. ingen förbättring..... Började fundera om något är fel med bränsle/luft blandningen som gör att oförbränt bränsle letar sig ner i vevhuset och oljan. Ska ta och byta MAP-sensorn till en annan begagnad samt bränslepumps-relä som rekommenderat tidigare i tråden. Återkommer med resultat efter kanske en veckas körning för att se om det hjälpt.

Summer allt som är gjort hittills:
2016:
Ny rotor och förderlarlock (Bosch)
Ny begagnad kamaxelgivare
2017:
Tändkablar (bosch från autodoc)
Tändstift (bosch fyrpoliga)
Bränslefilter
Komptest med bra resultat
Renoverad vevhusventilation
2018:
Bytt till rekommenderad olja
Testade även Omega 907 (motorrengöring) vid oljebyte

Kom gärna med fler tips eller tankar om ni tror er ha någon aning vad som kan spöka med min kära Volvo.

Mvh Joakim

[Tillägg: Inga felkoder i datorn]
Senast redigerad av 1 stenudden, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av js1
Det sitter väl en givare även på ena kamaxeln, har nåt svagt minne att den kan ge liknande symptom.
Användarvisningsbild
av GLIZ
stenudden skrev:Hej igen! Bilen har gått bra nu under sommaren och bilen har körts frekvent, fram och tillbaka till sommarjobbet på andra sidan stan. Av någon anledning har de problem som har beskrivits tidigare i trådan alltid varit unika till vintern eller kallare dagar. Nu har vintern börjat nalkas här i Luleå och bilen har fallit tillbaka och går som skit. Lämnade in den på en volvoverkstad där de inte kände för att göra någon jättestor felsökning, men de sa till mig att de tror att det är att jag kör på för viskös olja (har kört på 0w30) och de rekommenderade mig att sätta i 10w40. Detta för att de hydrauliska lyftarna ska fungera som de ska, de sa även att oljan luktade bensin.

Efter detta bytte jag olja till rekommenderad spec.. ingen förbättring..... Började fundera om något är fel med bränsle/luft blandningen som gör att oförbränt bränsle letar sig ner i vevhuset och oljan. Ska ta och byta MAP-sensorn till en annan begagnad samt bränslepumps-relä som rekommenderat tidigare i tråden. Återkommer med resultat efter kanske en veckas körning för att se om det hjälpt.

Summer allt som är gjort hittills:
2016:
Ny rotor och förderlarlock (Bosch)
Ny begagnad kamaxelgivare
2017:
Tändkablar (bosch från autodoc)
Tändstift (bosch fyrpoliga)
Bränslefilter
Komptest med bra resultat
Renoverad vevhusventilation
2018:
Bytt till rekommenderad olja
Testade även Omega 907 (motorrengöring) vid oljebyte

Kom gärna med fler tips eller tankar om ni tror er ha någon aning vad som kan spöka med min kära Volvo.

Mvh Joakim

[Tillägg: Inga felkoder i datorn]
Kolla vaccumslangar. Om du har en mappsensor för trycket i insugsröret på den så kan det va den. En av slangarna i insugstöret. På min S80 sitter den bakom kylaren. Kan tydligen sitta på lite olika ställen eller inte finnas.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Volvo S60 T3 2012 bytesråd

Har nu provkört den men måste säga[…]

Tysta sommardäck V90

Efter en resa på 240mil ner och tillbaka fr[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ari[…]