Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Patrik1975
Hej

Ja det är över halv tank i tanken.
Soppapumpen surrar någon sekund när tändningen slås på.

Ska lossa ett stift och se om jag har gnista, samt undersöka vevaxelgivaren och titta hur det ser ut där.

Återkommer med reslutat :)

Tack!
av Patrik1975
...jag lyckas inte lokalisera vevaxelgivaren, vet inte om jag ska ge mig an underifrån eller ovanifrån.
Några fingervisningar om hur jag lokaliserar den? :) tack!
av sensonic
Kollade i VIDA för min -00 B5244S, då ska den (crankshaft position sensor) sitta här:
Bilagor
vevgivare.JPG
vevgivare.JPG (129.54 KiB) Visad 601 gånger
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Bilden ljuger lite men mittemellan fördelaren och kamaxelgivaren och rakt ner vid skarven mellan motor och växellåda så sitter den. Kontakten till den är vit så hittar du kontakten så är det bara att följa kabeln :)
av sensonic
Med tanke på andras erfarenheter nyligen, kanske intressant att koppla loss kontaktdonet till luftmassemätaren och göra ett startförsök? Borde kanske hosta på startgasen men enkelt test för att utesluta.
av Patrik1975
Jag har testat att koppla loss lmm.

Som det verkar så har jag varken gnista eller bensin, då den inte reagerar alls på startgas, och trots mycket tuggande på startmotorn luktas det ingen soppa.
Kan kolla 100% först imorgon då torx-nycklar finns på jobbet, och det behövs för att komma åt stiften.

Kan jag mäta vevaxelgivaren när den sitter på plats med hjälp av multimeter?
Har en biltema-multimeter med massa olika inställningar (art nr 15-133)
Gissar att jag bör sätta reglaget någonstans inom ohm-spektrumet, och sen testa genom att vrida på tändningen medan jag mäter polerna i kontakten.
Tänker jag rätt då? :)
av sensonic
Om det är en Hallgivare så tror jag inte du kan mäta resistans. I så fall är det spänning under handkrankning av motorn som gäller. Det går för fort med startmotorn. Men är osäker på om det är en hallgivare.

Det börjar bli hög tid att bagageutrymm[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]