Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Enbitost
gick ut med en granne som erbjöd sig att hjälpa till och kolla.

bilen ryker som fan ur avgassystemet. och det droppar från vad som han tror är packboxen. Det är rikt med växellådeolja.

han tror att turbon är på väg att ge sig.
Användarvisningsbild
av Enbitost
Lucif3r skrev:Om det vore turbon så borde IC-rören vara tämligen fulla i olja, kolla det.
kanske kan vara så eftersom det droppar under den också. får väl kolla närmare imorn.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja det är ju ett litet dräneringshål i IC'n så att överflödig olja ska rinna ur där. Det kan ju även vara så att den nedre anslutningen till oljefällan är tät, då kommer oljan att följa med slangen som går från oljefällan till PTC-ventilen precis före turbon och oljan går den vägen in i turbon och sen in i motorn. Så jag skulle börja med att kolla över vevhusventilationen, är den ok ja då är förmodligen turbon som håller på att ge sig, men är vevhusventilationen dålig så börja då med att rengöra den innan du går på något annat. Du kan ju trä en ballong eller en plast påse över röret där oljestickan sitter blåses dom upp är vevhusventilationen tät, händer det inget så är något fel, sugs dom ner blir mindre så är allt rätt :)
Användarvisningsbild
av Enbitost
DayDreamer skrev:Ja det är ju ett litet dräneringshål i IC'n så att överflödig olja ska rinna ur där. Det kan ju även vara så att den nedre anslutningen till oljefällan är tät, då kommer oljan att följa med slangen som går från oljefällan till PTC-ventilen precis före turbon och oljan går den vägen in i turbon och sen in i motorn. Så jag skulle börja med att kolla över vevhusventilationen, är den ok ja då är förmodligen turbon som håller på att ge sig, men är vevhusventilationen dålig så börja då med att rengöra den innan du går på något annat. Du kan ju trä en ballong eller en plast påse över röret där oljestickan sitter blåses dom upp är vevhusventilationen tät, händer det inget så är något fel, sugs dom ner blir mindre så är allt rätt :)
sätte ett finger över och inget sug alls. kände däremot små puffvindar. antar att det blir till att lära sig hur man rengör vevhusventilation då :???:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Enbitost skrev:
DayDreamer skrev:Ja det är ju ett litet dräneringshål i IC'n så att överflödig olja ska rinna ur där. Det kan ju även vara så att den nedre anslutningen till oljefällan är tät, då kommer oljan att följa med slangen som går från oljefällan till PTC-ventilen precis före turbon och oljan går den vägen in i turbon och sen in i motorn. Så jag skulle börja med att kolla över vevhusventilationen, är den ok ja då är förmodligen turbon som håller på att ge sig, men är vevhusventilationen dålig så börja då med att rengöra den innan du går på något annat. Du kan ju trä en ballong eller en plast påse över röret där oljestickan sitter blåses dom upp är vevhusventilationen tät, händer det inget så är något fel, sugs dom ner blir mindre så är allt rätt :)
sätte ett finger över och inget sug alls. kände däremot små puffvindar. antar att det blir till att lära sig hur man rengör vevhusventilation då :???:
Vet inte om man känner suget genom att sätta fingret där :???:, har aldrig provat men iaf det ska ju inte puffa.
Ja men det är ganska så enkelt på dessa att rengöra :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja det är det väl men för att ha gjort det enbart 3-4 gånger så tycker jag själv att det är ganska enkelt :)
Användarvisningsbild
av Enbitost
DayDreamer skrev:Ja det är det väl men för att ha gjort det enbart 3-4 gånger så tycker jag själv att det är ganska enkelt :)
haha då kommer du och fixar detta då ? (W)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Enbitost skrev:
DayDreamer skrev:Ja det är det väl men för att ha gjort det enbart 3-4 gånger så tycker jag själv att det är ganska enkelt :)
haha då kommer du och fixar detta då ? (W)
Haha ja visst :mrgreen:
Däck dimensioner

Volvo 940 sänkt med orginal turbo fälga[…]

Uppdateringar i mjukvaruversion 3.7.0 Mjukvarurel[…]

Motoroljenivå

Jag följer instruktionsboken och får en[…]

AC problem V70 2016 D3

Mätt spelet på kompressorn? Vä&au[…]